Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annika36
UTFORSKARE

Sjukavdragen mer än slutlönen

Vi har en korttidsanställd som jag misstänker kommer att få en slutlön som understiger sjukavdragen. Har månadslön innevarande månad med avdrag månaden efter. Slutar sin anställning några dagar in på nästa månad och har redan ganska mycket frånvaro i denna månad.
Vad gäller generellt ifall det blir minus på nettolönen?
Kan jag förebygga genom att redan på denna lönen redovisa sjukdagarna hittills i september?
Finns det regler man måste följa? Vi har inte kollektivavtal men vill hålla oss "inom ramarna".

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja du kan förebygga situationen genom att redovisa sjukdagarna/frånvaron i innevarande månad.
Generellt gäller att för det fall det blir minus på nettolönen skickar du med ett följebrev med lönespecifikationen och ber den anställda reglera sin skuld.

Då håller ni er inom ramarna

Mikael

Hej Mikael
Tack för snabbt svar.
Jag kan alltså bara be om det, inte ställa ett krav?

/Annika
Fd medlem
Inte tillämpbar

Formen för framställan blir ju att uppmana till betalning, följt av ett krav (inkassokrav eller motsvarande ) för att möjliggöra rättsprocess för det fall betalning ej sker.
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

......betänk även eventuell innestående semester vid slutlön

Mikael
Annika36
UTFORSKARE


Jo jag har tänkt på semester också men det är som sagt på korttid så det blir inte så mycket där.

Men vad jag förstår av dig, har man som arbetsgivare alltså rätt att kräva återbetalning i ett sån't här fall om det skulle vara så att det blir ett underskott.
Jag tror ändå att jag förebygger så mycket som möjligt för att slippa tjafs i efterhand.


Nöjd så! Tack för svar.
/Annika