Sjuklön - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 12 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har en anställd (tjänsteman, månadslön 37000) som är sjukskriven 50% från 1 maj. Enligt F-kassan skall jag betala sjuklön 1 - 15 maj. Hur mycket? Hjälper systemet mig automatiskt eller vad völjer jag i lönespecen om jag inte hittar sjuklön?
Foto på fredrik

fredrik

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

I lönemodulen i eEkonomi finns ingen sjuklönehantering - du får manuellt räkna ut hur mycket avdrag som ska göras och använda löneart "Avdrag före skatt" för sjukavdraget.
Hur avdraget räknas ut kan du läsa om i Sjuklönelagen eller på Försäkringskassans hemsida.

/Susan
Foto på peter

peter

• 70 poäng
så jäkla kasst. borde åtgärdas snarast.
Foto på Jimmi

Jimmi

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
extremt dåligt, varför ska vi ens betala för den här tjänsten som saknar funktioner?
Foto på CSENT

CSENT

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
EXAKT
Foto på sussiebryggare

sussiebryggare

• 130 poäng 100 badge 2x thumb
Det är inte bara i lönebeskedet som man måste räkna ut sjuklönen manuellt. Man måste också komma ihåg att lägga in sjuklönen beloppet manuellt och räkna om i arbetsgivardeklarationen, vilket jag missade!!! :-(
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Lön i eEkonomi är inget Löneprogram som hanterar semester, sjuklön, tidsregistrering mm.
Tillvalet Lönebesked passar bäst för dig med 1 -3 anställd (som kanske tidigare använt excel för att betala ut dina löner) eller för dig som bara har behov av grundläggande lönefunktioner.

Visma Lön 300/600 kan vara ett bättre alternativ:
- Om du vill slippa manuella beräkningar för t ex semester och sjuklön
- Om du vill använda tidsregistrering och registrera övertid och flextid
- Om du vill arbeta med arbetsscheman och schemalagda arbetstider

Är det enbart webbtjänster du/ni tänker på kanske detta kan vara av intresse.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på peter

peter

• 70 poäng
Men nu är det ju så att ni inte har något annat alternativ som är web baserat. Då faller ju idéen lite om man har en redovisningsbyrå som hjälper på distans mm. Känns jäkligt fjuttigt att inte kunna lägga till den tjänsten, är ju som jag ser det endast för att ni skall sälja era löneprogram. Gör ett tillägg som kostar pengar då så att möjligheten finns. 
Med vänlig hälsning, Peter
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

• 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Peter,

Vi har för avsikt att lansera ett löneprogram som avser att hantera semester, sjukfrånvaro, komptid mm. I dagsläget så finns inte detta stöd som sagt i Visma eEkonomi's lönemodul.

För att enklast hantera detta för er som byrå så kan man starta tjänsten Visma Stämpla på kunden. Detta innebär då att personalen på företaget som du samarbetar med stämplar sina tider och sin frånvaro. När månaden är över så kan någon på detta företaget attestera de anställda för att kontrollera så det inte har blivit några felstämplingar. När detta är gjort så kan du på den kunden skapa en ny lönekörning och då får du en förfrågan om du vill hämtar de stämplade uppgifterna och dessa läses då in.

Du kan läsa mer om Visma Stämpla här.

Vi har även gjort en film där vi går igenom hur funktionaliteten ser ut - Så här redovisar du din tid i Visma Stämpla

Med vänliga hälsningar
Philip
Foto på GurraGklav

GurraGklav

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra sjukavdrag på lönebeskedet.

Hej, 

Jag undrar hur man ska bokföra sjukavdraget på lönebeskedet. Enligt andra trådar i detta forum ska man kreditera konto 7210, men det finns ingen möjlighet att lägga in det som en egen post i eEkonomi. Anledningen till att jag frågar är att bolaget fick avslag på ersättning för höga sjuklönekostnader eftersom sjukavdraget inte framgick på lönebeskeden.
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,080 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Gurra,

Som Susan skriver ovan i tråden så finns det ingen sjukhantering i eEkonomis lönemodul. Du skulle få hålla koll på uträkningarna/beloppen manuellt men kan registrera sjukavdraget med lönearten Avdrag före skatt. Denna löneart är kopplad mot konto 7210 som standard och ett avdrag på lönebeskedet med löneart Avdrag före skatt skulle i sin tur kreditera konto 7210. Du kan även dubbelkolla så att du har den inställningen i ditt eEkonomi under Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter.

Återkoppla gärna om du undrar något mer.
/Theodor