Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sjukskrivning och semester

Jag har en anställd som jobbar 75%

Hon har under en period varit helt sjukskriven men började i juli månad jobba 3 tim av sina 6tim/dag.

Enligt f-kassan så skulle hon ta ut halva semdagar under två veckor, är det möjligt?

Jag la in sjukskrivningen på hela månaden i kalendern och sen la jag in semester på de dagar det gällde och då drogs det hela dagar.

Har jag gjort helt fel?? Hur kan jag korrigera detta?

Semtillägget betalar jag alltid ut i juni så det är redan gjort.

Tacksam för svar!

Hälsningar vilse i lönedjungeln!

 

8 SVAR 8
Jenny Lu
UTFORSKARE

För att det ska bli rätt avdrag i programmet måste du börja med att lägga in sjukfrånvaron för perioden och därefter lägger du in semesterdagarna. 

http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/deltidssjukskriven-och-uttag...

Semester dras alltid med hela dagar, går inte att ta halvdagar. Dock bör semesteravdraget bli lägre än semesterlönen. Avdraget här blir ju bara för 3 timmar, resten ska hamna på sjukavdrag.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sjukfrånvaron är inlagd, så även semestern för de dagar det gäller.

Jag får också med 6342 semlön 1014,75 och 6333 avdrag för semlön 354,29 på lönebeskedet... ska de vara med eftersom jag betalade ut semtillägget i juni?

Japp, de lönearterna är alltid med.

Se det som att pengarna kommer från två olika konton: lönekontot och semesterlönekontot. Du gör ett avdrag på ordinarie lön (från lönekontot ) och betalar sedan ut pengarna från intjänade semesterlönen (semesterlönekontot).

Logiskt av semesterlönen är högre om hon tjänade in till det kontot medans hon jobbade fulltid.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu blir jag lite fundersam på om jag gjort rätt tidigare....

Jag har gjort precis som min föregångare med semtillägget och betalat ut (6342 semlön - 6333 avdrag= som semtillägg) vi ett tillfälle (juni lönen) och sedan tagit bort de lönarterna vid uttag av semdagar. Känns nu som att det är helt fel 😞

Normalt skapar lönprogrammet tre lönearter;

Semesterlön

Semestertillägg

Semesteravdrag 

I ditt fall betalas tillägget ut i juni, så det ska inte komma med här. Men eftersom semesterlönen och avdraget kan bli olika beroende på anställningsgrad eller ej semestergrundande frånvaro ska dessa vara med. Annars kan en anställd få för mycket eller för lite betalt för sin semesterdag.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sjukskriven till 75% samt uttag av semesterdagar - Lön 300/600.

Jaghar en anställd som varit långtidssjukskriven och nu återgått i arbete 25%. Påfebruarilönen gjorde jag ett avdrag för 31 kalenderdgr för januari till 75%sjukfrånvaro, men personen har tagit ut 3 st betalda semesterdagar nu i sammaperiod.

Personenhar alltså fått en "vanlig" månadslön sedan ett avdrag på 75% på 31 kalenderdagar. görjag fel när jag gjort ett avdrag på 31 kalenderdagar o sedan ger 3 dgrsemestertillägg. borde jag bara ha dragit 28 kalenderdgr för januari.
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Catrin,


Jag tror att du hittar svaret på din fråga i denna tråden, om du lägger in deltidssjukskrivningen som vanligt med snabbvalet och sedan lägger in semestern med snabbvalet kommer programmet justera så att semesteravdraget görs till upp till 100% totalt för dagen, så det blir korrekt att lägga in båda snabbvalen för sjuk och semester och inte bara sjukavdraget och sedan semestertillägget. Du kan se hur detta ska hanteras i den skrivna hjälpen som Jenny länkade till i svaret ovan.


Om du har ytterligare frågor får du gärna ställa dem här.
/Theodor