Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ska betala en kickback till min kund - hur bokförs det ?

Hej.

Jag har tagit emot beställningar och betalningar från en förenings medlemmar.

Föreningen ska ha en % sats tillbaka av försäljningen.

T.ex. om jag har sålt en produkt för 500kr inklusive moms och de ska ha 100kr inklusive moms retur hur bokförs det.

Försäljningen har redan gått in i "kassan på 1930"

Så min fråga är - hur bokför jag den summa de ska ha tillbaka från min försäljning mot deras medlemmar ?

Tack 🙂

Allan
5 SVAR 5
KjellP
CHAMPION

6050 Försäljningsprovision tycker jag låter lämpligt.

Kolla bara hur det är med momsen. Är föreningen momsregistrerad? Om inte, så kan du inte dra av någon moms på bonusen heller.

Kjell, om man levererar och fakturerar en förening varor för 80.- så lägger jag ju på moms med 20.- så fakturan blir 100.-

Hur rimmar det med ovan? Det kommer ingen faktura från föreningen utan betalas ut . En kreditfaktura med andra ord, det är så jag gör.

Jag är osäker själv på detta

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack KjellP

6050 låter vettigt.

Nu är det ju så att jag har såld och fått betalning direkt från kunden (föreningens medlem)
Dvs. moms är ju redan registrerat i min bokföring.

Hur menar du då om inte de är momsregistrerade - vilket belopp ska då föras tillbaka om du tar exemplet ?

Tack 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag blir faktiskt också osäker.

Vi fakturerar privatpersoner och ibland krediterar vi en del av ett jobb. Allt detta sker med moms gentemot kunden (som ju inte är momsredovisningsskyldig.) Enda skillnaden mot fakturering till företag är att privatkunden i sin tur inte kan dra av momsen.

Borde det inte bli exakt likadant om jag skickar en kreditnota till en förening?

Å andra sidan om jag får en faktura av en icke momspliktig instans får jag inte dra av momsen..... Och det här bli ju i princip en "försäljning" för föreningen.

Kanske läge för en SKV check här.

//Tina

PS. Om resultatet blir att det inte är momspliktigt ska du i min mening betala tillbaka 100,- till föreningen, vilket i princip betyder att du "torskar" 20,- på varje produkt.

Det här är ju verkligen i gränstrakterna, så en koll med storebror är nog vettig att göra, så att inga obehagliga överraskningar kommer sedan.

Jag ser lite parallellen i min företagarförening där vi ibland står som mellanhand för annonser. Vi betalar fakturan till tidningen inklusive moms. Sedan fördelar vi ut annonsrutorna på företagen för bruttopriset, men företagen kan inte dra moms eftersom vi inte redovisar moms.