Ska man vara IT-tekniker för att använda Visma Administration, SQL?! 2017.12

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: Johan Önnerfalk har ringt kunden och löst allt :)

Först beröm till ett bra program.
Men vid nyinstallation/uppdatering måste man leta inne i datorn, på chatten, i forumet, för att få någon ordning. Och på kuppen tvingas bli sin egen IT-support.

Har använt januari till återställning av datorn och därefter nyinstallation av Visma Administration, Visma Lön, Visma Skatt, Visma Bokslut och SQL... Samt Visma Skatt Proffs, som var nödvändigt för att få in gamla filer till Visma Skatt...
Vid installation av Visma Administration lades inte några mappar upp för Säkerhetsfiler. För att avinstallera (i tron att det blivit något fel vid installationen) fick man ta bort massa SQL-filer... Efter nyinstallation nr 2 fanns heller inga mappar för säkerhetsfiler. Jag fick skapa dem själv. Tiden för installering var mycket lång...

Idag, när jag ska fakturera finns inte mina faktureringsmallar i programmet. Och dess värre; det finns ingen systemsäkerhetskopia att läsa in! Dessa kom tydligen inte med i den nya versionen av Visma Administration, som jag borde känt till som IT-tekniker... Vid nyskapande av artiklar finns inte heller några enheter o dylikt kvar. Vid "Återställning av systemsäkerhetskopia" och inläsning av SYSBA_171029_1.BCK (hämtad från Storgate) får jag till svar "Filen innehåller ingen säkerhetskopia".
Installationen gjordes 4 januari och versionen heter 2017.12.

Efter detta har jag bokfört i programmet och detta bör ju ligga i de senaste säkerhetskopiorna...
Vad gör jag nu?
Avinstallerar Visma Administration på nytt? Vilka SQL-filer ska jag välja att avinstallera - det är många... Och fler hör nog ihop med visma LÖN! För det räcker väl inte att bara avinstallera Visma Administration?
Ska jag sen installera en gammal version och hur hittar jag den?
Och sen säkerhetskopiera allt på nytt? (Jag har 20 olika företag inlagda).
Eller kanske inte. Jag har ju säkerhetsfilerna kvar sen förr. 
Men läsa in alla filer på nytt. Och då inte välja de senaste inlästa säkerhetsfilerna... Utan hålla reda på datum för vilka säkerhetsfiler som lästes in från gamla versionen... Och DÅ bör ju systemsäkerhetskopian gå att läsa in, plötsligt. Hoppas jag.
Så jag åter får tillgång till mina mallar och enheter.

I övrigt kan jag upplysa andra IT-tekniker att problem vid fakturering från Visma och Lön, trots ett installerat mailprogram på datorn kan bero på mailadress ....@live.se
Haft detta problem med Visma-programmen sedan många år. Det var orsaken till att jag återställde datorn nu, vilket dock inte löste problemet. Däremot att byta mailadress till ...@outlook.com gjorde att Visma programmen kunde synka med mitt mailprogram! YES! Och det stod aldrig att läsa i forumet... 

Hade önskat att de filer som jag som användare behöver tillgång till, lades på ett användarvänligt sätt i datorn. Inte som idag att jag själv måste skapa mappar för Visma Administration, Lön, Bokslut, Skatt som jag sen ska hitta till! Samt dessas mappar för säkerhetskopior och systemsäkerhetskopia... 
Foto på Helen

Helen

  • 5,224 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Content Producer - Administrationsfamiljen

  • 30,906 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Jag förstår att det verkligen har strulat för dig, och tanken är självklart att man inte ska behöva vara IT-tekniker för att installera och använda SQL-versionen av Administration. Men för att reda ut detta så ser jag till att en kollega att ringer dig. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.