Ska importera SIE003 fil - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, jag är en kassör i en relativt nystartad scoutförening och skall föra över verifikationer för några månader från ett system som heter Briljant. Jag har en SIE003 fil som inte går att importera. Jag har importerat kontoplanen redan så kontona borde ju finnas. Den säger att det inte är en EUBAS och det stämmer, det står BAS96 i filen. Vad göra?
Foto på Per Graner

Per Graner

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
  • frustrerad, men bara delvis på grund av detta.

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 9,408 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Om föreningen är nystartad varför bokför du i en kontoplan från 96?? 

Jag är inte helt säker men jag tror inte Visma eEkonomi stödjer den gamla kontoplanen. Mitt tips är absolut att du ska använda en ny kontoplan när du startar upp annars kommer du att stöta på problem hela tiden och kontokopplingar kommer inte att stämma. 

Mvh
Lovisa
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,162 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Per,

Programmet eEkonomi kan importera SIE1 filer och SIE4 filer.
eEkonomi har inte heller stöd för kontoplan BAS96 utan från BAS97 och framåt.
Har ni möjlighet att uppdatera er kontoplan i ert gamla system före importen vore det kanon.
Foto på Per Graner

Per Graner

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hmmm, nja det var ju naturligtvis inte ett val som jag själv gjorde. Det var en tidigare kassör som gav upp efter 4 månader som hade använt den planen i sitt bokföringsprogram från firman. (och som sedan lämnade 7 månder verifiakt i en påse...). Nu är allt vi har den här SIE filen alternativt att göra om hela året i Visma.
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Per!

Tyvärr kommer du inte runt detta i eEkonomi. Du måste, precis som Cecilia nämner, uppdatera kontoplanen i ert tidigare program. 

Är det ett helt räkenskapsår, som är bokfört och klart, som du ska läsa in? I sådana fall räcker det med att du startar det nya räkenskapsåret i eEkonomi och enbart anger ingående balans för det nya året. Då har ni bokföringen för det föregående året i SIE-filen, samt i det tidigare systemet. 

Avser filen ett räkenskapsår som inte är klart, bör det såklart in i eEkonomi för att slutföras och då är enda alternativt att bokföra om det manuellt. 

Återkom om du har fler funderingar!

Moa