Skapas nya kunder från Webshop - eEkonomi

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Har stort problem med detta! Tidigare upplagda kunder i  Visma eEkonomi synkar inte med vår Visma eWebshop - så alla tidigare kunder som nu gör beställningar på tjänster och varor i webshopen får ett nytt kundnummer trots att vi redan fakturerat dem manuellt tidigare och de är upplagda med personnummer. Problem när man ska kolla historik på en kund, lätt att missa info när den är utspridd.
Ett annat problem är att det inte är sökbart i eEkonomi att söka på en kunds personnummer eller organisationsnummer - att bara kunna söka på ett namn är inte tillräckligt när man har stort kundregister - så många som heter likadant och man kan heller inte söka på exvis mailadress, ortsnamn eller annat som kan underlätta.

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Slå ihop leverantörer - eEkonomi.
Foto på ingela

ingela

  • 406 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 5,440 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ingela!

När en kund gör en beställning i Webshop och man har koppling till vårt program matchas beställningarna med kunderna enligt följande:

Privatpersoner:
1) Personnummer
2) Förnamn, efternamn och e-posten måste stämma.

Företag:
1) Organisationsnummer
2) E-post.

Om det är så att dina kunders beställningar stämmer enligt ovan vore det jättebra om du kunde återkoppla till vår support via chatt eller telefon så de att får kika vidare på det.
Känslig information om kunder/telefon/adresser m.m tar vi inte här på forumet :)

Ha en bra dag! 

/Sofia 
Foto på Liselott Oldin

Liselott Oldin

  • 602 poäng 500 badge 2x thumb

Är det så att om personnummer saknas (alltså punkt 1), så går programmet inte vidare till punkt 2 för privatpersoner?

Foto på Liselott Oldin

Liselott Oldin

  • 602 poäng 500 badge 2x thumb

Är det så att om personnummer saknas (alltså punkt 1), så går programmet inte vidare till punkt 2 för privatpersoner?

Foto på Liselott Oldin

Liselott Oldin

  • 602 poäng 500 badge 2x thumb

Hej!

Nu hämtade jag in en webshopsorder, kunden finns i vårt register sedan tidigare och personnumret fanns upplagt, men ändå så skapade systemet en ny kund...

/Liselott

Foto på ingela

ingela

  • 406 poäng 250 badge 2x thumb
Vi har samma problem
Foto på Liselott Oldin

Liselott Oldin

  • 602 poäng 500 badge 2x thumb
Jag läste in ytterligare en weborder nu på morgonen. Jag såg att det var från en redan befintlig kund, så jag var jättenoga med att gå igenom kundens uppgifter i registret innan jag hämtade ordern från webshoppen. Såväl personnummer som förnamn, efternamn och e-post var samma, men ändå skapade systemet ett nytt kundnr... Detta är ju verkligen otroligt störande! Det är i rådande läge mindre jobb med att själv knappa in ordern från mailmeddelandet. Nackdelen med det är att man då inte får in webshopsbeställningsnumret på ordern... FIXA!!
Foto på Linnéa Sterner

Linnéa Sterner, Moderator

  • 1,078 poäng 1k badge 2x thumb
Hej igen Liselott!

Jag ser att du har Administrationsprogrammet. Där gör systemet så att de lägger upp kunden igen. Det blir alltså dubbla kunder en gång - däremot får du gärna lägga din röst i detta inlägg om koppling av kunder i webshop.

Ha nu en fin helg! 

/ Linnéa
Foto på Liselott Oldin

Liselott Oldin

  • 602 poäng 500 badge 2x thumb

Hej Linnéa!

Nu fick du det att låta som om detta bara händer i Administrationsprogrammet..
Men Ingela ovan har ju samma problem och använder eEkonomi.
Jaja, jag har varit inne och röstat i det andra inlägget du kopplade ihop mig med, så får vi se om det har någon inverkan.

Ha en fin helg du också!