Skatt Aktiehanteraren beräknar fel vinst förlust för fond

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Hej,

Jag har sålt alla mina fonder i Swedbank Robur Sverigefond samt Europafond under 2016 och när jag registrerar försäljningen i Aktiehanteraren som händelse "Inlösen" så blir resultatet i kolumn "Kap. vinst/förlust" helt galen. I aktiehanteraren finns ett fåtal rader per fond som börjar med "IB" (ingående balans" samt ett antal rader med "Återinvestera" och slutligen "Inlösen".

T.ex. för Sverigefond så har IB + alla återinvesteringar summerat till 6 261,87 kr i kolumnen "Kvarvarande ansk.utgift". När jag registrerar Inlösen till beloppet 11 562, 29 kr (31,2039 anderlar * 370,54 per/st) så anser Skatt att jag har en kapitalförlust om -6 262 kr. Uppenbarligen anser Skatt att i.o.m. att Kvarvarande ansk. utgift gått från 6 261,87 kr till 0 kr innebär en förlust på denna summa medan det i själva verket rör sig om en vinst.

Antar att något är felregistrerat av mig men förstår inte hur det ska korrigeras.
Foto på ola.theander

ola.theander

• 70 poäng

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Ola!

Låter på dig som att det är en försäljning av dina fonder som har skett. Använd händelsen "Sälj" istället för "Inlösen" så kommer du få rätt kapitalvinst. Om du vill läsa mer om när händelsen "Inlösen" används kan du läsa mer i dokumentet Inlösenaktie och inlösen i aktiehanteraren

/Fredric