En fråga som vänder sig till både Visma och till andra som är kunniga i lönehantering.
Den gäller hantering av löner och arbetsgivardeklaration i Visma eEkonomi och är en fortsättning/uppföljning av Hantering av ackumulerat löneunderlag som passerar 1000 kr?.
Står i begrepp att skapa arbetsgivardeklaration för april och nu har den den anställde som tidigare inte passerat "1000 kronors-gränsen" gjort just det i och med utbetalning av aprils förmåner. Vad vi ägare, som de glada amatörer vi är, kan utläsa av arbetsgivardeklarationen så tas nu tidigare månaders förmåner med i underlaget för beräkning av arbetsgivaravgifterna. Så långt allt rätt.
Men vi har funderingar kring två saker:
1. De tidigare förmånerna tas upp i ruta 50 (Avgiftspliktiga bruttolöner utom förmåner) och inte i ruta 51 (Avgiftspliktiga förmåner). Eftersom det handlar om just tidigare utbetalda förmåner så hade vi förväntat oss att dessa skulle räknats med i ruta 51.
Är det korrekt deklarerat att dessa tidigare förmåner hamnar i ruta 50 och spelar det överhuvudtaget någon roll? Avgifterna blir ju detsamma men blir det korrekt på kontrolluppgiften sedan?
2. De tidigare förmånerna är inte medräknade i underlaget för skatteavdrag, de är inte medräknade i ruta 81 Lön och förmåner inkl SINK) och följaktligen inte med i skatteberäkning. Detta stämmer med den anställdes lönebesked.
Är det korrekt deklarerat/hanterat att arbetsgivaren inte drar skatt på detta tidigare belopp nu när 1000kr-gränsen passerats? Finns ingen jämkning begärd av de anställde.
Den gäller hantering av löner och arbetsgivardeklaration i Visma eEkonomi och är en fortsättning/uppföljning av Hantering av ackumulerat löneunderlag som passerar 1000 kr?.
Står i begrepp att skapa arbetsgivardeklaration för april och nu har den den anställde som tidigare inte passerat "1000 kronors-gränsen" gjort just det i och med utbetalning av aprils förmåner. Vad vi ägare, som de glada amatörer vi är, kan utläsa av arbetsgivardeklarationen så tas nu tidigare månaders förmåner med i underlaget för beräkning av arbetsgivaravgifterna. Så långt allt rätt.
Men vi har funderingar kring två saker:
1. De tidigare förmånerna tas upp i ruta 50 (Avgiftspliktiga bruttolöner utom förmåner) och inte i ruta 51 (Avgiftspliktiga förmåner). Eftersom det handlar om just tidigare utbetalda förmåner så hade vi förväntat oss att dessa skulle räknats med i ruta 51.
Är det korrekt deklarerat att dessa tidigare förmåner hamnar i ruta 50 och spelar det överhuvudtaget någon roll? Avgifterna blir ju detsamma men blir det korrekt på kontrolluppgiften sedan?
2. De tidigare förmånerna är inte medräknade i underlaget för skatteavdrag, de är inte medräknade i ruta 81 Lön och förmåner inkl SINK) och följaktligen inte med i skatteberäkning. Detta stämmer med den anställdes lönebesked.
Är det korrekt deklarerat/hanterat att arbetsgivaren inte drar skatt på detta tidigare belopp nu när 1000kr-gränsen passerats? Finns ingen jämkning begärd av de anställde.
Khedron Wilk, Champion
Nåja, nu så! Får se vad du kan göra med det här. :-) Behöver du mer data så säg bara till.
Januari:
Februari:
Mars:
April:
Våra Löneuppgifts-inställningar: