Skatt på ackumulerat löneunderlag som passerar 1000 kr?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
En fråga som vänder sig till både Visma och till andra som är kunniga i lönehantering.
Den gäller hantering av löner och arbetsgivardeklaration i Visma eEkonomi och är en fortsättning/uppföljning av Hantering av ackumulerat löneunderlag som passerar 1000 kr?

Står i begrepp att skapa arbetsgivardeklaration för april och nu har den den anställde som tidigare inte passerat "1000 kronors-gränsen" gjort just det i och med utbetalning av aprils förmåner. Vad vi ägare, som de glada amatörer vi är, kan utläsa av arbetsgivardeklarationen så tas nu tidigare månaders förmåner med i underlaget för beräkning av arbetsgivaravgifterna. Så långt allt rätt.

Men vi har funderingar kring två saker:
1. De tidigare förmånerna tas upp i ruta 50 (Avgiftspliktiga bruttolöner utom förmåner) och inte i ruta 51 (Avgiftspliktiga förmåner). Eftersom det handlar om just tidigare utbetalda förmåner så hade vi förväntat oss att dessa skulle räknats med i ruta 51.

Är det korrekt deklarerat att dessa tidigare förmåner hamnar i ruta 50 och spelar det överhuvudtaget någon roll? Avgifterna blir ju detsamma men blir det korrekt på kontrolluppgiften sedan?

2. De tidigare förmånerna är inte medräknade i underlaget för skatteavdrag, de är inte medräknade i ruta 81 Lön och förmåner inkl SINK) och följaktligen inte med i skatteberäkning. Detta stämmer med den anställdes lönebesked.

Är det korrekt deklarerat/hanterat att arbetsgivaren inte drar skatt på detta tidigare belopp nu när 1000kr-gränsen passerats? Finns ingen jämkning begärd av de anställde.  

Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 12,386 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,000 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Khedron! 

Nu utmanar du minsann mina lönekunskaper :) För att kunna titta vidare på dina frågor och ge dig ett riktigt svar så skulle jag vilja veta vilken löneart som du har använt för att betala ut förmånen. 
Återkom med den uppgiften så återkommer jag! 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 12,364 poäng 10k badge 2x thumb
Hmm, lustigt, svarar på andras trådar i det här forumet men inte min egen...
Nåja, nu så! Får se vad du kan göra med det här. :-) Behöver du mer data så säg bara till. 

Januari:

Februari:

Mars:

April:

Våra Löneuppgifts-inställningar:
(Redigerad)
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag är inte helt säker på att jag hänger med men jag ska försöker summera mina tankar om detta och hoppas att det hjälper dig :)

Kort och gott, till att börja med, arbetsgivaravgifter räknas från första kronan, när du väl överstiger 1000kr. Dvs. den tar med det tidigare utbetalda beloppen + det aktuella lönebeskedet. Detta sker inte på samma sätt för skatten. Dvs. det kommer bara räknas skatt på det aktuella lönebeskedet du står på.

De tidigare förmånerna, är det de förmånerna du har registrerat på ingångsvärden du menar? Dom hamnar i ruta 50 på nästa arbetsgivardeklaration? Vilken arbetsgivardeklaration kommer dom med på? 

Här finns en länk för den som är intresserad av hur varje löneart påverkar vilken ruta på arbetsgivardeklarationen. 

Angående skatten, ja, det är korrekt att det inte dras någon skatt från första kronan i programmet. Vill du att den anställde ska betala skatt på det beloppet under 1000kr så får du dra extra skatt på nästa lönebesked, alternativt be den anställde själv betala in lite extra skatt till sitt skattekonto. 

Återkom om något fortfarande är oklart :) 

/Sanna