Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skattefri bilersättning

Egen bil i i tjänsten! Jag har enskild firma och använder min privata bil i tjänsten. Jag har bokfört detta på konto 7331 Debet och konto 2018 Kredit. När jag nu ska deklarera så ser jag att detta belopp finns under R7, Anställd personal,  på NE-blanketten. Har min bokföring varit fel? Hur gör jag för att i så fall korrigera detta? Tacksam för bra svar!

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditera 7331 , det är avsett för reseersättning som redovisas på kontrolluppgift bl a
Debitera 5800 istället

Mikael
Bertil73
MEDLEM

Jag har tidigare frågat samma sak och fått till mig att jag bör använda 5618 istället, eller rättare sagt, detta konto fanns inte i eekonomi så jag skapade det och döpte det till "skattefri milersättning".

Som enskild firma är man ju inte anställd, såvida man inte har anställda som får milersättning, då kanske 7331 är mer rätt för dessa(?)

Hej! Precis som du är inne på är konto 7331 avsett för eventuella anställda i näringsverksamheten. Företagarens själv bör istället använda 5800 som Mikael föreslår, men även 5618 bör fungera fint.

Bilersättning i enskild firma skall väl egentligen inte bokföras över huvud taget då det är en deklarationspost. Vi brukar bokföra den och då på konto 7331 (att bokföra dom på 5800 är ju helt fel om du frågar mig då det är frågan om en reseersättning.
I deklarationen så återför vi den sedan under punkt R13 "bokförda kostnader som ej skall dras av" sedan så gör vi avdraget där det skall vara på punkt R22. Om du använder förenklat årsbokslut så får du ju egentligen inte bokföra privata kostnader. Man har ju förenklat genom att införa begränsningar som är precis lika svåra att hålla reda på som vad man skall göra... märkliga äro överhetens vägar. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad sägs om den här lösningen?

- Manuellt verifikat
- 1910 Kassa, kredit
- 5609 Skattefri milersättning, debet


Men nu har du nog en gammal kontoplan skulle jag tro. Skattefri bilersättning är typ 7331 eller något sånt. Men visst kan man boka den i ef och sedan t bort den och lägga tillbaks den på rätt ställe i deklarationen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Pratar vi olika saker: bilersättning vs. milersättning?

Hmm, hur menar du nu? Man kan bara få milersättning om man använt privat bil eller tänker du på något annat?