Skattefri milersättning - eEkonomi

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har summerat förra årets skattefria milersättning som jag får dra av. Jag undrar nu hur jag bokar den enklast i och med att den är för förra året (2015). För om jag bokar det som Egna Uttag (2013) så behövs det väl att ett konto minskas samtidigt (som ftg konto eller kassakonto). Vad blir bäst och enklast för mig att bokföra detta? Samt kan jag boka summan av hela året på en post eller måste jag lägga det månadsvis?
Foto på jon kaizen

jon kaizen

• 120 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 1
  • 1
Foto på KjellP

KjellP, Champion

• 13,242 poäng 10k badge 2x thumb
Om du driver egen firma ska du inte blanda in bokföringen över huvud taget.
Avdrag för resor i tjänsten gör du i deklarationens NE-bilaga, under justeringar av resultat. Du gör en klumpsumma på hela beloppet, men du måste för en eventuell kontroll kunna specificera dina körsträckor och ändamål.
Foto på jon kaizen

jon kaizen

Ok, känns konstigt då jag frågat om detta tidigare och då ska jag dra det mot konto 7331.

https://www.vismaspcs.se/visma-suppor...
Foto på jon kaizen

jon kaizen

i och med att jag inte ska behöva dra av 10 000 kr som det görs när man gör det i deklarationen
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Om det nu är enskild firma så ska det göras i deklarationen som tidigare sagts.
7331 använder du om det handlar om en anställd eller att du är anställd i eget aktiebolag. I så fall ska du betala ut denna summa och lämna kontrolluppgift till Skatteverket att milersättning är utbetald. 
I NE-bilagan som du ska fylla i om du har enskild firma så gäller inte begränsningen 10 000 kr. Där har du en avdelning som justerar firmans resultat, och i den fyller du i exempelvis resor i tjänsten och avsättningar för pensionsförsäkring mm.
Foto på 521205mw

521205mw

• 324 poäng 250 badge 2x thumb
Snälla hjälp! Jag har tidigare fått besked på att det ska dras mot 7331 (jag driver enskild firma, inga anställda). 7331 D, 2018 K. Jag har bokfört milersättningen månadsvis.  Det nämns konton som inte finns i Visma i vissa svar. Någon skriver att det ska anges på NE-blanketten, d v s justera firmans resultat. Varför kan jag inte bokföra det månadsvis så det redan finns klart vid deklarationen. MYCKET TACKSAM FÖR VAD SOM ÄR RÄTT OCH RIKTIGT. 
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Från en som givit dig huvudbry.

Jag har som du enskild firma och ingen anställd. Mindre antal tjänsteresor i bil. Då passar det bäst att dra resekostnader i deklarationen under justeringar av firmans resultat.

Har du mycket resor i tjänsten känns det kanske skönt i plånboken att kunna ta ut ersättningen i pengar. Då bör du bokföra kostnaden på 5841 - bilersättning, avdragsgill. 7331 använder du för anställda.