Bokföra skattefri milersättning -eEkonomi

• 3
  • 7
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Efter en hel del sökande bestämmer jag mig för att fråga istället och hoppas på ett utförligt förstående svar! Jag är väldigt ny när det kommer till bokföring.

Jag har använt min privata bil för företagets resor och tänkte nu bokföra det och betala pengarna till mitt privata konto.

Hur bokförs detta bäst? Genom manuell verifikation?

1930 - Debet?
XXXX - Kredit?
eller tvärtom? 

Vill ta pengarna ifrån företagetskontot . 

Ser fram emot hjälp
tack på förhand

Nichlas
Foto på Nichlas

Nichlas

• 420 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 3
  • 7
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Eftersom du tar pengar från företagets bankkonto ska du kreditera konto 1930. Lämpligt konto för debitering av skattefri milersättning är 5618 om du driver enskild firma eller 7331 om du har aktiebolag.
Foto på Nichlas

Nichlas

Hej och tack för svar.

Jag finner inte konto 5618 någonstans dock. Varken när jag försöker skapa en verifikation eller under Kontoplan. Finns inte heller som inaktivt konto. 

Utgår från att jag får skapa kontot själv? 
Vilken momskod väljer jag? Det är ju skattefri milersättning.

Vilken kryssar jag i av följande: 
"Använd resultatenheter på kontot"? 
" Lås för manuell kontering"?
Foto på Nichlas

Nichlas

Har nu lyckats skapa konto 5618, valde Ingen momskod . 

Om jag vill lägga till dessa skattefria pengar på mitt 2018 konto(pengar som företaget redan är skyldiga mig) .

Hur ser en sådan bokföring/verifikation ut ? Hur går man till väga där? 

Ska konto 5618 fortfarande vara inblandat?
Foto på JP

JP

• 920 poäng 500 badge 2x thumb
Hej 1 fråga om detta, hur Funkar detta:

om man använder konto 5618 (när du betalad med egna pengar eller pengar som företaget är skyldiga mig)

Jag brukar varje månad ta ut pengar från företaget som lön (typ) "eget Uttag"

har redan företaget betalad det pengar som jag lägger upp för tjänsteresor?

Hur kan företaget betala mig just dessa pengar?

vad händer om företaget är skyldig mig pengar men jag tar ut endå egna uttag (som lön, etc), måste företaget betala mig eller kan detta bara försätta?

hoppas nån kan svara och fattar vad jag menar.

tack i förhand

Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej JP!

Förstår inte riktigt hur du menar med "har redan företaget betalat de pengar som jag lägger upp för tjänsteresor?
Hur har du bokfört dessa?

Hur kan företaget betalat mig just dessa pengar?
Man betalar ut t.ex övriga uttag genom sitt företagskonto, resten är "bara bokföring". 
Ni måste se till att ni bokfört själva tjänsteresorna.

Hur har du gjort när du la upp att företaget är "skyldigt dig pengar" och sedan när du gör uttaget?

Ha en härlig dag!

/Sofia 
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Kontot ska inte ha någon momskod. Resultatenheter är inte heller nödvändigt. Om du istället för att betala ut milersättningen bara vill registrera den som pengar företaget är skyldigt dig byter du bara ut konto 1930 mot 2018 i konteringen.
Foto på Andreas

Andreas

• 6,750 poäng 5k badge 2x thumb
Bara som extra notis i frågan.
Se till att föra journal så att det finns ett väl dokumenterat underlag ifall det blir granskning.
Foto på Louise konsult

Louise konsult

• 582 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Skattefri milersättning.

Hej!

Jag vill ta ut pengar för ersättning av den skattefria milersättning. Hur bokför jag detta? Som en kostnad? Och vilket konto ska jag bokföra det på, hittade inget som passade riktigt...

Har enskild firma.

tack för svar!
Foto på Nerija Sliaziene

Nerija Sliaziene

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Nästan lika fråga.
Jag betalar ut med lön för anställda milersättning av företags konto. Hur jag ska bokföra den? Vilken konto jag ska använda för milersättning? 
1930-K
XXXX-D
Tack
Har Enskild firma
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,334 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

För anställda kan du använda konto 7331.

/Anna
Foto på Nerija Sliaziene

Nerija Sliaziene

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Tack, Anna
Foto på Louise konsult

Louise konsult

En fråga: jag hittade inte heller konto 5618, ska jag skapa ett nytt konto och döpa det till skattefri milersättning?

Foto på Anna Svensson

Ja det kan du göra! /Anna
Foto på Louise konsult

Louise konsult

Följdfråga:

Vilka ska jag kryssa i när jag skapar konto 5618?

1. Resultatenheter

2. Använder projekt på kontot

3. Lås för manuell kontering

Och ingen momskod för detta kontot läste jag ovan iaf, inte heller resultatenheter. Men 2 och 3 då?

Tack på förhand! :)

Foto på Anna Svensson

Hej!

Att bokföra på projekt är till exempel om du arbetar med projekt och vill kunna ta ut rapporter per projekt.

Om du låser kontot för manuell kontering så kommer du inte kunna använda kontot under Bokföring - Verifikationer utan endast på kund- och leverantörsfakturor och kvitton.

/Anna
Foto på Louise konsult

Louise konsult

Hej igen! Ytterligare en fråga om detta. Jag vill nu bokföra att jag tagit pengar från mitt företagskonto till milersättningen. Men hur går jag tillväga?

Jag klistrade in kontoutdraget i kassa och bankhändelser, men vad väljer jag sen? Är det egen kontering? Hur skriver jag i debet och kredit så att det blir rätt isf?

Tacksam för hjälp! :)

/Louise

Foto på Anna Svensson

Hej igen!

Om du väljer Övrigt uttag - Egen kontering så kan du sen fylla i 19xx kredit och ditt kostnadskonto i debet.

/Anna
Foto på Louise konsult

Louise konsult

Blir det alltså:
1930 kredit
5618 debet (skattefri milersättning)
Samma summa i k och D för att det ska bli noll? Dvs summan jag tog ut från 1930?
Tack! :)
Foto på Anna Svensson

Precis så! :)

/Anna
Foto på Louise konsult

Louise konsult

Tack så mkt för hjälpen Anna! :)
Foto på BG

BG

• 324 poäng 250 badge 2x thumb
hej,
jag har bokfört hittills milersättning på konto 5800, är det fel? måste jag ändra mina gamla verifikationer?
Om jag har förstått det rätt så ska milersättningen bokföras på 5618, vilket jag inte hittar. 
Ska jag skapa då ett nytt konto?
Foto på BG

BG

• 324 poäng 250 badge 2x thumb
jag har enskild firma och använder visma e-ekonomi. Hittade dock konto 7331. Ska man använda det?
Foto på Da

Da

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Skattefri milersättning.

Hur bokför jag skattefri milersättning när jag gjort en resa och betalat med privata pengar? Alltså har ingen utbetalning gjorts för milersättningen.
Foto på Annastesi

Annastesi

• 688 poäng 500 badge 2x thumb

Jag hittar bara konto: 7331 - skattefria bilersättningar (hittar inget konto för skattefri milersättning)
Gäller inte det kontot enbart för anställda? Jag är ju inte anställd..
Har verkligen letat runt i forumet nu ett tag, hoppas någon kan förtydliga detta.
Ska jag skapa ett nytt konto?

mvh
Anna

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Vart ska man bokföra bilkostnader för egen bil enligt schablon? Visma Enkild firm....
Foto på HAQ

HAQ

• 886 poäng 500 badge 2x thumb
Istället för att starta en ny tråd så fortsätter jag här och hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt scenario:

Jag har enskild firma och använder Eekonomi. Jag ska fakturera kunden för milersättning och eftersom bensinen betalades privat så undrar jag hur jag ska bokföra detta för att kunna ta ut milersättningen (och eventuellt  hur jag ska fakturera om det spelar någon roll).

Exemplet är i stort sett identiskt med de tidigare men jag har problem med att hitta rätt i Eekonomi (nyligen bytt till detta).

Tack på förhand!
(Redigerad)
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Själva utlägget som betalats med privata medel, får du bokföra via en manuell verifikation mot konto 2018 enligt denna tråden. Faktureringen mot din kund kan du sedan läsa om i denna eller denna tråden. 

/Karl
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej BG,

Lämpligt konto för skattefri milersättning när du har enskild firma är 5618, finns det inte i din kontoplan kan du skapa det själv.
Nya konto skapar du under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.

Konto 7331 används om du har ett Aktiebolag

Ha en fin helg
/Susan
Foto på JP

JP

Hej.

Om man har bokförd milersättning värje månad som ni visar och blir det dags att deklarera..

Ska man skriva in totalsumman för milersättning på deklarationen? (Det finns en ruta där man skriver det men har inte det i huvudet just nu)

Har jag fåt redan mina pengar för milersättning när jag bokförde detta?

Får jag dubbel tillbacka om jag skriver detta på dekkarationen?

Behöver jag bokföra milersättning eller räcker det med att skriva en totalsumma för alla mil på deklarationen?

Jag pratade med skatteverket förra året och dem säger att man ska inte behöva bokföra detta.

Kan ni snälla som jobbar på Visma eller nån kunnig människa svara på detta?

Tack.... håller på med deklarationen och kan inte vidare pga detta.

Jag har enskild firma och använder visma eekonomi.
(Redigerad)
Foto på JP

JP

Hej.
Om man har bokförd milersättning värje månad som ni visar och blir det dags att deklarera..

Ska man skriva in totalsumman för milersättning på deklarationen? (Det finns en ruta där man skriver det men har inte det i huvudet just nu)

Har jag fåt redan mina pengar för milersättning när jag bokförde detta?

Får jag dubbel tillbacka om jag skriver detta på dekkarationen?

Behöver jag bokföra milersättning eller räcker det med att skriva en totalsumma för alla mil på deklarationen?

Jag pratade med skatteverket förra året och dem säger att man ska inte behöva bokföra detta.

Kan ni snälla som jobbar på Visma eller nån kunnig människa svara på detta?

Tack.... håller på med deklarationen och kan inte vidare pga detta.
Foto på JP

JP

Kan ni snälla svara??
Foto på KjellP

KjellP, Champion

• 13,242 poäng 10k badge 2x thumb
Du får inte använda båda metoderna.

1. Ta ut milersättning med 18.50 per mil efter körjournal. D 5618 och K 1930 (om du gör en banköverföring på summan. Detta blir då en kostnad direkt i din firma och belastar resultatet.

eller

2. För en körjournal och gör avdrag i deklarationen under justeringar av företagets resultat.
Foto på JP

JP

Tack så mycket för svaret, jag kommer inte att göra en banköverföring, tänkte lämna pengarna i företaget.

vilken konto blir det då?

Tack i förhand.
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Hej igen!

Ursäkta sent svar, har varit bortrest.

Svaret på din fråga är att du då inte alls bokför detta.
För en noggrann körjournal och använd den vid din deklaration. I NE-bilagan där du gör justeringar av firmans resultat räknar du ut reseavdraget och för in detta på R13 och vid punkt 2 under övriga kommentarer.

Lycka till!
Foto på JP

JP

Tack så mycket för hjälpen Kjellp.
Snäll av dig
Foto på JP

JP

Hej Sofia skulle du kunna hjälpa, vi får bara likes
Foto på JP

JP

Ursäkta mig KjellP, uppgifter för parkering och trängselskatt ska bokföras eller ska det går i samma summa för milerersättning i deklarationen.
Hoppas du fattar vad jag menar.

Tack i förhand.
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Parkeringsavgifter och trängselskatt under tjänsteärenden är avdragsgilla i firman, så där bokför du lämpligen på D 5690 - övriga bilkostnader. Antingen tar du ut summan från bankkontot K 1930 eller om du låter pengarna vara kvar i firman blir det en egen insättning K 2018.

Men som tidigare bör du ha bra underlag till att motivera avdragen.
Foto på JP

JP

Tack så super mycket KjellP, har du tid för en till fråga ;)  ??
hur bokför jag trängselskatten om  till exempel trängselskatten för nov och dic-2017 betalades feb 2018, jag bokför det via manuellt verifikation och med datum de drog pengar ifrån min privata konto och mot konto 2018 (betalad med privata men lämnar pengarna på företaget).
Påverkar det 2018s resultat (fel) aså blir det fel för att jag betalar kostnader från 2017 med pengar från 2018.??

hoppas du kan hjälpa mig och inte tröttnat med massor med frågor.

tack Igen.
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Hej igen efter helgen!

Om du ska göra helt rätt bör du bokföra kostnaden antingen som en leverantörsskuld över årsskiftet eller en upplupen kostnad.

Sista december bokför du trängselskatten på D 5690 och K 2440 om du fått fakturan utställd på 2017, eller K 2998 när du känner till kostnaden men inte fått fakturan. Då kommer kostnaden att belasta rätt år.

När du sen betalar skulden bokför du D 2440/2998 mot K 2018.

Hoppas du förstod.
Foto på JP

JP

Hej KjellP tack för din hjälp.

Bilen är privat, ska jag ändå lägga in fakturan som en leverantörsskuld?
det finns även privata resor på fakturor jag brukar få.

Du skriver också "När du sen betalar skulden bokför du D 2440/2998 mot K 2018."

Om jag lägger in fakturan som en leverantörsskuld säger vi i december 2017 (när jag får den ) och den blir betald jan 2018, fixar det inte programmen själv det (att skulden tillhör 2017 och jag inte behöva stämma av något).

hoppas du kan hjälpa mig och fattar vad jag menar.

tack så mycket KjellP.
Foto på JP

JP

Hej KjellP, angående milersättningen, jag bokförde detta för år 2016, kan jag forsätta att bokföra detta eller ska jag fylla i deklarationen. vad är best?.
jag tänkte att kanske är bättre med att försätta att göra detta?

tack för allt hjälp.

kanske du ska börja jobba på visma, du hjälper mer än folk som jobbar där! :)
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Nu är jag ingen expert hur eEkonomi fungerar. (Jag jobbar i Administration).
Men vad jag förstår ska då programmet själv hantera konteringen över årsskiftet vid leverantörsskuld.

Enligt mig kan du lägga in fakturan för trängselskatt på företaget, men se till att du har en riktigt gjord körjournal för att stödja de kostnader du har för tjänsteresor. De privata avgifterna får du då bokföra som ett eget uttag på konto 2013.

Fortsätt du att bokföra tjänsteresorna som du gjort. Trivs du med det sättet är det bäst för dig.

Foto på SandraS83

SandraS83

• 192 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ang skattefri milersättning.

Hejsan! jätte dum fråga från en som är helt grön.Har nyligen startat enskild firma. Jag har läst mig till att man kan ta ut den skattefria milersättningen från företagskontot. Min fråga är redovisar jag den totala summan endast en gång per år i min skattedeklaration?  MVH SandraS83