Skattekonto - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej
Har kört fast riktigt ordentligt i mitt 1630 konto som jag skulle debitera 2016 års restskatt . Såg inte rätt ut så jag vände på verifikationen. Istället så bokförde jag årets preliminärskatt i mellan och fick se att jag bokfört Arbetsgivaravgifter två gånger så vände även på den. Ringde support och förklarade hur jag bokför skatten för jag har aldrig fått upp något att matcha mot. Så har alltid fått bokföra med dubbla manuella verifikationer .Men sista tiden har saldot i vart fall stämt. Ringde support åter igen efter jag vänt på massa verifikationer och ändå inte fått rätt saldo men de hänvisar till revisor. Tycker det är under all kritik  att man ska behöva revisor när ni påstått att programmet är så pass enkelt så man inte behöver kunskap i bokföring. Är så ledsen och irriterad och saknar fortfarande Visma Eget Aktiebolag som skötte ALLT i bakgrunden. Ska jag alltså behöva ta in en revisor för att titta på vilka verifikationer jag gjort något galet med ? Skattekontot stämde fram till 20180312.
Foto på Laila

Laila

• 510 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 77,616 poäng 50k badge 2x thumb
Det finns hjälp att få - jag jag hjälpa dig reda ut det - i forum eller inte det bestämmer du

Mikael
Foto på Laila

Laila

Hej Michael Jättegärna Spelar ingen roll hur bara jag får i ordning på det....men vet ju inte själv vad jag gjort ? Bara vänt på massa verikationer fram och tillbaka :-/
(Redigerad)

mikael pettersson

Om du kontrollerar/delar med dig
av huvudbok för skattekontot i bokföringen och skattekontoutdrag från skatteverket för tiden när det inte längre stämmer så är det lätt att kolla och korrigera

Mikael
Foto på Laila

Laila

Hur delar jag det då ? Är inte så lätt jag har skapat 9 st korrigeringsverifikationer :-/

mikael pettersson

Om du vill dela med dig på forumet så har jag sett att andra bifogat bilder till dina inlägg på forumet om du vill dela med dig vid sidan av forumet så går det att ordna

Mikael
(Redigerad)

mikael pettersson

Jag kan också beskriva i forumet hur du felsöker

Mikael
Foto på Laila

Laila

Är nog inte så lätt att bara ta en printscren i och med att jag korrigerat då ser du ju inte vilka jag korrigerat med. Har letat i huvudboken och jag fattar helt enkelt inte vad felet ligger ?? Nu kommer jag inte in på skattekontot heller men vet vad exakta summan är Där var saldo på 4857 och så även på slutskattebeskeder. Nu är saldot plötsligt 511 kr efter. dessa korrigeringsverifikationerna :-/

mikael pettersson

........så har jag sett att andra bifogat bilder till sina inlägg på forumet........... ska det stå och inget annat :)

kom ihåg det behövs bara 2 dokument; huvudbok ur din bokföring och utdrag av skattekonto från skatteverket och bara från den tidpunkt felet uppstår.
'
Mikael

mikael pettersson

var är kontoutdraget från skatteverket som jag ska stämma av mot? hittills har du skickat två ex av huvudbok ur bokföringsprogrammet

Mikael
Foto på Laila

Laila

Hej igen som sagt kommer inte in på skatteverket måste skapa nytt elegitimation men det stämmer inte inte då jag inte har någon koppling. Bokför och checkar av det var tredje månad ungefär :O Men saldot där stämmer efter slutskattebeskedet. Reder du ut detta så är du en ÄNGEL. Hoppas jag ger dig rätt uppgifter nu. 
Foto på Laila

Laila

Kunde inte ladda upp slutskattebeskedet då det är en pdf fil. Men summan 4857 stämmer. Den du ser på verf. 159
(Redigerad)
Foto på Laila

Laila

Såg inte din fråga förrens nu. Jag måste logga in på banken och skapa nytt bankid då mitt gått ut. Summorna matchar inte riktigt där endå då jag inte stämmer av eller har koppling till visma. Försökte skicka en fil med slutskattebeskedet men det gick inte då det var en pdf fil :-/
Foto på Laila

Laila

mikael pettersson

logga in på skatteverkets hemsida och gå till e-tjänsten skattekonto.

Slutskattebesked är inget som behövs för denna kontroll av skattekontot mot bokföringen.

Mikael

mikael pettersson

Det du nu tagit fram är en ögonblicksbild den 2 december 2017. Det som ska fram är ett skattekontoutdrag som visar saldo och transaktioner för den tid du anser att felet visar sig.

Det är nog inte fler transaktioner än att du kan skriva ut ett kontoutdrag för hela 2018 - från 1/1 2018 till idag

Sök e-tjänsten Skattekonto

mikael
Foto på Laila

Laila

ok ska bara skapa nytt elegitimation först
Foto på Laila

Laila

Nu har jag fixat det men som sagt det lär inte stämma det är endast på visma konto 1630 som det inträffat något fel med alla mina korregeringsverifikationer :-/ Jag kollar ju bara av skattekontot på skatteverket var tredje månad.Och har ingen koppling till Visma eeconomi. Tror du missförstod mig själva bankid hade gått ut. Håller ju bara tre månader nu mera :-) Tack för att du tar dig tid.

mikael pettersson

Rättelse 1
Kostnadsränta 180106 ej bokförd

Kontera med datum 180106
Debet 8423 belopp 33 kr
Kredit 1630 belopp 33 kr

Då stämmer bokföringen per 180212 med kontoutdraget 

Rättelse 2

Debiteringen av f-skatt  2018-03-12 är inte bokförd

Kontera med datum 2018-03-12
Debet 2510 belopp 4583 kr
Kredit 1630 belopp 4583 kr

Kommentar
Jag hittar bara inbetalningen till skattekontot med beloppet 4 583 kr men inte någon bokföring av den debiterade skatten på skattekontoutdraget.

Rättelse 3

Den slutliga skatten som registrerats på skattekontot är 17 314 kr ( 87370-70056) 

Kontera med datum 180312
För den påförda slutliga skatten
Debet 2510 belopp 87 370 kr
Kredit 1630 belopp 87 370 kr

För den Tillgodoförda debiterade preliminärskatt
Debet  1630 belopp 70 056 kr
Kredit 2510 belopp  70 056 kr

Kommentar

Denna slutliga skatt skall bokföras med bruttobeloppen som framgår av skattekontoutdraget - inte netto.

Det belopp som konterats 17 468 kr är fel då det innehåller en beräknad ränta som inte är registrerad på skattekontot.

Rättelse 4

Konteringen av verifikation 160, 162 och 164 ger tillhopa ett negativt saldo på skattekontot i bokföringen som saknas på skattekontoutdraget, därför ska skattekontot debiteras med beloppet 26 397 kr

Kontera med datum 180312

Debet 1630 belopp 26 397 kr
Kredit 2731 belopp 13 447 kr (skuld arbetsgivaravgifter)
Kredit 2710 belopp 12 950 kr (skuld avdragen skatt)

Saldoändring konto 1630 i bokföringen

Saldo nu       511 kr
Rättelse 1     -33 kr
Rättelse 2  -4583 kr
Rättelse 3 -87370 kr
                   70056 kr
Rättelse 4    26397 kr

Nytt saldo     4978 kr   vilket är samma saldo som skattekontoutdraget från skatteverket visar

Mikael
Foto på Laila

Laila

Tack men ska jag verkligen ta med den tillgodoräknade priliminärskatten ? Den har jag ju bokfört löpande under 2016 och är således bokförd en gång. Uff känner att det här blir alldeles för krångligt.  De 17468 är ingen ränta utan det belopp jag ska betala in i restskatt för 2016 !!Sedan förstår jag inte detta det är väl det som bokförts mitt skattekonto 20180313 ? Tack för all hjälp Kan jag göra så här nu trots det är 2016 års skatt och redan är bokfört....förstår mig inte på bokföring öht. Därför var Visma eget AB super 

mikael pettersson

Den kontering jag angivit åt dig är för att saldot på skattekontot ska bli korrekt.

Övrigt

Den restskatt du bokat är en nettosummering som inte finns på skattekontoutdraget och den måste därför rättas.
Ett skattekonto fungerar på samma sätt som ett bankkonto och det är de transaktioner som faktiskt ägt rum som ska bokföras - inget annat.

Du bör alltså fortsättningsvis ha kontoutdraget från skatteverket framför dig för att på så sätt kunna kontrollera att varje belopp som registreras på kontoutdraget också blir bokfört.

Kostnadsräntor t ex får du inte fram på annat sätt än att läsa på kontoutdraget och bokföra därefter.

När du bokfört den preliminära skatten tidigare år ( t ex under 2016) ska du ha bokfört den mot konto 2510 i debet för att ha gjort rätt.
Det som sedan sker vid årsbokslut är att den faktiska skatten beräknas och den bokförs då 8910 debet och 2510 kredit.
Det betyder att på konto 2510 finns då två summor bokförda

1
den preliminärt debiterade skatten som du bokfört debet 2510 och
2
den beräknade slutliga skatten som krediterar konto 2510

.
Som en följd av den bokföringen så ska den av skatteverket fastställda slutliga skatten debiteras konto 2510 och den preliminärt debiterade skatten ska krediteras konto 2510, det är det korrekta sättet att bokföra vare sig det känns rätt eller fel.

Det du nu bör göra är att rätta de fel som bokförts - det som du ville ha hjälp med :)
'
Mikael
Foto på Laila

Laila

Tack för all hjälp. Har inte blivit rätt från början när jag gick över från Visma eget AB då det kom med en massa importerade verifikationer som jag fick hjälp av telefonsupport att boka om. Då var de väldigt behjälpliga när man fortsatt skulle använda visma när de la ner Eget AB. Men nu tycks support på telefon inte svara på några frågor. Då sa de jag skulle använda 2518. Detta konto behöver jag inte involvera alls då ? Tusen Tack !!

mikael pettersson

Nej nöj dig med 2510 så har du mindre att hålla reda på
Fortsatt lycka till
Tveka inte att återkomma

Mikael