Skattekonto enskild firma -eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Är det någon som kan förtydliga för mig hur skatt och moms skall bokföras i en enskild firma som bokför enligt kontantmetoden.
Jag antar att det blir lite annorlunda än hos ett AB eftersom mitt privata skattekonto används som företagets skattekonto i min enskilda firma.
Jag har tidigare bokfört momsen på 2650 och sedan kvitterat mot 2012. 
Är det rätt, eller ska jag också bokföra på t.ex. 1630 eller är det bara hos AB?
Har sökt på forumet men hittar ingen vettig vägledning...
Och momsredovisningen, görs den i början av nästkommande år vid momsperiod helt kalenderår?

Mvh Peter.
Foto på Peter_bg

Peter_bg

• 820 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,652 poäng 50k badge 2x thumb
Skatt eller f-skatt skall bokföras 2012 debet och 1630 kredit när Skatteverket lägger upp den på ditt konto och 2630 debet och tex 1930 bankkonto när du betalar den från din firmas bankkonto

Moms kommer strax

Mikael Pettersson

mikael pettersson

När du deklarerar din moms och det blir moms att betala bokför du skulden på 2650 debet och 1630 kredit när Skatteverket registrerar skulden på skatte kontot och du debiterar 1630 och krediterar ditt bankkonto när du betalar. 2012 blandar du inte in här.

Mikael

mikael pettersson

Moms för 2017 helår redovisas i maj 2018
Foto på Peter_bg

Peter_bg

I mitt fall fick jag som privatperson tillbaka mer på skatten än vad skattekostnaden var för företaget. Så skatteverket drog av den summan från det jag skulle få tillbaka som privatperson. Jag har alltså inte själv betalat in nån skatt. Hur borde isåfall jag ha bokfört den händelsen på skattekontot?
Mvh Peter
Foto på Peter_bg

Peter_bg

Och hur ska konto 2630 benämnas? Hittar inte den i kontoplanen...
Inte så konstigt att en blir förvirrad som nybörjare, ett svar från Mikael, ett annat om man söker på forumet och ett tredje om man kollar Vismas hjälpvideos på Youtube...

mikael pettersson

När skattekontot infördes bestämdes från början att det skulle numreras 1630 och att både debet och kreditsaldon var tillåtna på kontot, därav hittar du det ingen annanstans än 1630.

Mikael Pettersson
Foto på Peter_bg

Peter_bg

Men jag undrade ju över konto 2630 som skrev om i första svaret??
Sen så blir jag förvirrad över ifall 1630 skall användas i ENSKILD FIRMA? Enligt tidigare forumkonversationer skall 2012 användas istället för 1630.

mikael pettersson

1630 är beteckningen på det konto hos skatteverket som du innehar., 2012 är det konto i bokföringen som används vid motkontering till 1630, på samma sätt som du använder 2018 för egna insättningar på t ex ditt företagskonto 1930.

1630 jämställs med ett likvidkonto på så sätt med debet och kreditsaldon - som ett bankkonto med kredit.

Ja jag ser nu att jag felaktigt skrivit 2630 istället för 1630 i mitt tidigare svar - ursäkta mig.

Mikael
Foto på Peter_bg

Peter_bg

Jag förstår hur det är tänkt att användas, men du anser alltså att det inte är någon skillnad på AB och enskild firma vid bokföring av skatt och moms?
Om man söker runt på forumet så ser man flera exempel där 1630 inte används vid enskild firma pga att skattekontot är privat. Det blir ju vissa problem att redovisa skattekontots saldo hos enskild firma då det kryllar av privata poster eftersom det är just ett privat skattekonto....
Mvh Peter

mikael pettersson

Skatteverket som håller skattekontot åt oss gör ingen skillnad mellan dig som privatperson eller näringsidkare , samma konto för bådas syfte - det överlåter dem till dig, men det transaktioner kontot innehåller som rör din näringsverksamhet ska din bokföring spegla.

Så jag rekommenderar dig att hålla dig till 1630 och om du är tveksam så kolla med skatteverket,

Mikael
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Här ser du hur skatt bokförs i en enskild firma. Det är 2012 som gäller, 1630 används enbart för aktiebolag.

Här ser du hur moms bokförs i en enskild firma i eEkonomi.

Ha det fint!

Moa
(Redigerad)
Foto på Peter_bg

Peter_bg

Hej Mo, tack för rakt svar.
Bara för att vara helt säker undrar jag:
Jag "missade" att bokföra årets slutliga F-skatt för 2016.
Frågan är om jag behöver gå tillbaka och åtgärda det och isåfall på vilket datum och vilka konton.
Som jag förstår ska alltså 2010 användas pga enskild firma. Jag betalade inte med företagets pengar utan skatten drogs av från det överskott jag skulle fått som privatperson. (Jobbar som anställd utöver min enskild firma).
Det verkar då rimligt i mina öron att bokföra med konto 2018 mot 2010...
Eller är som sagt detta valfritt i enskild firma?

Mvh Peter.
Foto på Peter_bg

Peter_bg

Har nu fått svar av Skatteverket och vad det gäller ifall skatten skall bokföras i ENSKILD FIRMA och det beror på hur den betalades.
Betald med företagets pengar = ska bokföras.
Betald med egna pengar = behöver inte bokföras.

God jul//Peter
Foto på petterssonja

petterssonja

• 140 poäng 100 badge 2x thumb
Har läst hela tråden men blir inte mycket klokare. Varför lägger man inte upp motsvarande konto i enskild firma som AB och kallar det skattekonto, företagstransaktioner. det skulle underlätta hanteringen, bokföringen och bli mycket tydligare/Janne
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag förstår, anledningen är att man i en enskild firma inte använder ett skattekonto på samma vis som i ett AB. En enskild firma är inte ett eget skattesubjekt och skatteverket kan använda ditt personliga konto för att dra moms och skatter. Om man använder företagets pengar för att betala skatt och moms i en enskild firma så brukar man använder konto 2012 som "skattekonto" i bokföringen. 

Men jag förstår att det hade varit smidigt om man på ett liknande sätt som för ett AB kunde bokföra "skattekontot" i eEkonomi. 

Jag tar med mig som ett önskemål.

Trevlig helg!

Moa

mikael pettersson

Gör det

Mikael

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.