Skattekonto och eget uttag i enskild firma ökar för varje år - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Konto 2012 Avräkning för skatter och avgifter och 2013 Företagets eget uttag av pengar ökar hela tiden för varje år. Efter som enskild firma finns inget eget skattekonto att plocka bort skatte insättningarna från. Använder jag fel konton för enskild firma?
Foto på iBalans Kiropraktik

iBalans Kiropraktik

• 140 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 81,156 poäng 50k badge 2x thumb
Ja jag tycker det
Jag tycker att du ska använda konto 1630 för att spegla händelserna på ditt skattekonto och låta 2012 vara för att enbart boka din preliminära f-skatt under året
Allt blir då lättare för dig att följa

Mikael
Foto på Laila

Laila

• 13,504 poäng 10k badge 2x thumb
Du kan boka dina privata prel skatter mot konto 2012, men konto 2012, 2013 och 2018 ska alltid bokas mot eget kapital när man påbörjar ett nytt räkenskapsår, så då ska de kontona ha saldo noll i början.
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 11,538 poäng 10k badge 2x thumb
När bokslut och deklaration är klart för 2018 så gör du en manuell verifikation på den första dagen på aktuellt räkenskapsår (nu 190101). Det finns ett bokföringsförslag som heter typ Omföring av kapitalkonton. Välj den och "nolla" kontona 2011-2019 och mellanskillnaden lägger du på konto 2010. 

Lycka till!

mvh
Lovisa

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.