Skattekontot - Bokföring höjd slutlig skatt för 2016 enskild firma

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
Jag har en relativt ny kund som har haft ekonomiska bekymmer med sin enskilda firma. Jag ska göra bokslut och deklaration och har gått igenom skattekontot som är digert. Bl a har Skatteverket höjt den slutliga skatten för 2016 med ett avsevärt belopp. Det fanns inga pengar till betalning av detta utan Kronofogden fick ta över skulden. F-skatten minskades också. Förseningsavgifter för för sent inlämnade deklarationer tidigare år, andra skattekontoskulder, räntor, avgifter mm, mm. Skulden betalades från företagskontot i december 2017 så vid årsskiftet fanns ingen skuld alls kvar. Hur ska jag bokföra allt detta då företagskontot använts vid betalningar. Framförallt undrar jag över bokföring av den förhöjda "nya" slutliga skatten.

Tacksam för snar hjälp med detta.
Foto på Anibra

Anibra

• 234 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 11 månader sedan

• 1
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 64,834 poäng 50k badge 2x thumb
I ef blir det du räknar upp egna uttag så
2013 debet och 1630 kredit blir det

Mikael
Foto på Anibra

Anibra

Tack för snabbt svar Mikael. Det blir ju väldigt enkelt då faktiskt. Fast du menar väl 2012 eftersom det är enskild firma? En undran bara, bokföring i två steg då väl, D2013 K2012, D2012 K1930 vid betalningen?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 64,834 poäng 50k badge 2x thumb
Nej
Jag menar 2013 eftersom 2012 ska användas till den f-skatt som betalas och avser verksamhetsåret - enklare att stämma av då och 1630 menar jag också ska användas.

Mikael
Foto på Anibra

Anibra

Ok då förstår jag hur du menar. Tack!
Foto på Ulf Jonsson

Ulf Jonsson

• 5,018 poäng 5k badge 2x thumb
Om det är några anställda i firman förändras det dock - om avgifter etc inte är bokförda
Mvh
Ulf
Foto på Anibra

Anibra

Hej Ulf - I detta fallet finns det bara en person och det är ägaren själv. Tack ändå för ditt påpekande.