Skatteombokning inför inbetalningen av skatten för 2016 i AB -eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej alla!
Det börjar väl dra ihop sig för det slutliga beslutet om skatt för verksamhetsåret 2016 i mitt AB så jag har en bokföringsfråga om detta slutliga beslut.

Som sista trans år 2016 bokade jag beräknad skatt för verksamhetsåret 2016 kr 119.300.- D8910/K2512.

När jag sedan deklarerade och tog hänsyn till skattepliktiga och ej skattepliktiga int/kostn så deklarerar jag att bolaget skall betala 120.000.- i skatt för verksamhetsåret, alltså 700.- mer än jag bokade initialt.

Om jag nu gjort rätt i min deklaration och skatten fastställs till 120.000.- hur hanterar jag då differensen?
Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

• 3,614 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Tror du hittar svaret på din fråga i  tråden Bokföring av slutlig skatt för AB 

Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar
/Susan
Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

• 3,614 poäng 3k badge 2x thumb
Tack för hjälpen! Hm...jag satte in det jag skall betala in i skatt för verksamhetsåret 2016 på skattekontot direkt efter deklarationen. Det kanske man inte behöver göra innan man får det slutliga beskedet om skatt för verksamhetsåret 2016???
 När brukar det komma?
 Inget ännu i alla fall, i skrivande stund i slutet av sep 2017! :)
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Chriskaffe!

I länken som min kollega Susan länkar till ovan beskrivs att 1630 bokas först när man får slutskattebeskedet (punkt 3).

Jag hittade det här på Skatteverket, angående när slutskattebeskedet kommer. 

Ha det fint!

Moa

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.