Bokföra preliminärskatt

• 4
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Har aktiebolag och använder kontantmetoden. Har nu betalat in preliminärskatt till skatteverket. Har bokfört det så här 

1930 K 5500 kr 
1630 D 5500 kr 
1630 K 5500 kr
2510 D 5500 kr

Jag bokför sedan skattekontot 2 gånger i månaden. Det kommer då även att ske bokföringar där gällande preliminärskatten. Kommer det då ha någon påverkan åt något håll i bokföringen. En bokföring på skattekontot kan då se ut så här när pengarna kommit in och sedan när skatteverket drar pengarna

1630 D 5500 kr
2510 K 5500 kr
2510 K 5500 kr
1630 D 5500 kr 

Stämmer detta. Blir det rätt i bokföringen 

MVH/Oliwia
Foto på oliwia

oliwia

• 632 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 4
  • 1
Foto på Petra Argus Turesson

Petra Argus Turesson, Fd Moderator

• 3,274 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

I tråden Bokföra betalning av preliminärskatt ser du hur detta ska bokföras. 
Foto på AB

AB

• 622 poäng 500 badge 2x thumb
Angående den ovan angivna länken. Jag har ett AB och har nu betalat in årets första preliminärskatt. Ska både steg 1 OCH steg 2, enligt länken, bokföras samtidigt?

Nu har jag således betalat in denna månads preliminärskatt, och då ska jag uppenbarligen bokföra K-1930 och D-1630, eftersom pengarna lämnat mitt konto. Men ska jag även, i samma verifikation, ha med K-1630 och D-2510/2518, eller gör man det i slutet av året?

Tack på förhand!
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
De ska bokföras de datumet det faktiskt sker. Alltså steg 1 när du faktiskt för över pengarna till ditt skattekonto, och steg 2 när Skatteverket i sin tur drar pengarna från skattekontot. Du bör alltså ta upp verifikationen enligt steg 2 på en egen verifikation, då den oftast dras någon dag senare än datumet då den sattes in på skattekontot. Men Skatteverket drar F-skatten månadsvis, så den ska tas upp månadsvis och inte enbart årsvis i slutet av året.

/Karl
Foto på AB

AB

• 622 poäng 500 badge 2x thumb
Stort tack Karl!

Jag har tidigare drivit enskild firma, så det är första gången jag ska bokföra betald preliminärskatt för mitt AB. Bara för att tydliggöra:

Steg 1 = K–1930 och D–1630
Steg 2 = K–1630 och D–2510/2518

Beträffande "D–2510/2518". Om jag har förstått det rätt så spelar det ingen roll vilken av dessa man använder? 2518 är väl bara ett underkonto till 2510. Eller?
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Det är korrekt uppfattat. 2518 är dock mer vanligt förekommande så man får just F-skatten specificerad.

/Karl
Foto på albink

albink

• 70 poäng
Hej, vilket underlag ska man använda till bokföringsverifikationen i steg 2, dvs vad hamnar i pärmen? För steg 1 brukar jag bara printa ett utdrag på överföringen från banken, är det korrekt?
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! Jag vill gärna slå ett slag för denna artikeln vi har på vår hemsida. Det handlar egentligen om att du inte behöver skriva ut alla dina underlag. De underlag du behöver spara är t.ex. de fakturor och kvitton du har fått på papper från början. 
Steg 2 i detta fallet vet jag inte riktigt vad det skulle vara för underlag, 1630 är skattekontot mot 2518 som är F-skatten. Skulle säga att du inte behöver ha något underlag till det :) 
Så mitt tips, för att slippa en massa extra jobb, kika på artikeln jag har länkat ovan :) Sen är det såklart valfritt om man ändå vill ha sin pärm med papper :) 

Ha det gott! 
/Sanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.