Skatteskuld konto 2510 - eEkonomi

• 2
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Jag blir lite konfunderad.
Jag har nyligen gått från "Visma eget AB" till "Visma eEkonomi" - har en massa poster på konto 2510 "Skatteskulder/fordringar" - vad jag kan se så är det bara transaktioner som har hamnat här vid själva flytten från eget AB till eEkonomi. Det skapas inte några nya poster här. 

När ska jag använda konto 2510 och hur ska jag reda ut vad som ska ligga här?
Vad jag kan se så har det varit arbetsgivaravgifter/löneskatt/F-skatt/moms som är här.

Beloppet som jag är uppe i just nu är -246 KSEK.

Detta kanske är självklara frågor :)

Tackar
Foto på jennmalm

jennmalm

• 300 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 2
  • 2
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,096 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Konto 2510 kan användas när du till exempel bokför f-skatt mm. Detta är alltså ett samlat belopp över vad du har betalat in.
I bokslutet räknas årets skattekostnad fram och jämförs med vad du har betalat i preliminärskatt. Normalt sett bokförs F-skatt på konto 2518.

Du kan läsa mer om detta i tråden Debiterad preliminärskatt 2510?

/Anna
Foto på AWF

AWF

• 3,422 poäng 3k badge 2x thumb
Eget AB har lagt mina skatteskulder på 2510. Dvs säga skatt som ej är betald men som ska betalas framöver. Så när du säger att det handlar om skatt man redan betalat blir jag konfunderad. Betald F-skatt lägger ju sig på 2518. Förklara gärna hur du menar.
Foto på Anna Svensson

• 93,096 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Förlåt, jag var tvungen att kolla en extra gång i Visma Eget Aktiebolag hur det hanteras där.
I Visma Eget Aktiebolag ser det ut som att alla händelser bokförs mot konto 2510 medan man i eEkonomi delar upp de här uppgifterna ex F-skatt mot konto 2518, Personalskatt mot konto 2710 osv.

I tråden Bokföra F-skatt och årets skattekostnad ger Per ett exempel på hur du bokför årets skattekostnad. Det är då jag tänker att konto 2510 används.

/Anna
Foto på AWF

AWF

• 3,422 poäng 3k badge 2x thumb

Hej Anna!

Tack för svar! Menar du då att man använder 2510 istf 2512 (beräknad inkomstskatt i kontoplanen) i länken du hänvisade till?

/Anna

Foto på Anna Svensson

• 93,016 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Ja, jag tänker att 2510 är ett konto för att samla, medan 2512 används om du vill specificera.
Visma Eget Aktiebolag fungerar ju inte riktigt på samma sätt, därför har allt samlats på 2510.
Foto på jennmalm

jennmalm

• 300 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

Jag har rett ut frågan :) Det hade blivit dubbelbokfört från Visma Eget AB till eEkonomi när jag migrerade data. Så det var bara att vända en bokning så löste sig min diff :) Samt att jag bokade om det som låg på 2510 till andra konton för "Betald F-skatt" ex.

Med vänlig hälsning Jenny
Foto på Anna Svensson

• 93,016 poäng 50k badge 2x thumb
Härligt att du löste det! :)
Foto på Irja

Irja

• 280 poäng 250 badge 2x thumb
Hej! Om man flyttar från 2510 till 2518 Betald F-skatt och beloppen avser slutlig skatt året innan, blir inte deklarationen fel då?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Irja,

Nej, det ska inte bli fel i deklarationen om du flyttar ett belopp från konto 2510 till konto 2518.
Oavsett om du använder konto 2510 eller 2518 så hamnar båda kontona i ruta 2.48 på din INK2 vid deklarationen.

Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar
/Susan
Foto på Irja

Irja

• 280 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Susan,

Tack för ditt svar. Jag var nog dock tyvärr lite otydlig med vad jag egentligen undrade.

Den post som jag har nu på 2510D är förra årets slutliga skatt som kom importerad med verifikation H2 (2510D samt 1630K). När skatten betalades i år så bokades den 1630D samt 1930K. 
Blir allt korrekt då att boka bort den från 2510K till 2518D? D.v.s årets skatter påverkas inte?

Mvh
Irja
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

• 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Du behöver inte boka om från 2510 till 2518. När du bokar om din skatteskuld på Debet 2510 och stället minska dina tillgångar på 1630 så behöver du inte göra några mer ombokningar förutom när du gör själva betalningen till skatteverket och krediterar 1930.
Det ser ut som du har gjort helt rätt! :)

Med vänliga hälsningar
Philip

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.