Skicka lönebesked för attest till kund. GDPR - Lön

• 23
  • Idé
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Planerade
  • (Redigerad)
Lönebesked för attest; vi på byrån skickar lönebesked för attest till våra kunder via email. När vi fått det laddas lönebeskeden upp på Mitt Lönebesked till de anställda. Har Visma någon liknande lösning/ portal som alla lönebesked kan laddas upp på så att kunden kan se dem? Mvh Anna
Foto på Anna75

Anna75

• 350 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 23
Foto på HCTFC

HCTFC

• 746 poäng 500 badge 2x thumb
Håller givetvis med övriga skribenter i tråden... Vad händer i frågan? Hur får vi ut lönespecifikationerna för attest innan de skickas (i app eller krypterat mail) till de anställda.4 dagar kvar till gdpr...
Foto på Ludolf

Ludolf

• 2,504 poäng 2k badge 2x thumb
Det har kommit många förslag i både den här tråden och andra. Ett försök till sammanfattning:

1. Fortsätt som vanligt, men kryptera e-posten. Har man Microsoft Outlook gör man så här: https://support.office.com/sv-se/article/kryptera-e-postmeddelanden-373339cb-bf1a-4509-b296-802a39d801dc
  2. Förse de bifogade filerna med lösenord. (Hinner inte leta fram länkar, men det borde gå om man skriver ut med pdf-skrivare. Det går åtminstone när man skannar.)
  3. Gör lönebeskeden anonyma. Men eftersom Visma bara tog bort bankkontot i "GDPR-versionen" måste du själv rolla över namn och adress och därefter skanna. Mottagaren identifierar lönebeskeden med hjälp av anställningsnumret.
  4. Ge arbetsgivaren lösenord till en utdelad mapp på din dator (eller server). Där kan de granska lönebeskeden eller ladda hem dem.
  5. Be arbetsgivaren om lösenord till en utdelad mapp på dennes server där du kan leverera det som ska attesteras.
  6. Kom överens om att använda en gemensam molntjänst. Till exempel Dropbox.
  7. Lägg attesten i förarbetet i stället (tidrapporter, ledighetsansökningar anställningsbevis, uppsägningar mm). Är ju smartare även av andra skäl. Man slipper göra om lönebeskeden om allt är rätt från början.
  8. Skicka materialet med budbil.

Gemensamt för alla till buds stående metoder är att ansvaret ligger på dig och inte på Visma.
Foto på lunek

lunek

• 1,054 poäng 1k badge 2x thumb
Jovisst är det mitt ansvar. Precis som det är att räkna ut lönerna. Men meningen med att köpa ett löneprogram är ju att man ska få hjälp och stöd i processen. Det gäller både själva löneberäkningarna och kringrutiner som att skicka lönebesked och få attestering. 
Foto på Mia K

Mia K

• 1,656 poäng 1k badge 2x thumb
Håller helt med lunek. Du kan ju lägga till en punkt på din summering - byta till annat löneprogram som anpassar GDPR för sina kunder. Sen kan du stryka punk 6 för dropbox är inte godkänt av datainspektionen.
Foto på emmahjertelundh

emmahjertelundh

• 200 poäng 100 badge 2x thumb
Mia K, varför får man inte använda tex dropbox? Är det samma regel med google drive? Var har du sett denna info ? 
Foto på Mia K

Mia K

Enl vad jag har förstått så är det lika osäkert som skicka mejl. Lätt att hacka sin in i programmet. Inget program som är godkänt av datainspektionen, tyvärr.
Det har varit en punkt på de GDPR kurser som jag har fått på. Dock har Office365 något som ska vara säkert. Dock har jag inte testat det. Ni får kolla med någon som säljer Office 365 för mer info.
Foto på Christel

Christel

• 6,084 poäng 5k badge 2x thumb
Vad jag förstått så måste företaget/molnet/servern vara i Europa för att lyda under samma lagstiftning, GDPR som en orsak också.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,110 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Skulle vilja göra en uppdatering i den här tråden:
Vi har en lösning för attestering via ett av våra systerbolag. Tjänsten heter Visma Sign där du skickar upp filer och därefter väljer vem/vilka som ska attestera/signera filen.

Eftersom att tjänsten idag inte är helt integrerad med våra produkter och vi skulle vilja ha din feedback på upplevelsen vill vi att du kommenterar på detta inlägget om du är intresserad av att testa den här lösningen.
(det räcker att du skriver "Jag vill" eller liknande så kontaktar vi dig).

/Anna
Foto på Maria

Maria

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Jag är intresserad. 
Foto på Anna75

Anna75

• 350 poäng 250 badge 2x thumb
Jag vill!
Foto på ElitaEkonomi

ElitaEkonomi

• 446 poäng 250 badge 2x thumb
Jag testar gärna.
Foto på Hanna

Hanna

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Jag vill
Foto på Annika Schön

Annika Schön

• 980 poäng 500 badge 2x thumb
Jag vill gärna testa.
Foto på Gabrielssons EK

Gabrielssons EK

• 172 poäng 100 badge 2x thumb
Jag vill
Foto på Maria

Maria

• 766 poäng 500 badge 2x thumb
Jag testar gärna.
Foto på Veronica

Veronica

• 622 poäng 500 badge 2x thumb
testar gärna!
Foto på SandraNilsson

SandraNilsson

• 130 poäng 100 badge 2x thumb
Jag vill!
Foto på mava

mava

• 84 poäng 75 badge 2x thumb

Testar gärna

Foto på Jenny S

Jenny S

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Jag vill också gärna testa detta. Tack!
Foto på Jonathan Söder

Jonathan Söder

• 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Jag vill också testa
Foto på Mia K

Mia K

Testar gärna
Foto på Veronica

Veronica

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Jag testar också gärna.
Foto på Natalie

Natalie

• 226 poäng 100 badge 2x thumb

Vad kostar den tjänsten?

Visma Lön Anställd (fd Mitt Lönebesked) gick ni från början ut med att den tjänsten skulle vara gratis att använda för våra kunder i o m vårt samarbete med er (att det skulle ingå som i ett paket, om de endast använder det till att få lönebeskedet och inte tidrapporteringsdelen). Nu när vi fått över alla kunder till den lösningen, får vi information om att den delen kommer bli en kostnad för våra kunder. Ställer därför frågan nu, vad det kommer kosta med Visma Sign för oss och för våra kunder?

Foto på HCTFC

HCTFC

• 746 poäng 500 badge 2x thumb
Vill gärna testa, men vill naturligtvis veta vad kostnaden kommer bli för oss och våra kunder.
Foto på Christel

Christel

• 6,106 poäng 5k badge 2x thumb
Är detta också en väg att gå om man vill kunna skicka över uppgifter till kund? Alltså inte direkt attest, utan för att kunden ska få tex underlag för bokföring och löneutbetalning? Kontrollistan tex. Då skulle jag också vara intresserad. Naturligtvis är kostnaden också intressant.
Foto på fionna

fionna

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Jag vill testa.
Foto på Anna Svensson

Hej!

För tjänsten betalar du för signering och alltså ingen fast kostnad. 
Du kommer faktureras 10:- per signering och 2 kr för sms-kod som skickas ut till den som ska signera.

Tjänsten kan användas för alla typer av dokument. Jag har sett tjänsten väldigt snabbt och du laddar upp filer på en säker plattform och sen väljer du vilka som ska signera. Mottagaren får dels ett mejl med länk till plats och också ett sms med en verifieringskod.

Jag noterar era intresseanmälningar så kommer min kollega kontakta er!
/Anna
Foto på Karolina

Karolina

• 426 poäng 250 badge 2x thumb
Jag är intresserad..
Foto på asa

asa

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Jag är intresserad.
Hur gör man om något ska korrigeras? Är detta bara en signeringsfunktion?
Foto på Anna Svensson

Hej!Jag lägger till dig i vår lista så kontaktar min kollega dig med mer info.
Det är endast en signeringsfunktion och i dagsläget är den inte integrerad med löneprogrammet./Anna
Foto på Anna Svensson

Officiellt svar
Jätteroligt att det är så många som är intresserade!Vi kommer utvärdera hur det har funkat och framförallt se till så att din upplevelse som kund blir så smidig och skön som möjligt.Jag återkommer i den här tråden när vi har lösningen helt på plats.
/Anna
Foto på Anna Svensson

Officiellt svar
Hej!Jag skulle vilja göra en uppdatering i den här tråden. Flödet för Visma Sign tillsammans med löneprogrammet var inte riktigt så smidigt som vi hade hoppats. Vi jobbar vidare med detta och jag uppdaterar igen när jag har mer info att komma med!/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.