Skicka lönespecifikation från Lön 600 i Windows 10

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Mejlprogrammet som följer med Windows 10 är molnbaserad och går därför
Inte att använda för att skicka lönespecifikationer via mejl i Lön 600. Det hade varit bra om Visma hade programerat in en koppling till mejlprogrammet så att jag slapp köpa en ny Outlook bara för att skicka lönepec. Kanske kunde man behöva öppna mejl för att det skulle fungera, spelar ingen roll, bara att det fungerar.

Har försökt installera Thunderbird men den vägrar känna igen mitt konto och verkar knasig för övrigt.

Snälla folk på Visma utveckling - lös gåtan om webbaserat mejlprogram i samarbete med lönespec-utskick!
Foto på Lönekärringen

Lönekärringen

• 522 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 2
Foto på Christel

Christel

• 6,240 poäng 5k badge 2x thumb

Hade varit toppen om det gick att skicka via ett webbaserat mailprogram!

Får idag flytta över lönefilerna till en annan dator för att kunna skicka iväg dem, efter att ha gjort dem ute hos kund på en dator utan mailprogram...

Foto på Laila

Laila

• 13,432 poäng 10k badge 2x thumb
Jag har installerat Thunderbird och skickar lönespecar därifrån, det går alldeles utmärkt i Windows 10.

Däremot undrar jag hur man löser detta när nya PUL lagen börjar gälla, det är väl egentligen känsligt redan nu. Då måste man väl ha någon lösning där alla anställda loggar in för att hämta sina lönespecar? Om man vill skicka dem elektroniskt?
Foto på Lönekärringen

Lönekärringen

• 522 poäng 500 badge 2x thumb
Laila,

Tror det blir Mitt Lönebesked som gäller - problemet är att det inte är alla anställda som klarar av den tekniken - förstår inte att epost är mer osäker än vanlig post - vem som helst kan öppna ett snigelpostbrev - hur epost skulle kunna vara mer osäker fattar inte jag - men PUL verkar vara flexibel jämfört med nya EU-lagen om saken.  Önskar ändå att VISMA hade fixat så att det gick att eposta lönespec från det molnbaserade epostprogram som följer med Windows 10 - Thunderbird vägrar acceptera mina inlogg för mitt mejlkonto...  Blir så trött.

Josephine
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,802 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.

Precis som du själv var inne på här i tråden Josephine så anses e-post inte vara ett säkert sätt att hantera lönespecifikationer enligt de nya EU-direktiven. Därför kommer vi inte fokusera på några förbättringar vad gäller hantering av e-post från löneprogrammet.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,584 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag vill bara göra ett litet tillägg här:
Tills vidare rekommenderar vi Mitt Lönebesked. Då kan du skicka lönespecifikationerna antingen till de anställdas app i en smartphone eller till en inloggning på vismaspcs.se direkt från Visma Lön 300/600.

Du kan se hur du aktiverar det här: https://youtu.be/0So6iVdejuE

/Anna
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.