Skicka e-postfakura via Microsoft Outlook 365.

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
Funktionen skicka faktura via e-post fungerar ej om du använder Microsoft Office 365. Är det något ni håller på att arbeta med? Eller är det inte aktuellt för närvarande. Om så är fallet bör ni meddela era kunderna att inte installera Microsoft Office 365.
Foto på Gerd Karlsson

Gerd Karlsson

• 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 3
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,114 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag kikar på detta och återkommer till dig!

/Anna
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,870 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Gerd,

Vilket Office 365-paket har du?

För att skicka e-post från Visma Administration krävs att det finns ett lokalt installerat e-postprogram på din dator. Vad jag kan se följer det med skrivbordsversioner av Office programmen i Small Business Premium paketet.

Vi vill absolut inte vara otydliga med vad som krävs för eposthanteringen i Visma Administration, vi får titta på hur informationen ser ut. Möjligheten att skicka epost från internettjänster tex hotmail, gmail osv är annars ett önskemål som vi bevakar och kommer se över i framtiden beroende på efterfrågan.
Foto på Agneta F

Agneta F

• 508 poäng 500 badge 2x thumb
Hej! Såg denna 3 år gamla korrespondens. Är det här problemet löst? Har nyligen fått Office365 med Outlook 2016 och det funkar inte att skicka epostfaktura.
Foto på Helen

Helen

• 5,036 poäng 5k badge 2x thumb
Ska man ha Windows 10 för att det ska fungera?
Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Agneta F och Helen!

Det ska fungerar att använda Outlook 2016 tillsammans med Administration så länge Outlook är lokalt installerat på din dator. Office 365 ska fungera med andra operativsystem än bara Windows 10 så som tex Windows 8 och Windows 7. Får ni något felmeddelande när ni försöker skicka epost via Administration? Ring 0470-70 62 00 eller chatta annars med oss på supporten så ska vi nog kunna lösa det.

/Fredric 
Foto på Helen

Helen

• 5,036 poäng 5k badge 2x thumb
Tack för svar. Undrar nu ödmjukt; HUR skaffar man Lokalt installerad Outlook?
Jag har nu idag https://outlook.live.com
Det verkar webb baserat. 
Foto på Agneta F

Agneta F

• 508 poäng 500 badge 2x thumb

Hej! Jag överlät det hela till vår IT-avdelning så problemet är löst. Det var dock inte helt enkelt såvitt jag förstår.

Foto på Anders

Anders

• 60 poäng
Hej!

När man skickar faktura via mail (Outlook 2010) så blir förprogrammerade texter fel vad gäller åäö.

Texten:
Hej!

Översänder härmed faktura.

Med vänlig hälsning,
#FNAMN#

Blir:
Hej!

Vversdnder hdrmed faktura.

Med vdnlig hdlsning,

Företaget AB

--

Vad kan detta bero på? Ämnesrader funkar dock bra så det får mig att det inte är Outlook det är fel på.

Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

• 3,504 poäng 3k badge 2x thumb

Hur fungerar Visma med 365 efter nya databasen?
Foto på Emma Parai-Arnesson

Emma Parai-Arnesson , Moderator

• 1,054 poäng 1k badge 2x thumb
Hejsan A,ITchefen! 
Det fungerar som innan uppdateringen till SQL. 
För att det ska fungera att skicka Epost direkt ifrån programmet krävs det att ert epostprogram ligger lokalt installerat på datorn samt att det ligger valt under standardprogram i kontrollpanelen. 

Ha en trevlig dag! 

/ Emma 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 14,244 poäng 10k badge 2x thumb
Jag använder inte Visma Administration så jag riskerar vara helt fel ute men jag tänker ändå försöka ge en förklaring till varför det fungerar som det gör. Eller inte gör. :-)

Det finns två sätt ett program - lokalt eller webbaserat - kan skicka e-post:

1. Programmet/websidan skickar upp det tänkta brevet till en server som i sin tur skickar brevet för programmet/websidans räkning. 

2. Programmet/websidan startar ett lokalt installerat e-postprogram och användaren får själv "trycka iväg" brevet som automatiskt skapats i epostprogrammet.

Metod 1 har flera nackdelar som alla har att göra med att leverantören skall försöka skicka e-post för någon annans räkning. Dels vet inte leverantören vilken volym (hur många) brev det kan handla om (kapacitet) och dels kan detta sätt att skicka leda till att mottagaren blockerar e-posten i tron att det är skärppost. 

Metod 2 har den lilla omständigheten att programmet/websidan vet inte vilket e-postprogram användaren har/använder. För att komma runt detta så anropar man en så kallad URL. Vi användare kommer i kontakt med URLer hela tiden i våra webläsare, de vanligaste är webbsidor/adresser, http://vismaspcs.se

Metod 2 - hur breven skapas och varför du måste ha ett lokalt e-postprogram

För att skapa ett brev så används man en URL som startar med mailto: istället för http://
I en sådan URL kan man definiera det mesta av brevet: mottagare, ärende, text, bilagor.

Ett exempel: mailto:sven.svensson@example.com?subject=Test&body=Testing

Ovanstående länk borde skapa ett brevutkast i ditt lokalt installerade e-postprogram, om du har något. (Observera att det kan vara så att din dator har en säkerhetspolicy som gör att du först måste godkänna att e-postprogrammet startas på detta sätt.

Med andra ord, vad Visma Administration troligen gör att är att anropa en sådan mailto-länk för att på så sätt skapa ett brevutkast i ditt e-postprogram.

Lokalt e-postprogram krav men inte vilket e-postprogram

Dock, detta leder till just det Vismas personal säger ovan, du måste ha ett lokalt installerat e-postprogram, tex Outlook. Normalt fungerar denna metod inte om du bara använder webbaserad e-post, tex om du bara använder online-versionen (webversionen) av Office 365/Outlook. Och det är inget som Visma kan göra något åt, eftersom det andra sättet att göra det på (metod 1 ovan) leder till problem både för Visma och för oss användare.

Å andra sidan spelar det i princip ingen roll vilket lokalt installerat e-postprogram du har, eller ens vilken version av Windows du har. Bortsett från att Visma Administration i sig själv inte går att köra rakt av på min Mac så skulle det just själva e-postandet enligt ovan fungera alldeles utmärkt på min Mac med Apples Mail-program istället för något från Microsoft.

Teori om varför svenska tecken faller bort

När man skapar/skickar e-post med URL mailto så är det vanligt att man gör det som ett HTML-brev. Det vill säga att brevtexten är egentligen en slags webbsida. Och gamla e-postprogram kanske inte riktigt hänger med på senaste HTML-standarderna när det gäller hur man definierar vilket skriftspråk och teckentolkning som skall användas. Detta kan för den delen vara problem även när man skickar "ren text", (t.o.m. troligen större problem då).

Det kan vara väldigt känsligt att få till exakt rätt deklaration att skicka med till e-postprogrammet av vilken teckenuppsättning som skall användas. Utvecklingen inom detta område har varit stor senaste 10 åren och man kan nästan säga att moderna system deklarerar teckenuppsättningar  på ett helt annat sätt än vad som gjorde 2010. 

Outlook 2010

Jag vet inte problemet/felet här men en teori är-  att eftersom metoden med mailto-URL inte ger Visma Administration någon chans att veta vad det mottagande e-postprogrammet klarar av - så får Visma som leverantör försöka använda en teckenkodning som täcker de flesta fallen. Och jag kan personligen tänka mig att Outlook 2010 numera helt enkelt är för gammalt, dessvärre.
(Men detta är inget jag vet, bara misstänker!)

Hoppas det gick att förstå och till den som orkade läsa ända hit: tack!

//Eder vänliga tekniknörd :-)