Skillnad mellan konto 7510 (Lagstadgade sociala avgifter) och 7520 (Arbetsgivaravgifter (nya pensionssystemet))?

• 1
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
Hej, Jag har fått lära mig på bokföringskursen jag gick för ett år sen att använda konto 7510 i samband med lön. Nu ser jag att det finns ett eget konto för arbetsgivaravgiften... Trodde att den ingick i kontot 7510? Vilket ska jag använda? Om du ger mig svaret 7510, när ska i så fall 7520 användas?
Foto på Karin L A

Karin L A

• 1,254 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 1
  • 2
Foto på Karin L A

Karin L A

Har min fråga ett självklart svar eftersom ingen svarar?

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Vi har tyvärr inte hunnit svara på din fråga förrän nu, därför har svaret dröjt.

Det är ingen skillnad på konto 7510 och 7520, förutom benämningen. 
Jag vet att vissa företag som har anställda som går enligt olika regler för arbetsgivaravgiften gärna bokför detta på olika konton för att kunna särskilja kostnaderna i bokföringen.

Jag tror att det nya pensionssystemet hänvisar till de som är födda 1938 eller senare som har en ålderspensionsavgift på runt 10%.

/Anna
Foto på Dan

Dan

• 982 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,

Det "nya" pensionssytemet syftar troligen på den avveckling av ATP-systemet som gjordes 1999 och det nya "allmänna pensionssystemet" infördes. 
Bland arbetsmarknadens parter finns, och fanns,  olika uppgörelser kring tilläggspensioner. Dessa tillägg, t.ex. ITP 1 och 2, är olika till sin utformning, och avgifter,  beroende på om man som arbetstagare hade intjänade tillägg i det gamla systemet. (Starkt förenklat)

Därför kan det finnas behov av att föra arbetsgivaravgiften  på olika konton eftersom avgiften för tilläggspensionen är olika. Obs. dock att den lagstadgade arbetsgivaravgiftens (konto 7510) storlek alltid är densamma, med undantag för de som redan uppnått den nuvarande pensionsåldern (födda 1938-48)  och endast betalar 10,21% i ålderspensionsavgift och alltså ingen sjukförsäkringsavgift etc. resp. de riktiga veteranerna födda 1937 eller tidigare, då du inte betalar någon arbetsgivaravgift alls. (Under 26 år var avgiften "rabatterad")

Du kan lägga upp flera konton i kontoklass 7 för olika avgifter /anställda / typ av ersättning, men följ gärna BAS-planen så "pratar alla samma språk".

Dan
Foto på Karin L A

Karin L A

Tack för det utförliga svaret
Foto på MarieN

MarieN

• 6,514 poäng 5k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Skillnad mellan konto 7510 och 7520 - Administration.

Hej, jag kopplar till denna tråden

- undrar om ni har info. om konto 7510 Arbetsgiv.avg är ändrat till konto 7520 Arb.giv.avg (nya pensionssystemet). Vad är det som skiljer??

/Marie

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Bokföra arbetsgivaravgift i Visma Administration.