Skillnad mellan Visma Enskild Firma och Visma eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Enskild firma frågar mig ständigt om jag vill byta till Visma eEkonomi. Vad är det för skillnad mellan dessa två, vad bör man tänka på och hur mycket problem har det varit för andra att föra över allt från enskild firma till eEkonomi? Dessutom har jag förra året betalat för Enskild firma 2016, om jag skulle gå över till eEkonomi, får jag tillbaka en del av den summan eller måste jag betala månadsavgift ovanpå den redan betalade summan?
Foto på ChristofferG

ChristofferG

• 344 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Thommy Johansson

Thommy Johansson

• 302 poäng 250 badge 2x thumb
Intressant fråga!  Visma borde snarast komma med ett klargörande om Enskild Firma och dess framtid. Dessutom får man erbjudande om byta till Visma eEkonomi nu trots att man betalt fram till i höst för befintlig programvara! Kom ut och berätta ordentligt för oss kunder vad som gäller.
Foto på Fredrik

Fredrik

• 4,138 poäng 4k badge 2x thumb
Jag gissar att man inte betalt för visma enskild firma i onödan om man vill byta. Ring visma och prata med dem, de är riktigt trevliga och servieminded.
Foto på Marika

Marika

• 1,012 poäng 1k badge 2x thumb
Jag håller med, de är jättetrevliga!
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

• 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Kul att höra att ni haft en bra upplevelse av vår support!

Allt du behöver veta om avtal, priset och funktioner finns på vår hemsida. Just nu är det ett bra läge att göra bytet till Visma eEkonomi. Beställer man Visma eEkonomi kan man behålla Visma Enskild Firma utan kostnad.

Att tänka på innan man byter över från Visma Enskild Firma till Visma eEkonomi, jämförelser mellan programmen och om programmet passar dig. Denna information finns på våra hjälpsidor

Angående Visma Enskild firmas framtid är inga beslut ännu tagna, men vi ser en stor efterfrågan på att kunder vill ha webb-baserade program. Därav lyfter vi Visma eEkonomi som ett alternativ i så många forum som möjligt för att komma ut med informationen. Blir det aktuellt med ett byte är det en smidig process tack vare vårt konverteringsverktyg som hjälper till att flytta över kundregistret samt all bokföring för innevarande och föregående år.
För andra kunder som bytt från Visma Enskild firma till Visma eEkonomi står tråden öppen för att skriva om upplevelser om bytet samt eventuella tips och trix. Ni kan även prova på programmet gratis på vår hemsida i 20 dagar, detta gäller både nya kunder och befintliga. 

Är det mer specifika frågor ni vill ha svar på är ni också välkomna att ringa in till oss på nummer: 0470-706200.

Hoppas detta besvarade din fråga!

/Hanna
(Redigerad)
Foto på Thommy Johansson

Thommy Johansson

Vad menas att behålla Enskild Firma utan kostnad när man betalt till hösten 2016 ? Luddigt erbjudande enligt min mening !
Foto på ChristofferG

ChristofferG

• 344 poäng 250 badge 2x thumb
Ja, att behålla Enskild firma samtidigt är ju helt onödigt ifall man sköter sin bokföring via eEkonomi. Är ju helt onödigt att använda båda programmen för sin enskilda firma. Att byta nu är heller ingen bra idé eftersom vi betalat 1500kr för att kunna använda Enskild firma hela 2016. Det är pengar som vi inte får tillbaka och vi kommer ovanpå det betala prenumeration för eEkonomi. Om ni seriöst vill att vi ska byta till eEkonomi för att framtiden för Enskild Firma är oviss, lös då den ekonomiska biten så att vi antingen får tillbaka mellanskillnaden när vi går över, alternativt låter oss använda eEkonomi gratis tills nästa årsbokslut (Jan 2017), allt annat skapar dubbelbetalningar för oss som går över. 

Själv känner jag att buggar och annat bör utredas först så att man säkert kan föra över sin bokföring. Det är liksom inte ett word-program man använder där buggar spelar mindre roll utan ett kritiskt verktyg för ekonomi där vissa buggar kan kosta oss tusentals kronor i felaktiga parametrar. 

Därav min fråga om vilka rapporterade buggar och fel som finns. Har allt inom överförandet mellan Enskild Firma och eEkonomi testats? Är deklarationsverktygen väl fungerande? Momsredovisning osv? Jag byter knappast till ett annat bokföringsprogram mitt under momsredovisning och deklaration, då måste det vara bombsäkert, vilket, enligt många skriverier från de som konverterat, inte verkar vara fallet.
Foto på Fredrik

Fredrik

• 4,138 poäng 4k badge 2x thumb
Jag kan ju inte svara för vad visma ger er för erbjudande, men jag skulle gissa att ni får en bättre deal än ni tror, om ni ringer och pratar med dem.
Foto på Thommy Johansson

Thommy Johansson

Idag kom epost från Visma med budskapet "24 skäl att bege sig till molnet". Det är ju dit man vill ha oss som gillar Enskild Firma. Jag har 1 skäl att inte bege mig dit, nämligen säkerhet. Denna åsikt har jag efter 45 år i IT-branschen med datasäkerhet som specialitet.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Säkerhet är en viktig fråga för oss, vi har försökt sammanfatta det på vår hemsida på sidan Hur Visma skyddar din information.

Tveka inte att höra av dig om du har några funderingar eller synpunkter!
/Anna
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej allesammans!

Erbjudandet ser ut såhär:
Kunder med aktivt avtal på Visma Enskild Firma erbjuds att byta till Visma eEkonomi med livslång rabatt på tillvalet Deklaration. Alltså, rabatten gäller så länge som du bokför din firma i Visma eEkonomi.
Erbjudandet säger också att du blir krediterad det kvarvarande avtalet för Visma Enskild Firma. Du har ändå kvar avtalet till och med 2016-05-31 vilket gör att du själv kan välja när du vill göra överflytten.

Vi har märkt att många kunder vill göra färdigt 2015 i sitt gamla program och då är det enklast att börja använda Visma eEkonomi från och med januari 2016 och sen göra klart deklarationen för 2015 i Visma Enskild Firma.
Därefter kan du ta ut en balansrapport och lägga in den ingående balansen för 2016.

Precis som Hanna skriver så har vi mycket information på vår hemsida och här i forumet går det bra att ställa frågor gällande det mesta :).

Är det någon som har funderingar eller vill diskutera någon del närmare så går det bra att antingen skriva här i tråden eller skicka ett mejl till mig; anna.svensson@visma.com så ser jag till att du blir kontaktad.

/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.