Skjuts ett underskott automatiskt upp till nästa år i Visma Enskild Firma?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Hej!

Jag fick ett underskott i firman under 2017 och undrar om Visma Enskild Firmas automatiska inkomstplanering/deklaration flyttar fram detta underskott till nästkommande år?

I den ifyllda NE-blanketten som programmet genererat, så hamnar underskottet i rutan R48 (där det står att detta belopp kommer flyttas till R24 nästa år). Betyder detta att jag kommer kunna kvitta nästa års resultat mot detta sparade underskott?

Vänliga hälsningar
Joakim
Foto på Karax

Karax

• 180 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Underskott i en enskild firma rullas framåt och ackumuleras om det är underskott igen och kvittas mot eventuella överskott. Du kan ju även välja att dra av underskottet mot inkomst av tjänst om firman är nystartad och då under dom första fem åren. Det kan i och för sig låta bra men om du då börjar få överskott så är skatteeffekten av inrullad underskott där mycket bättre än den skatteeffekt du får genom att dra av det mot inkomst av tjänst. Du bör även ha koll på underskotten för om du avslutar en enskild firma med ett underskott så får du året efter den sista deklarationen som du deklarerat näring i dra av det underskottet som förlust av kapital. Du kan även dela upp det underskottet under 3 år om du inte har tillräckligt med påförd skatt för att dra hela förlusten på en gång. Det är inte så mycket pengar det gör men bättre än inget...
Foto på Karax

Karax

Tack för svaret!

Okej då behöver jag alltså inte göra någonting, utan detta sker per automatik när programmet genererar deklarationen. Bra med tipset ang. underskott om man avslutar en firma med! Nej firman har funnits längre än 5 år.

/Joakim
Bör funka så med automatik även i det programmet. Lycka till!
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,444 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Joakim,

Ja i ditt program Visma Enskild firma så hanterar programmet detta åt dig. När firmans resultat i programmet är ett underskott och du använder programmets Inkomstplanering får du en fråga om någon del av underskottet ska användas som avdrag mot inkomst av tjänst (R45) eller avdrag mot inkomst av kapital (R46). 
Däremot behöver du inte göra något av detta utan bara låta det ligga kvar till senare år.
Du kan läsa mer om det i »Underskott i firma

@accountantformHell_singland Tack för fina svar!

Ha en bra dag!
/Cecilia
Foto på Karax

Karax

Hej Cecilia,

Tack så mycket för svaret och för länken!

/Joakim
Foto på Karax

Karax

Hej igen,

I länken du skickade står att man har rätt att göra avdrag mot inkomst av tjänst om man har förlust i en konstnärlig eller litterär verksamhet. Min firma sysslar med musikproduktion, så ingår alltså i denna kategori. Vet du om den här rätten till avdrag gäller oavsett hur länge firman har funnits, eller enbart de 5 första åren?

Jag hade inkomst av tjänst från mitt aktiebolag som jag driver utöver musikfirman under 2017. Hade jag kunnat göra ovan nämnda avdrag mot inkomsten från AB-t i deklarationen som nyss lämnades in? Isf kanske det vore värt att skicka in en korrigering av deklarationen.

/Joakim
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Rätten till allmänt avdrag i konstnärlig verksamhet har ingen tidsgräns, utan kan göras oavsett firmans ålder. Det finns dock andra begränsningar som kan vara bra att känna till. Skatteverket beskriver dessa här:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.3/331727.html

Motsvarande avdragsrätt finns inte för aktiebolag, utan gäller endast för enskild näringsverksamhet och delägare i handelsbolag.