Skriv ut egna kopior före originaldokumenten - Administration 500

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Längst ner på Flik 1. Dokumentmallar (under Arkiv –Företagsinställningar – Företag – Mallar) finns en ruta man kan bocka för. Därstår ”Skriv ut egna kopior före originaldokumenten, gäller dokument medutskriftsval Skrivare.”

Det valet skulle vara perfekt för mig, så jag har bockatför den rutan, men får inte ut mina kopior före originalfakturan, utanoriginalet hamnar längst fram i bunten...

Missförstår jag funktionen, eller ärdet en bugg?

Mvh Jessica
Foto på Jessica

Jessica

• 1,868 poäng 1k badge 2x thumb
  • Förvirrad och frustrerad

Publicerades för 2 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,766 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Inställningen för att kopior ska skrivas ut före originaldokumenten gäller när du skriver ut mer än en faktura, alltså när du går på Skriv ut - Fakturor och har två eller fler fakturor som skrivs ut. Om du gör en direktutskrift av fakturan så spelar inställningen ingen roll.

Jag funderar på om det kan vara så att din skrivare är inställd på att skriva ut sidorna i omvänd ordning. Detta brukar man välja för att om du skriver ut tex 10 sidor från tex Word så skriver den ut sidan 10 först och sidan 1 sist, så att du inte behöver lägga dem i ordning när det är utskrivet. 

Om det är en sån här inställning ni har på skrivaren ser du enklast om du när du skriver ut fakturorna först får alla orginalen och sen alla kopior. För har du inte i företagsinställningarna satt en markering för att kopiorna ska skrivas ut först, så får du först ett orginal och sen kopian på detta orginal, sen kommer nästa orginal och kopian på den. 

Hoppas detta är till hjälp för dig att få dig att få korrekta utskrifter. 

//Linnea
(Redigerad)
Foto på Jessica

Jessica

• 1,868 poäng 1k badge 2x thumb
Tack för ditt svar - Det förklarar en del! Hittills har jag använt Direktutskrift... När jag nu provar att skriva ut flera fakturor samtidigt kommer originalen sist i bunten. Skulle dock gärna vilja att det gick att få originalen direkt efter "sina" kopior, istället för att alla originalfakturor kommer samlade sist i hela bunten. Och att man kunde välja att få originalet efter kopiorna även vid Direktutskrift... //Jessica
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Jessica!

Jag förstår, tar med mig detta som en synpunkt.

Tack för ditt inlägg!