Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skuld hos Kronofogden, ränta, advokatkostnader mm

Hej,

Jag har en fråga angående bokföring av skuld hos Kronofogden, ränta, advokatkostnader mm som AB fick efter förlorade domstol. Twist var mellan bolaget och aktieägare.

Vi fick skuldöversikt från Kronofogden:

Ursprunglig beräkningsgrund 40000kr

Ränta 2000kr

Advokatkostnad (mot part) 13000kr

Ränta advokatskost 1000kr

Grundavgift 600kr 

AB betalar från bank -2000kr

Dras från skatteverkets konto -1000kr

Dessa belopp som betalades minskade skuld för advokatkostnader och ränta för advokatkostnader.

Skuld som ligger bokförd i bokföringen på 2890: -39000kr. 1000 dragits från 2890 för saknade kvitto vid inköp med företagskreditkort och därför belopp på 2890 stämmer inte med ursprunglig beräkningsgrund som står hos Kronofogden.

Snälla, kan ni hjälpa mig med den här? Känner mig helt vilsen och vet inte hur jag ska bokföra. Ska jag skapa nya konto? Vilka? Kan ni komma med bokföringsförslag, exempel?
Tack på förhand!
13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Svårt att ge korrekt svar med så lite info.

Tvist mellan AB och dess ägare som AB förlorar?

Vad betalar bolaget skadestånd för och till vem?


Två av kanske flera grundläggande frågor som den som vill hjälpa dig att svara behöver veta så forumet kanske blir jobbit att lägga upp alla fakta i

Har inte bolaget en revisor som kan assistera ?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, twist var mellan bolaget och en av delägare som är inte länge delägare.

Skadestånd är för aktieägarens lån till företaget.

Det är liten bolag, som har inte revisor. 

Kan återkomma med fler detaljer om det bara hjälper att svara på frågan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Oavsett vem som ska hjälpa dig så behöver den veta mer för att kunna svara

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, återkom gärna med frågor om ni behöver något mer för att kunna svara.
Jag vet inte vart ska jag börja. Hur själva bokförings modellen ska se ut.

Ska man samla alla dessa skulder på ett konto? Eller delar t.ex. advokatkostnad (motpart) och ränta för advokatkostnader, kapitalskuld och ränta för kapitalskuld?

Det är kanske inte så komplicerad bara jag vet inte vart ska jag börja. Läste att man skapar en separat konto för skulder till Kronofogden, men förstår inte riktigt hur den modellen skulle tillämpas i praktiken.

Flyttar man skulden från 2890 till något annat efter domstolen?

Tacksam för all info ni kan ge för att kunna börja.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanske det kan hjälpa: Skadestånd är för anstäldas/delägares lån till företaget. Delägare betalade in till företagsbankkonto och bolaget försökte bestrida det (detaljerna kanske är inte viktiga), men domstolen bestämde att delägare skulle få pengarna tillbaka. Men företaget hade inte möjlighet att betala då motpartsadvokat gick till Kronofogden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om bolaget dömts till att betala ett skadestånd finns konto 6340 Lämnade/Betalda skadestånd om någon del av skadeståndet reserverats i tidigare bokslut behövs endast mellanskillnaden bokföras detta år.

Räntekostnader bokförs på konto 84XX och avgifter på konto 6062 alla i debet

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK
Om delägaren betalade in ett belopp till företaget som lån på 40 000 som ni bokförde som en skuld  ( konto 2890 i kredit) så ska det kontot nu debiteras om beloppet återbetalas till delägaren.

Advokatkostnaderna - motpartskostnaderna blir en form av skadestånd för en förlorad process konto 6340, räntor och avgifter som jag beskrev ovan.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket! Försöker samla bokföringsorder och tänker vilken är mot konto?
De kostnader är inte betalda, bara beräknade av Kronofogden.
2490 kanske? Tänker jag rätt:

Kapitalskuld lämnar jag ligga kvar på 2890

Extra kostnader:

2490 K 16600
6062 D 600 (KFM avgift)
6340 D13000 (Motpartskostnaderna)
8415 D2000 (Ränta kapitalbeloppet)
8415 D1000 (Ränta motpartskostnaderna)

Dras från skattekonto:
2490D
1630K
Dras från bankkonto:
2490D
1930K
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätt
Bra

Sedan återstår bara att titta på om alla kostnader är skattemässigt avdragsgilla

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad bra! Vilka kostnader kan vara ej avdragsgilla i detta fall? Har du någon exempel?
Det verkar vara vanliga advokatkostnader och vanlig ränta. Kan de vara ej avdragsgilla?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag ville bara göra dig observant på frågan. Jag har aldrig fördjupat mig i KFM-avgift t ex.

Mikael.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för hjälpen! Ha en trevlig helg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack detsamma