Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulder till närstående personer, kortfristig de

Innan jag fick ett företagskort har jag använt mitt privata kort för att betala tex parkering etc. Detta la jag på konto 2893 skulder till närstående. Dessa pengar kommer jafg inte att begära tillbaks från mig själv men skulden vill jag inte ha kvar. Kan jag byta konto på dessa ? 
26 SVAR 26
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan boka om skulden till ett aktieägartillskott - villkorat eller ovillkorat - vilket innebär att bolagets egna kapital ökar med det belopp bolaget är skyldig dig.

Du bokför då
2893 debet och 2093 kredit

och skriver dessutom ett avtal mellan dig och bolaget om tillskottet.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael, 
Tack förlåt en följdfråga då. Hur blir det med momsen etc som är för dessa kvitton. dom ligger väl kvar (?) 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och jag antar att jag gör då en ny manuell verifikation för det ? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi tar det från början;

Mitt svar förutsätter att gjort t ex följande bokning

Inköp av t ex parkeringsbiljett

Debet konto 5800 resekostnader
Debet konto 2641 ingående moms
Kredit konto 2893 Skuld till närstående

och sedan lämnar du skulden som tillskott till bolaget genom konteringen

Debet konto 2893
Kredit konto 2093

det förutsätter alltså att kostnaden ( p-avgiften) är bokförd , för i det läget får bolaget tillbaka momsen.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja du gör en ny manuell verifikation för tillskottet till bolaget enligt ovan.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kan göra det i samma verifikation såg jag. Om jag använder skapa korrigerings verifikation (?) 
Kostanden för tex p-bot är bokförda redan så då är allt i sin ordning (?) 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Huvudsaken att den skuld du vill efterskänka är bokförd

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Allt är bokfört redan så då kan jag använd akorrigerings verifikation och ändra konto till 2093 från 2893 och momsen har vi kvar ? Förstår jag dig rätt ? Ursäkta alla frågor...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag ser inget problem med att ha kvar skulden. Dock skulle jag boka om den till 2399, långfristig skuld. Om du gör som Mikael föreslår måste du ju skriva nytt avtal för varje nytt köp du gör med privata medel. Krångligt!
Alltså bättre att samla alla sådana skulder på 2399. Om du sedan vill kan du inför bokslut nollställa 2399 och föra om till 2093. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

nu blir jag bara mer snurrig 😮 
Då jag inte kommer att begära tillbaks dessa pengar då jag är ägare till AB och handlade med mitt privata kort. Jag vill endast att den skulden läggs på ett annat konto så att det inte blir ett minus på företaget som inte behövs...

  1. Kan jag använda skapa korrigeringsverifikation 
  2. Ska jag flytta det till 2399 ? 
  3. När jag vill nollställa ( utan att betala in pengar) för jag det til 2093 och skriver 1 avtal 
  4. Antar att min moms ligger kvar då den har jag fortfarande rätt till då detta är varor inköpta till företaget
TACK FÖR ER HJÄLP 
Soufia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du handlar saker för företaget men låter nån annan (du i detta fall) betala så har naturligtvis företaget en skuld till den personen. Det kan du aldrig komma ifrån.
Alternativet är att aldrig blanda in företaget utan bara köpa för egna pengar och inte bokföra alls i företaget men då blir resultatet att skatten blir onödigt hög eftersom du låter bli att ta upp avdragsgilla kostnader.
Fd medlem
Inte tillämpbar

får börja göra det from nu 
Hur kan jag göra med detta som jag har det är inte så mycket pnegar 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ska jag flytta skulden till 2399 eller 2093 ? Och kan jag använda skapa korrigerings verifikation ? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det blev många kockar nu.
Vem ställer du frågan till ?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Till den som vill svara. ....
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK
Du skrev från början att du inte ville att bolaget skulle ha någon skuld kvar till dig och du gav jag dig exempel på lösning på det, så jag röstar fortfarande för 2093 tillskott i bolaget.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

....men om du fortfarande vill att skulden ska finnas kvar i bolaget så har du ju alternativ nu....:)

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej vill ej ha kvar skulden!!!! Så då använder jag alltså 2093 ? TACK MIKAEL 
och visst kan jag använda Ny korrigeringsverifikation manuellt ? 
tack tacj  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det kan du

Fortsatt lycka till
'
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

TACK SNÄLLA