Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Slå samman fakturering och bokföring till samma FTG

Hej

Vi använder Admin 500 i vårt företag och vi valde en gång för länge sedan av praktiska skäl att separera fakturering och bokföring till två företag FTG1 och FTG2 i programmet. Dvs när man bokför öppnar man FTG1 och när man fakturerar öppnar man FTG2.

Kan man slå ihop dessa två till ett FTG företag ?

Hälsningar

Jack Russell

4 SVAR 4

Hej Jack!

Visst går det att fixa. Måste först veta om du använder leverantörsreskontran i något av programmen. Annars kan du relativt enkelt exportera över själva bokföringen till det företag som du har för att fakturera. Görs lämpligen via sie-4 import.

Har du leverantörsreskontra och kundreskontra i olika maskiner så får du ta kontakt med supporten. De vet vilka filer som skall föras över.


Tomas Tobiasson

Angamato Ekonomikonsult AB

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tomas

Tack för ditt svar

Vi använder varken leverantörs eller kundreskontran i något av FTG företagen

Jag provade att exportera SIE4 från företaget med bokföringen och sedan provade jag att importera SIE4 filen till det företag som har fakturering, det fungerade inte
( Sen provade jag att göra tvärtom det fungerade inte heller )

Är det något särskilt knep vid import av SIE filen ? Export var inga problem

Hälsningar

Jack

Hej Jack!

Svårt att på rak arm säga vad det beror på.

Man bör tänka på att man måste göra en sie-4 fil för varje räkenskapsår.

Vidare måste längden på räkenskapsåren vara det samma i sie fil som i program.

Du måste skapa ett nytt bokföringsår för varje räkenskapsår.

Börja med det äldsta året först och importera även ingåendebalanser från sie-4 filen.


Vet att det kan vara lite knöligt. Men har du någon redovisningskonsult som du brukar ta hjälp av så kan det vara en bra idé att köpa någon timma för att lösa problemet en gång för alla.


Tomas Tobiasson

Angamato Ekonomikonsult AB


Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Jack Russel!

Vad är det som inte fungerar när du ska importera sie filer? I företaget där du har dina fakturor behöver du har de räkenskapsår upplagda som du ska importera sie filer för, och du behöver stå i aktuellt år. Du väljer räkenskapsår under Arkiv - Bokföringsår - Välj bokföringsår. Och du skapar nya räkenskapsår under Arkiv - Bokföringsår - Skapa nytt år. 

Det är viktigt att du har aktuella säkerhetskopior av ditt företag innan du börjar importera sie filer. 

//Linnea