Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LL____4
NY MEDLEM

Slippa logga in när man byter företag

Finns det något sätt att slippa skriva in användarnamn och lösenord varje gång man byter företag (givetvis förutsatt att det är samma användarnamn/lösenord som har tillgång till båda företagen som man byter emellan)?

 

Innehållet i denna tråd har verifierats av Visma Spcs 22-10-27

9 SVAR 9
Davor P1
CHAMPION

Hej LL

Spara dina uppgifter (för varje företag separat) genom att gå in på ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - MIN SIDA / INTERNETTJÄNSTER 
Klicka på ÄNDRA så får du upp en ruta där du skall ange användarnamn och lösenord

När du lagt in detta på företag 1 är det bara att klicka på STÄNG, logga in på nästa företag och upprepa proceduren.

//Davor P

Tack för snabbt svar!

Litet förtydligande:
Jag menar inte inloggning till Internettjänsten, utan inloggning in i företaget.

Jag skulle vilja logga in på valfritt företag vid ett tillfälle, och sedan kunna byta företag utan att behöva skriva in (samma) användarnamn och lösenord varje gång.

Det var en helt annan femma.....

Du har två alternativ för att logga in i programmet

Inloggning med lösenord
Inloggning utan lösenord

Programmet accepterar inte att man loggar in i programmet och sen får full tillgång till alla bolag utan varje företag har sina egna inställningar.

Säkerheten är inte värd något om användarna kan gå in på bolagen när de väl har loggat in en gång i programmet.

Det blir tyvärr att välja mellan "pest och kolera" är jag rädd.....

//Davor P

Tack igen för snabbt svar,

Ska försöka förtydliga lite mer.

Jag efterfrågar inte att vilken användare som helst ska kunna logga in i programmet och sen få full tillgång till alla bolag, utan tillgången till respektive företag bestämt i respektive företags egna inställningar. Det jag efterfrågar är att programmet skulle känna av när en användare som redan har tillgång till flera/samtliga bolag byter mellan dem.

Låt säga att vi har 2 olika företag i Visma Administration 2000.
USER1 har tillgång till företag 1 och 2.
USER2 har bara tillgång till företag 1.

USER1 loggar in på Företag 1 och byter sedan till företag 2.
Programmet känner då av att USER1 även har tillgång till företag 2 (med exakt samma användarnamn och lösenord) och USER1 behöver därför inte skriva in användarnamn och lösenord en gång till utan kan byta fram och tillbaka mellan företag 1 och 2 utan att varje gång behöva skriva in användarnamn och lösenord.

USER2 loggar in på företag 1 och försöker byta till företag 2.
Programmet känner då av att USER2 inte har tillgång till företag 2 och efterfrågar därmed användarnamn/lösenord för att få tillgång till företag 2.

För USER2 blir det alltså ingen skillnad eller tillgång till fler företag än i dagsläget, men för USER1 underlättar det varje gång som man byter mellan företagen.

Mig veterligen går det inte att i dagsläget få den funktion du vill ha.

Det är något som utvecklarna får titta på en runda, men i mina ögon vållar ditt önskemål en säkerhetsrisk.....

Davor

Säkerhet är ju alltid något som man får väga mot smidighet. Dock kan jag inte se hur denna förändring skulle utgöra någon större säkerhetsrisk. Vill minnas att det tidigare fanns någon funktion där man kunde koppla inloggningen till Windows-inloggningen, kanske det skulle vara en funktion att ta tillbaka och utveckla?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej LL! 

Tror aldrig att det har funnits inloggning via "Windows-användarnamn" i Administration men finns tex i Lön 600. Ett sätt att få det så som du önskar är att köra programmet Advisor. Då loggar du in i Advisor Connect och startar sedan därifrån dina program på respektive kund utan att behöva ange lösenord på nytt.

/Fredric 
LL____4
NY MEDLEM

Då är det nog i Lön jag sett Windows-funktionen.
Tack för tipset med Advisor, får kika närmare på om det kan vara något för oss.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej LL, jag rekommenderar att använder en lösenordshanterare (tex Lastpass.com) som gör detta. Som exempel så har jag 6 olika Google-konton där användarnamn/lösenord hanteras av Lastpass. Jag behöver bara välja vilken användare jag vill logga in med.
Detta kompletterat med tvåfaktor (Yubikey eller annan U2F) gör att du bara behöver logga in Lastpass en gång och varje du byter företag så väljer du bara rätt företag och trycker på din Yubikey. Då får du riktigt bra säkerhet utan att behöva komma ihåg en massa lösenord. Det går naturligtvis att köra utan tvåfaktor (Yubikey) men då blir säkerheten sämre. 

Mvh