Slutkontroll och konto 2510 & 2518 - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Sitter med "Slutkontrollen" i årsavstämningen och försöker förstå de konton som hanterar skatten;

Konto 2510 ser ut så här;

Och 2518 så här;

6600 känner jag igen som den skatt jag betalade 2016.

2017 har jag betalat betydligt mer preliminärskatt (ca 26000), dvs "förändringen" på 2510 är nog årets inbetalningar exkl. decembers.

Fråga: Behöver jag göra något åt dessa konton? Eller sköter eEkonomi detta åt mig när den gör deklarationen åt mig?

En annan kontofråga också?
--------
Konto 1684

Hur kan jag kolla vad dessa "felräkningspengar" är? Och hur skulle jag kunna nolla bort dem?
-----------

/awwd
Foto på awwd

awwd

• 1,062 poäng 1k badge 2x thumb
  • hoppfull

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,504 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

1: Skatten du betalade bör du bokföra bort när den betalas bort. Du kan läsa mer om detta i Bokföra F-skatt och årets skattekostnad »
Visma eEkonomi och tillvalet Deklaration/årsredovisning hjälper dig med att bokföra årets resultat och årets skattekostnad beräknad på årets resultat.

2: Lättast är att gå in under Bokföring - Transaktionsanalys för att se vilka poster som påverkar kontot.

/Anna
Foto på awwd

awwd

Tack för svaret.

Nu har jag kollat upp de 5,78 kr och de var ett överskott på kontot hos en leverantör. De användes sedan i en annan betalning till den leverantören, dock utan att det "fanns med på fakturan" (leverantören drog bort beloppet från priset innan fakturering).

Finns det något pragmatiskt sätt att boka bort dessa 5 kronor och 78 öre?

/awwd
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,116 poäng 10k badge 2x thumb
Hej awwd,

Om du är helt säker på att alla andra konton stämmer och att det enbart är de 5,78 kr som du behöver boka bort från konto 1684 tänker jag att du kanske skulle kunna boka det mot konto 3740 - öres- och kronutjämning.
Vet inte om nån av våra andra användare på forumet har en bättre idé på val utav konto.

Ha en bra dag!

/Cecilia
Foto på awwd

awwd

Tack, så gör jag.

/awwd