Lön och slutlön - Lön 300/600

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har en anställd som slutade 10/11. Betalar ut månadslönen samma månad med avvikelser från månaden före. Han har således fått hel månadslön för november. Då borde det ju rimligtvis bli avdrag för de dagarna han inte jobbade 11-30/11. Men detta sker inte automatiskt?? Hur gör jag?? / Ing-Mari
Foto på Ing-Mari

Ing-Mari

  • 620 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 81,198 poäng 50k badge 2x thumb
Då får du ange det som frånvaroavdrsg och jämka det mot eventuell innestående semester

Mikael pettersson
Foto på Ing-Mari

Ing-Mari

  • 620 poäng 500 badge 2x thumb
Och då går det ju inte att göra för dom datumen han har varit frånvarande från 11/11 och framåt. Eftersom jag satt slutdatum.
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Då låter det som att du har lagt in ett anställd t o m datum under Personal - Anställda på den anställde, flik 2 Anställning, efter att du gjort lönekörningen för november.

Programmet fungerar som så att om du lägger in anställd t o m datum 20171-11-10 och sparar, sedan gör lönekörningen för november så känner programmet av att det finns ett anställd t o m datum på den anställde och denne får således istället daglön för 1-10 november. Månadslönen byt alltså ut mot daglön istället.

Om personen nu har fått en månadslön för hela november så kan du hantera detta genom att på lönekörningen i december lägga in 1101 Månadslön med minustecken i belopp för november, på så sätt drar du tillbaka månadslönen som den anställde fick i november. Sedan kan du lägga till 1103 Daglön för 1-10 november. Detta kommer som Mikael nämner justeras mot slutlönen.

Ha det fint!

Moa
Foto på Ing-Mari

Ing-Mari

  • 620 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för hjälpen, funkade fint.