Hur ska 2518 bokas om vid slutskatten, aktiebolag - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Jag har i min lilla lathund skrivit att programmet automatiskt bokar om slutskatten mot 2512. Det gör det inte utan mot 2510. Så längt är jag med. Men jag har också skrivit att jag ska boka om enligt följande:

2518 (Betald f-skatt ligger här) kredit
2512 (Beräknat skatt för året) debet
2510 (diffen mellan ovan kontot) kredit

Eftersom 2512 är tomt och F-skatten ligger kvar på 2518 undrar jag hur jag går vidare nu. Ska F-skatten (2518) bokas bort först i mars när skatten för 2016 betalas eller ska det göras nu? Och isf hur?

Tack på förhand!
Foto på AWF

AWF

• 3,422 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 69,706 poäng 50k badge 2x thumb
2518 bokas om vid bokslut till 2510 och den betalda slutskatten i mars debiteras 2510

Mikael Pettersson
Foto på AWF

AWF

Så om jag förstår rätt så ska det vara:

2518 kredit
2510 debet

Stämmer det?Men borde jag inte vänta med att göra detta tills sista f-skatten är betalt, dvs 17 januari?
När du säger bokslut, när i tiden menar du? Direkt efter programmets deklarationsdel är avslutad?
(Redigerad)

mikael pettersson

Skatteskulden ska räknas fram per bokslutsdatum i vanliga fall men du kan göra som du beskriver också det blir bara lite fler konton att hålla reda på för att stämma sv bokslutet och vanligtvis hör man inte så

Mkael
Foto på AWF

AWF

Tycker det verka rörigt och Kikar jag i denna tråden så säger den att 2518 ska bokas om när slutskattebeskedet kommer. https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Och visst har jag bokat om förra skattebeskedet, men 2017 års besked kommer ju först i dec 2018. Alltså snälla red ut detta för mig....
Foto på AWF

AWF

Den slutliga skatten för 2017 stämmer ju inte om jag inte räknar av alla månatliga f-skattebetalningar tillhörande 2017. Kan någon svara på detta. Alltså jag betalar 9500 kr/mån som bokas upp på 2518. Om jag bokar det mot 2510 i dagsläget kommer bara 11 betalningar med. Ska inte alla 12 med för att ge en korrekt skatteuträkning för 2017. Jag fattar inte....

mikael pettersson

Det kanske blir lättare för dig om du gör som programmet instruerar dig. Den tolfte betalningen i januari blir en delbetalning av den skuld bolaget har per bokslutsdatum

Mikael
Foto på AWF

AWF

Jag förstår inte ditt svar. Programmet instruerar inte alls utan har bokat upp årets skatteskuld mot 2510. Min fråga gäller årets sista f-skatt alltså den som månatligen bokas upp mot 2518.
Så hur bokar jag den? Först mot 2518 och sedan mot 2510? Uppskattar tydliga svar som guidar mig exakt hur jag ska göra. Tack!
(Redigerad)

mikael pettersson

Jag menar tråden
Jag skulle bokföra januaris betalning mot 2510 oavsett vad programmet föreslår, då ser du enklast vilken skuld som återstår av den som räknats fram per bokslutsdatumet.

Mikael
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,328 poäng 10k badge 2x thumb
Hej AWF! 

Hoppas att jag kan flika in med ett litet förtydligande till dina frågor :) 

1. Årets sista f-skatt bokför du precis som alla andra löpande betalningar du har gjort under året 
  2. Den slutliga skatten ska även innehålla betalningen som du gör 2018. Betalningen du gjorde 2018 avser året 2017 och ska därför räknas med
Foto på AWF

AWF

Tack för svar. Jag inväntar sista betalningen för 2017 som görs nu den 17/1. Efter det bokar jag om den slutliga skatten mot 2510. Hoppas det är ok att göra så.