Snart dags för julbord igen - Administration

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Lika förvirrande varje år :) Det finns massor med inlägg men tänkte om någon duktig person kanske kan för 2019 uppdatera hur man går tillväga; 
From 2017 så är ingen representation avdragsgill men moms upp till 300:-/person får man dra på mat om det är 1 av 2 personalfester annars ej avdragsgillt, 180:-+moms/person för kringkostnader - övernattning i samband med personalfest är avdragsgill i sin helhet.
Låt säga detta är 1 av 2 personalfester. 
Man har bokat ett paket som det ingår; Spa, Julbord med dryck, underhållning, samt övernattning - fakturan kommer på ett belopp för paketet - kan man då försöka särredovisa beloppen och be säljaren separera kostnaderna vilket troligen inte går - kan man uppskatta själv? 
Eller blir allt icke avdragsgillt förutom momsen på 300:-....
Man skulle vilja dra övernattningen för sig hela kostnaden avdragsgill samt 180:- +moms för kringkostnader samt momsen på maten. Hur gör ni andra??
/Marie
Foto på MarieN

MarieN

• 6,514 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

• 0
  • 2
Foto på Ribomation

Ribomation

• 1,248 poäng 1k badge 2x thumb
Håller med. Det jag skulle vilja addera är att det vore önskvärt om det fanns en "wizard" för olika typer av representation, som skapade ett konterings förslag.
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

• 1,010 poäng 1k badge 2x thumb
Hej MarieN,

Precis som du skriver så finns det mycket information om vad som gäller generellt vid representation. Jag har försökt hitta vad man råder till i de lägen där man blir fakturerad ett paketpris, men det blir svårt eftersom priserna varierar beroende på platsen för festen. 

I det här fallet hade jag gärna sett, som du även själv skriver, att du provar att kontakta företaget som du köpt paketet av och bett om en redogörelse av fördelningen av priset. På så sätt har du ett underlag på fördelningen till bokföringen.

Är ni andra som löst detta på andra sätt så får ni gärna dela med er i tråden:)

/Joanna