Sökbarhet på "Ert ordernr" - Administration

• 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej.

Jag hittar ingen funktion för att kunna söka på "Ert ordernr" i listläget för ordrar i Visma.
Finns det?

Om det inte finns så borde det verkligen läggas till, många andra system har detta och borde inte vara några större konstigheter att lägga till för Visma.

Vi jobbar väldigt mycket med vår kunds beställningsnummer och därför skulle den funktionen spara en massa tid för oss om det gick att söka på detta.

Tack på förhand.

MVH
Pierre Johansson
Hannäs Smide & Montage AB
Foto på Pierre Johansson

Pierre Johansson

• 202 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 4
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Pierre, 

I menyn hittar du funktionen Sök med två pilar under. Denna kan du använda för att snabbt hitta ett dokument som uppfyller de villkor du anger. Exempelvis urval på fältet Er order. Programmet markerar då det dokument som matchar ditt sökvillkor och du kan sedan trycka på pilarna för att se fler matchande dokument. 

Som sökvillkor kan du skriva numret exakt eller använda *-symbolen som jokertecken före/efter siffrorna för att söka bredare om du inte kan numret helt exakt. 

Ett tips är att lägga till kolumnen Ert ordernr om du inte redan gjort det i orderlistan. Du gör detta genom att högerklicka i listan och välja Kolumninställningar. Det går inte att sortera på kolumnen men det ger en bättre överblick om ni arbetar mycket med fältet. 
Foto på Pierre Johansson

Pierre Johansson

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Helene.

Den funktionen använder vi idag som du anger ovan, har även med den kolumnen i listan för att förenkla. Problemet är att om man arbetar mycket med kundens ordernr så är det ändå ett extra klick och en massa skrollande plus klick igen för att nå funktionen för att söka på deras ordernr, då hade det varit smidigare att direkt kunna söka i sökrutan.

Men jag har hopp om att funktionen kommer finnas där i någon av framtida uppdateringar :)

Tack för snabbt svar.

Ett tips för att nå lite snabbare till Helenes tips ovan är att trycka Ctrl-F för att få upp sökrutan.

MVH
Pierre
(Redigerad)
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Ok, då förstår jag. Jag håller helt med att det vore smidigare att kunna använda sökrutan eller kunna filtrera direkt på kolumnerna. Det hade varit toppen i framtida versioner. :-) 
(Redigerad)
Foto på Josefin

Josefin

• 218 poäng 100 badge 2x thumb

Hej,

om man har flera med samma kunds order nr. på Ert ordernummer. Söker den endast upp den senaste?

Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,774 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Josefin!

Om du har flera med samma kunds ordernummer på Ert ordernummer så kommer alla ordrar upp där detta numret är registrerat.
Foto på Josefin

Josefin

• 218 poäng 100 badge 2x thumb

Vi får endast upp en på vår sökning. Om vi till exempel har sökt på Er order och den är döpt till en ort, så kommer endast senaste ordern med denna ort upp och inte resterande som är döpta med samma kunds ordernr. Vi söker då med *ort*

Hur går vi tillväga för att få upp alla?

Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,774 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

När jag provar att lägga in en ort på Ert ordernr så får jag upp alla. Om du ringer till vår supportavdelning på 0470 -70 62 00 så kan vi koppla upp oss och se hur det är hos dig och varför du inte får detta.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.