Sökning i artikelregister - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Upptäckte att vid sökning på artiklar under fliken atikelnummer så syns inte artiklar som börjar med en bokstav.
Detta är en klar försämring mot tidigare.
Hoppas att ni tar tag i problemen med sökning i registren.
Foto på Bjorn

Bjorn

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
  • irriterad

Publicerades för 5 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Thomas L

Thomas L

  • 6,006 poäng 5k badge 2x thumb
Har du möjlighet att beskriva lite mer hur du går tillväga? Kanske bifoga en bild?
Jag lyckas inte återskapa problemet utan får upp artiklar i sökningen som börjar på en bokstav. 
Foto på Bjorn

Bjorn

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Thomas,

Jag startar ny faktura.
När jag ska lägga in en artikel så vill jag leta i hela registret för jag är osäker på artikelnumret.
Jag trycker på listpilen med tom ruta för att se hela registret. Men ser då bara artiklar som börjar med nummer.
De som börjar med bokstav syns inte.

Även när jag skriver något i listrutan så begränsas urvalet till den siffra eller bokstav som skrivits in.
Resten av registret är dolt.

Dessa fenomen försvårar sökning i registren avsevärt.

Tidigare kunde man alltid leta i hela registret oavsett vad som skrivits i listrutan. Fenomenet uppstod i samband med en uppdatering.

Foto på Thomas L

Thomas L

  • 6,006 poäng 5k badge 2x thumb
Då är jag med hur du menar. Om man inte skriver något i sökrutan så ligger de artiklar som börjar med bokstav sist i listan (version 2019.0). Man kan ändra sortering till fallande för att få dessa först i listan, men då sorterar den baklänges och börjar i slutet på alfabetet. 
Det fenomen du beskriver syns i olika register. Numera måste man sudda ut det som är valt för att hela registret ska synas. Detta märkte jag i samband med SQL-uppdateringen. 
Foto på Bjorn

Bjorn

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

Nu har jag uppdaterat till 2019.0 men problemet kvarstår. Jag kan inte se artiklar med bokstav i början när jag söker med tom listruta.

Skriver jag en bokstav så syns artiklar som börjar på den bokstaven men ingen annan artikel.

Jag kan alltså inte söka fritt på alla artiklar via listrutan även om den är tom.
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

  • 996 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Bjorn,

I Sql-databasen sker sökningen mer exakt än den gjorde i tidigare databas. Sökningen sker på det som står i rutan och annan information som inte matchar den sökningen syns inte i listan. Därför syns inte de artiklar som börjar på någon annan bokstav än den du skriver in. 

Är det dock så att du inte har gjort något urval så hade det varit intressant för oss att titta mer på hur ditt register är uppbyggt. Du får därför gärna kontakta supporten så att vi kan ta oss en närmare titt. Du hittar våra kontaktuppgifter här:
https://vismaspcs.se/kontakta-oss

Ha en fin dag!
/Joanna
Foto på Bjorn

Bjorn

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Joanna

Om jag inte gör något urval och lämnar sökrutan tom så saknas delar av artikelregistret.
Jag börjar dock misstänka att det är något fel i mitt program.

I den nya databasen sker sökningen mer avgränsat skulle jag säga.
Tidigare hamnade man på sökt tecken och kunde bläddra fritt utifrån det.
Så om ni tog bort avgränsningen i det nya registret
och visade hela listan skulle det bli lika bra som tidigare.

Mvh
Björn


Foto på Mia Sundin

Mia Sundin, Moderator

  • 2,650 poäng 2k badge 2x thumb
Hej

Har testat det du beskriver och jag ser mycket riktigt att det är som du beskriver. Vi undersöker saken för att se om det är en bugg.

Tack för att du hörde av dig!
Mia
Foto på Marie

Marie

  • 614 poäng 500 badge 2x thumb
Verkar som listan bara klarar ett visst antal artiklar. Har sökfunktionen stående på stigande börjar det med artiklar numrerade från 1 också kommer det med en del som har en bokstav i början, men inte alla, slutar typ på B. Ställer jag sökfunktionen på fallande börjar det istället med artiklar som börjar bokstaven Y och går bakåt i alfabetet en bit till M. Samtidigt är ju inte resten borta, för skriver jag in en artikel som har artikelnummer däremellan så kommer den upp. Det svåra är ju om man inte vet alls utan tänker bara rulla ner i listan. Det blir likadant om man väljer att söka på benämning.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,376 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Marie.
Vill börja med att säga att inga artiklar är borta även om du inte ser dom. I alla sökfält som ingår i ditt register exempelvis Artiklar, Leverantörer och kontoplan osv så visas inte alla, det är av den anledningen att registrerna blir tungarbetade. Det ligger en gräns på 250st som visas. Detta är för att du ska slippa uppleva att programmet står och tänker. Så det är inget fel utan en programering.

Kan också säga att en film för sök samt tips och trix är planerad. Hoppas att den kommer vara till hjälp för alla som upplever att söker beter sig konstigt.
Foto på Marie

Marie

  • 614 poäng 500 badge 2x thumb
Ok!
Förstår tänket, men skulle man inte kunna tänka sig att man som användare kan välja hur mycket man vill ska visas? Att man har några olika alternativ var gränsen går, så får man själv göra en avvägning mellan antal artiklar som visas och tidsåtgången för sökning.
Foto på Bjorn

Bjorn

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

Jag håller med om att en valmöjlighet vore bättre. Nu blir man ju garanterat sinkad i tid varje gång man inte vet exakt tecken på det man söker.

Är man osäker på namnet/nummret på det man söker då kan man ju helt enkelt inte hitta det i registret pga att det är dolt.
Vad ska man göra då?


En annan variant är att man tar bort antalsbegränsningen helt och om trög sökning uppstår så får man rensa i registret.

Ni kanske ska byta tillbaka till förra databasen. Den fungerade bättre.
Foto på Bjorn

Bjorn

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Helena,
Jag upptäckte att kundfakturaregistret går snabbt att söka i trots flera tusen fakturor i registret. Och där ser jag allt oberoende av vad jag skriver i sökrutan. 
Hur kan det komma sig? 
Varför ar det olika mellan listor?

Mvh
Björn
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,376 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Bjorn.
Det är ingen kodskillnad mellan de register du nämner utan det är nog storleken på ditt register som gör skillnad. Artikelregister är vanligast att det är det största och då är det också det långsammaste. Vi jobbar hela tiden med att förbättra och snabba upp programmets olika delar. 
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,376 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen. 
Vill bara visa en liten sak som kan hjälpa dig vad gäller antalet visningar av sitt register. Här nedan visar jag en bild på artikelsök inne på en kundfaktura. 

När du klickar på "lista" enligt den nedre delen av bilden så ser du hela ditt artikelregister som du kan scrolla igenom. 
Foto på Bjorn

Bjorn

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Helena,
Tack för tipset.
Det fungerar men är omständigt då det innbär fler steg och är fortfarande sämre än det var tidigare då tex sökning efter kontonummer kunde göras genom att skriva in första siffran i listrutan och då hamnade man på den kontogruppen och kunde därefter bläddra fritt i hela registret.
Din förklaring att sökningen blir seg om hela registret syns är svår att förstå när det går bra i det läge som du tipsade om.
Jag vill komma dit direkt från listpilsrutan.

Önskemål;
1. Ta bort begränsningen som gör att det bara går att söka inom den siffra man anger i listpilsrutan.
2. Ta bort antalsbegränsningen för visade sökresultat.

Mvh
Björn Hellstedt