Sökverktyget i Administration

• 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Genomförda
Jag tror att ett av dom mest underskattade verktygen i Visma Administration är "Sök", det är helt magiskt bra och kan vara skillnaden mellan skratt och gråt i många sammanhang när man söker information från systemet.

Men jag skrattar mindre och gråter mer när jag ska försöka hitta i det här lilla lilla fönstret som inte är stort och som inte lever i alfabetisk ordning med 126 olika val.

Säg att jag ska kombinera Fakturadatum på rad 10, då borde väl Fakturatyp också på F vara nära.. Ligger på rad 123. Det blir ett väldigt skrålande upp och ner upp och ner för att hitta rätt villkor.

Prioalternativ: Alfabetisk ordning
Uthärdligt alternativ: Fönstret går att dra ut så man ser mycket fler än 10-15 villkor åt gången.

MVH

Kenneth
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 5
Foto på Christer Ekman

Christer Ekman

• 2,298 poäng 2k badge 2x thumb
Skulle vara bra med "inkrementell" sökning så att när man börjar skriva "Fak" så visas de fält som börjar eller innehåller "Fak" som t ex fakturanummer och fakturadatum.
För ett otränat öga kan det var svårt ibland att förstå sorteringsordningen på dom 123 fälten..
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er, 

En bra fråga för diskussion detta, som kommit på tal många gånger under åren. Ordningen på fälten i villkorslistorna är helt klart ganska hopplös och jag kan antingen ge ett långt svar på varför det är så ologiskt placerat eller bara hålla med att vi behöver tänka om för att få en smidigare lösning på detta framöver. 

Det finns ingen knapp vi kan trycka på att för att få det sorterat i alfabetisk ordning tyvärr men det kanske går att underlätta tillsvidare med andra alternativ. Villkorslistorna finns på så otroligt många ställen i programmet att det blir smått omöjligt att gå in och fixa till varje enskilt område. Kan vi uppdatera flera ställen samtidigt har vi bättre förutsättningar att göra en tillfällig lösning. Hur som helst behöver vi återgå till basic i den här frågan och fundera på hur sorteringar, urval och sök ska fungera i programmet i framtiden. Det har vi har många förslag och exempel på här på forumet. 
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,096 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!
Jag går igenom lite gamla trådar och uppdaterar. Vi har inte ändrat ordningen på fälten i Sök-knappen. Däremot så finns nu tydligare urval och urvalsfält samt fler kolumner.

/Anna
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Stämmer Anna, nu är vi lyriska tycker att ”sök” har fått ett nytt liv;)