Sorgligt beslut - Enskild Firma

• 0
  • 12
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag ville bara säga att jag tycker det är extremt tråkigt att ni lägger ner Enskild Firma utan att ersätta det med något likvärdigt. Det jag älskar med Enskild Firma är dess enkelhet. Jag har försökt gå över till eEkonomi, men det är alldeles för krångligt. Jag är inte intresserad av att lära mig bokföring, kontoplaner, debit/kredit, etc. Med Enskild Firma behövde jag inte det. Dessutom blir det ganska exakt dubbelt så dyrt eftersom jag måste ha bokföring+fakturering+deklaration för att få samma funktionalitet som tidigare.

Ett riktigt, riktigt tråkigt beslut att lägga ner Enskild Firma. Åtminstone så länge ni inte har något likvärdigt att ersätta det med!!!
Foto på martin.e.strom

martin.e.strom

• 580 poäng 500 badge 2x thumb
  • Besviken

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 12
Foto på Ulf Grahn

Ulf Grahn

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
Håller med om att det är ett riktigt, riktigt dåligt beslut! Enskild firma är toppenbra tycker jag!
Foto på Thommy Johansson

Thommy Johansson

• 302 poäng 250 badge 2x thumb
Är det verkligen så ? Var ser man att Visma tagit detta bedrövliga beslut ?
Foto på martin.e.strom

martin.e.strom

den här sidan står det: "Vi har slutat sälja Visma Enskild Firma - vårt äldre, lokalt installerade program. Nu kan vi i stället erbjuda dig med enskild firma ett modernt alternativ: Visma eEkonomi."

Problemet är bara att eEkonomi är extremt mycket krångligare och dubbelt så dyrt. Om det erbjöds en webbaserad version av Enskild Firma, med samma funktionalitet, till samma pris skulle jag byta med en gång.
Foto på Nonsan

Nonsan

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Från när ska det läggas ner?
Foto på Kennert Ottosson

Kennert Ottosson

• 602 poäng 500 badge 2x thumb
Fruktansvärt dåligt tycker jag. Fortsätter nog inte med Vismas produkter då. Få se
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej i tunneln,
Jag trodde jag hamnat på fonus.se..;)
Det ska inte läggas ner men som Martin skriver sluta säljas. Jag förstår att det kan kännas oroande
när man är van och tycker om ett program. Men under tiden ni använder det vidare kommer eEkonomi
få så mycket nya härliga funktioner så ni kommer få ståpäls och byta med glädje.

Ni kan var lugna, jobba vidare i Enskild Firma det finns och kommer finnas. Ingen begravning ännu.

MVH

Kenneth
Foto på Frank

Frank

• 266 poäng 250 badge 2x thumb
Har provat eEkonomi. Fick ståpäls men inte av positiva anledningar. Kommer byta leverantör om inte Enskild firma finns kvar samt moderniseras deras 2016
Foto på A Hernborg

A Hernborg

• 116 poäng 100 badge 2x thumb
Så talar en marknadsförare som glänser av vinstmaximering i ögonen och inte bryr sig om sina trogna gamla kunder och deras behov. Om ni "slutar att sälja" Visma Enskild firma hur ska då vi som vill fortsätta abonnera på det. Om ni slutar sälja är det väl ett klart tecken på att det snart läggs ner helt. Don "nya härliga funktionerna" får vi inte "ståpäls" av. VI VILL INTE HA DEM!
Foto på Peter Samuelsson

Peter Samuelsson, Product owner - Visma Skatt, Enskild Firma. Business analyst - Taxation

• 4,392 poäng 4k badge 2x thumb
Hej!

Som tidigare nämnts i tråden så säljer Visma Spcs inte Visma Enskild Firma till nya kunder. För dig som använder Visma Enskild Firma idag sker således ingen förändring. Du kan jobba vidare i programmet som tidigare.

Visma Enskild Firma kommer i första hand att uppdateras med lag- och regeländringar.

Några större programnyheter kommer inte att läggas till i denna produkt, då vi i första hand riktar våra framtida utvecklingsinsatser till Visma eEkonomi.

/Peter Samuelsson, Visma Spcs

Foto på mark85

mark85

• 570 poäng 500 badge 2x thumb
Vad menar ni egentligen? Kommer Visma Enskild Firma för år 2016 att finnas? Jag är redan kund och har Enskild Firma 2015 utgåvan.

Jag tillhör också de som får ångest av Visma eEkonomi. Tittade på guiden för eEkonomi på youtube och det är så mycket dubbelarbete jämfört med Enskild Firma.
Foto på Thommy Johansson

Thommy Johansson

• 302 poäng 250 badge 2x thumb

Jag har precis fått faktura för Enskild firma 2015-11-01 -- 2016-10-31. Då måste väl produkten levereras denna period ? Intressant att höra Visma kommentera detta !

Foto på mark85

mark85

Ja det blir intressant. Visst finns det fördelar med eEkonomi, att exempelvis kunna importera från internetbank. Men värre blir för oss som kanske inte bryr oss om att kunna lägga inköp på massor av olika konton osv utan vill göra det som man brinner och är bäst på - att driva sin affärside! Visma hade med Enskild Firma något unik, att göra sin bokföring utan att kunna särskilt mycket om bokföring! 
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,
Det är ingen förändring under solen, programmet finns, kommer att finnas men ingen nyförsäljning.
När det gäller en skog av bokföringskonton så tror jag det finns mycket missuppfattningar i denna fråga. Skulle ni trots att det känns som att ni ska dö (bara en känsla som ofta går över;)) byta till eEkonomi så kan ni fortfarande bokföra 99,9% av er inköp på 1 konto, t.ex. "övriga avdragsgilla kostnader" och på det sättet hantera det i stort sett som i enskild firma.

Att alla dessa konton finns är mer till för uppföljning på millimeternivå som dom allra flesta inte behöver och inte har någon nytta av. Det är ungefär som alla E-nummer på livsmedelsprodukter, det skulle lika bra kunna stå E 1- ät ej! Men nu har man valt E 101 ät ej, E 2005 ät ej, E 783 Ät ej osv.
Det kan ju finnas någon som vill grotta ner sig i gifterna på detaljnivå;)

Nå väl lite överdriver jag men absolut inte när det gäller bytet till eEkonomi. Ni kommer snabbt lära er att älska detta program som har full fokus på att behöva göra så lite som möjligt. Bara appen kommer att skapa ståpäls för er som är ute på fältet och jobbar. Numera finns det även en modul för tidsregistrering.

Summa summarum så kan ni använda eEkonomi med endast 2 konton, ett för sälj och ett för inköp.

Ha en trevlig helg!

MVH

Kenneth
Foto på A Hernborg

A Hernborg

• 116 poäng 100 badge 2x thumb
Kenneth!
Du skriver:
"Det är ingen förändring under solen, programmet finns, kommer att finnas men ingen nyförsäljning." Detta är till intet förpliktigande. Kan du garantera att det finns uppdaterat med regler etc om 1 år, om 2 år, om 5 år eller om 10 år?
Har ni haft säljmöte och lärt er alla att "ståpäls"-ordet ska användas i marknadsföringen? Alla är inte Gunde Svahn-fans!
Foto på Cian

Cian

• 648 poäng 500 badge 2x thumb
Oj vad tråkigt att höra att ni inte fortsätter med nyförsäljning av Visma Enskild Firma! Jag har rekommenderat det till så många vänner. Alla som använder det älskar dess enkelhet!! Jag tror ändå att ni gör ett stort misstag där!! Själv kommer jag absolut att lämna Visma den dagen Visma enskild firma inte uppdateras längre. Besviken och lite orolig kund......
Foto på mark85

mark85

Visma ringer just nu runt och försöker få kunder med Enskild Firma att byta till eEkonomi. De säger att programmet ska slutas säljas och man får då uppfattningen att det betyder att det ska läggas ner och inte finnas längre. Men det stämmer alltså inte för nuvarande kunder. Jag hälsade glatt att jag tänker fortsätta med Enskild Firma. Dagen då programmet går i graven på riktigt får man hoppas att Visma eller någon annan aktör har ett motsvarande program.
Foto på martin.e.strom

martin.e.strom

Jag kände samma sak efter att ha testat eEkonomi. Det är absolut inte ett alternativ för mig. Jag hoppas verkligen Visma tar sist förnuft till fånga och skapar en webbaserad version av Enskild Firma. Det borde funka utmärkt att göra en anpassad version av eEkonomi kan man tycka.
Foto på Thomas Arnesen

Thomas Arnesen

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Förstår inte heller varför man försöker ersätta en så bra application som Enskild Firma med eEkonomi (ekonomi såklart:) ). Inget fel I eEkonomi men det är knappast efterfrågat av de flesta som använder Enskild Firma. Jag har testat på och visserligen finns det lite roande grafer och kopplingar till telefon men det är inget jag och manga med mig behöver. Såg någon tidigare I tråden som verkar få ståpäls over de nya funktionerna :) inget fel I det men för det stora flertalet är bokföringen sekundär och verksamheten primär och då menar jag inte att bokföringen är oviktig bara att den ska vara så enkel som möjligt utan en massa oefterfrågad lull lull.
Bygg istället vidare på Enskild Firma, kanske går det att koppla ihop det med eEkonomi för de som vill använda båda. Lägg till lite rapporter med snygga grafer för de som gillar sådan men gör det framförallt inte mer komplicerat.
Ni har en stor nöjd kundgrupp med en unik produkt, Enskild Firma, varför riskera det.
Foto på mark85

mark85

Ja en webbaserad version av Enskild Firma med funktioner som att importera från internetbank hade varit grymt! Folket på Visma brinner ju för bokföring naturligtvis MEN det gör inte alla kunder. Det får Visma inte glömma. För de allra flesta är bokföring ett nödvändigt ont. Så om man nu ska försöka göra bokföring roligare så ska man göra det enkelt, det tror i alla fall jag. Så kom igen nu Visma och fortsätt utveckla Enskild Firma!
Foto på Frank

Frank

Har testat eEkonomi. Aldelles för många funktioner och för komplicerat. Har gått tillbaka till Enskild firma. Betydligt enklare att bokföra. Jag kommer byta leverantör om inte Visma kommer med en modernare version av Enskild firma (utan kontering) med lättare att mejla fakturan, kolla adressen via personnummer etc.
Foto på martin.e.strom

martin.e.strom

Har nu också testat eEkonomi. Extremt krångligt för mig som lärt mig älska enkelheten hos Enskild Firma. Dessutom får man betala extra för att kunna hantera fakturor och deklaration, vilket ju ingår i Enskild Firma.

Jag kan inte förstå varför inte Visma kan utveckla en webbaserad version av Enskild Firma. Gärna med samma möjlighet att importera från Internetbanken som i eEkonomi.

En sak är säker, jag kommer aldrig att byta till eEkonomi. Det är alldeles för komplicerat för mig som kommit att älska enkelheten med Enskild Firma.

Ta ert förnuft till fånga Visma!!! Gör en webbaserad version av Enskild Firma!!!
Foto på Anette

Anette

• 504 poäng 500 badge 2x thumb
Jag kan bara hålla med andra här i länken. Programmet Enskild Firma är kanon för företagare som inte är ett dugg intresserad av det administrativa utan vill hålla på med det som dom startade företag för. Jag som redovisningskonsult har tyvärr svårt att rekommendera Eekonomi till mina små kunder som har en enskilda firma. 

Önskar precis som många andra här en webbaserad version av Enskild Firma för just tillgängligheten med Eekonomi är kanon, både för mig och mina kunder

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej på er!

Som nämnts tidigare finns det just nu inga planer på att lägga ner programmet Visma Enskild Firma utan det fortsätter vi att uppdatera med anpassningar till lagar och regler.
Den mesta nyutvecklingen ligger däremot på Visma eEkonomi som är vårt webbaserade program med bokföring, fakturering, tillval för bland annat deklaration och mycket mer.

Tills vidare kommer jag låsa den här tråden eftersom mitt svar fortfarande gäller.

Du som har eller vill testa Visma eEkonomi alternativt har frågor gällande ditt avtal på Visma Enskild Firma får gärna skicka mejl till mig; anna.svensson@visma.com, för vi lyssnar gärna!

/Anna
(Redigerad)
Foto på Snakebunk

Snakebunk

• 254 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Anna!

Skönt att det inte finns några planera på att lägga ner Visma Enskild Firma, jag har varit orolig för det med tanke på alla mail ni skickar om eEkonomi.

Kan du lova att ni skickar info i god tid om ni ändå beslutar att sluta utveckla Visma Enskild Firma?

Själv tycker jag om Enskild Firma för det motsvarar alla mina behov och jag vill gärna själv hantera min data på ett säkert sätt.

Mvh,
Andreas
Foto på Anna Svensson

Andreas, jag lovar!

/Anna
Foto på martin.e.strom

martin.e.strom

Hej Anna!

Nu har det gått ett tag sedan ni tog beslutet att sluta sälja Enskild Firma. Har ni tagit ert förnuft tillfånga ännu och insett att vad som behövs är ett modernt, webbaserat Enskild Firma för att möta oss som använder programmet? Det är så otroligt uppenbart att eEkonomi är alldeles, alldeles för komplicerat och krångligt för oss som älskar Enskild Firma för dess enkelhet. Så många i den här tråden vittnar om detta och säger att eEkonomi aldrig kommer att vara ett alternativ för dem.

Så, har ni tänkt om eller fortsätter ni strategin att försöka få Enskild Firma-användare över till eEkonomi?
Foto på Ulf

Ulf

• 184 poäng 100 badge 2x thumb
Jag tillhör också dom som sålt in Visma Enskild Firma till massor av kollegor som blivit nöjda.
eEkonomi har en grymt mycket högre inlärningströskel med konteringar hit och dit.
Photoshop kändes enkelt att lära sig. ;)
Så, dålig företagsidé att sluta sälja det.
För eEkonomi kommer jag INTE att rekomendera till någon!
Foto på Manskensbonden

Manskensbonden

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Skulle förbereda inför deklarationen igår kväll o upptäckte då att det inte går att komma åt några årsrutiner o deklaration för 2015. Beror detta på ovan nämnda eller är det något annat fel? Det skulle väl fortsätta fungera?
Foto på Frank

Frank

Har du uppdaterat till senaste versionen?
Programmet ska ju fungera men kommer inte utvecklas med nya funktioner (?)
Foto på Anna Svensson

Precis som Frank säger så behöver du uppdatera till version 2016 för att kunna skapa deklarationen för 2015.

Du hittar versíonen på vismaspcs.se/support/ladda-ner.

/Anna
Foto på Tina

Tina

• 404 poäng 250 badge 2x thumb
Jag måste hålla med övriga, jag är besviken, och med mig alla mina nystartade företagare. jag har länge rekommenderat visma enskild firma, men eEkonomi rekommenderar jag ingen. Jag som van ekonom tycker det är för omständigt, rörigt och känns inte genomtänkt. Det kräver mycket mer kunskaper av användaren än vad Enskild firma gjorde.  Dåligt!  Jag kör det själv tillsvidare för de kunder jag har, men kommer att leta efter en annan lösning. 
Foto på Anna Svensson

• 92,208 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Tina!

Jag tar gärna emot dina synpunkter och om du har förbättringsförslag, mejla mig gärna på anna.svensson@visma.com.

Sen vill jag återigen lyfta att det inte finns några planer på att lägga ner Visma Enskild Firma.

/Anna
Foto på R Erlandsson

R Erlandsson

• 104 poäng 100 badge 2x thumb
Tack Anna för att ni inte tänker lägga ned Visma Enskild Firma. Enkelt och bra bokföringsprogram för mig./ R Erlandsson
Foto på Gunnar

Gunnar

• 70 poäng
Jag har inte testat eEkonomi, det skulle säkert funka för min del. Vad det faller på är att jag inte kan motivera kostnaden som blir mer än dubbelt upp för motsvarande funktioner. Jag driver en liten verksamhet vid sidan om mitt ordinarie arbete och huvudskälet att jag valde Visma Enskild Firma när jag startade var just priset. Skulle det komma en version på eEkonomi med t.ex. ett pris kopplat till omsättning skulle jag byta om nivån är rätt. Det skulle passa alldeles utmärkt för att på det viset kunna växa verksamheten utan att byta ekonomi system.
/Gunnar
Foto på Bamsematt

Bamsematt

• 144 poäng 100 badge 2x thumb
Har varje år inför årsbryt och/eller deklaration haft kurser för nya partners (egna företagare i samverkan) och vi har alla använt Enskild firma. Det tillkommer ett 20-tal varje år. Försökte i år igen visa eEkonomi med samma resultat som ifjol: De som har provat eller sett Enskild Firma får kväljningar av allt de behöver lära sig. Och någon har alltid en länk till lika enkla bokföringsprogram med deklarationsfunktion som Enskild Firma. I år bestämde vi oss för att det var sista gången vi försöker pusha folk som är mer intresserade att dra in stålars till sin firma än att lära sig ett betydligt krångligare program än Enskild Firma. 
Att sluta sälja programmet måste vara det strategiskt sämsta beslutet ni tagit. För oss småkonsulter finns inget alternativ inom Visma. Jag hänger kvar med Enskild Firma så länge ni underhåller det och jag hoppas ni gör det länge till. 
Foto på mark85

mark85

Har du exempel på vilka program som har liknande enkelhet som Enskild Firma? Bäst att vara förberedd den dagen då programmet läggs ner helt..
Foto på Bamsematt

Bamsematt

• 144 poäng 100 badge 2x thumb
Mark85 - Njao, det har jag kanske om jag söker, men det tar för lång tid. Jag kör vidare med Enskild Firma och de gånger vi kört utbildning så har det varit en länk i kommentarsfältet under webinaret. Googla  enkel bokföring med deklaration så kanske du hittar något. Jag vet att flera av de som deltagit har hittat ett enkelt och mycket användarvänligt program som även gör deklarationen. Det enda de har saknat är stöd för traktamente, men det lägger de in själva. Minns dock inte vad programmet heter. En av dem ville kunna bokföra flygande (alltså via webben) så han körde igång eEkonomi och gav det tre månader. Efter det sa han Aldrig mer och återgick till det där enkla programmet. 
Foto på mark85

mark85

Visma kan inte ha gjort en tillräcklig analys när man lanserade eEkonomi, det räcker inte att  lansera en modern molnbaserad produkt och tro att alla kommer att välja den istället den då den är nysläppt och hypad. Den har ju för oss amatörer grundläggande brister i enkelhet.
Jag hoppas att Visma uppmärksammar den här tråden och att de inser att de måste göra något, antingen låta enskild firma säljas vidare eller anpassa eEkonomi så att den blir lika enkel att använda. Gör man inget av dessa kommer jag lämna som kund, det står klart.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.