Sortera på alla kolumner i listor och register - Administration

• 18
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Varför kan man inte ändra sorteringsordningen i ALLA fönster t ex orderfönstret eller i fönstret över slutbetalda fakturor på en leverantör??
Foto på Jos

Jos

• 270 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 18
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Menar du när du exempelvis är inne på Leverantörsfakturor och väljer urvalet Ej attesterade endast kan välja sortering Löpnummer. Eller har jag missuppfattat din fråga?
Foto på Jos

Jos

• 270 poäng 250 badge 2x thumb
Hej.

Jag beskrev nog lite luddigt.
När jag tex går in på "Leverantör", fliken "Spårning" och väljer "4 Slutbetalda fakturor" så går dessa inte att sortera på valfritt fält.

Eller när jag går in på "Order" så går orderna inte att sortera efter datum, utan de senaste hamnar alltid längst ner så att man får scrolla.
Foto på Anna Svensson

Tack, då är jag med. Jag ändrar din fråga till en idé och tar den vidare till vår utvecklingsavdelning.

Ett knep kan vara att använda tangentkombinationen Ctrl+End. Då hamnar du på den sista posten i listan.
Foto på LenaS

LenaS

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Hej

Instämmer i detta .... Saknar också möjligheten att sortera i fönstrerna ... Även att "spola" ut till excel-format.
Ganska behändigt när man har fått krav från Leverantör om att de saknar betalning och själv sitter med en lista som pressenteras i Löpnummer ordning. Att sitta å pricka Leverantörs faktura nummer då är inte roligt. Jag tycker att samtliga listor ska kunna tas ut i excel format just för att kunna sortera och möblera om allt efter eget behov.
//LenaS
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,970 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Lena,

Tack för synpunkterna.

I listläget för Leverantörsfakturor kan du välja att sortera listan på Löpnr, Levnr, Levnamn eller Förfdatum. Du väljer detta i fältet för Ordning i knappraden (eller Ctrl-O). Om du letar efter en specifik faktura kan du med hjälp av Sök-funktionen (CTRL-F) ange t.ex. leverantörens fakturanummer. Posten markeras då i listan. Jag hoppas det kan vara till nytta i exemplet du ger.

Återkoppla gärna om detta fungerar för dig eller om behovet att skriva ut till excel återstår. Du har kanske fler exempel på när man har behov att skriva ut hela listan.
Foto på Helene Struthers

Hej Jos,

Tack för din synpunkt gällande sorteringsordningar i olika listlägen. Vi har diskuterat och gjort utredningar på detta tidigare men i dagsläget har vi ingen bra teknisk lösning på det. Vi kommer fortsätta utreda möjligheterna till framtida versioner.

Fler får gärna skriva i tråden om man har synpunkter kring detta.
Foto på Ghostviper

Ghostviper

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Helene Straath!

Har tittat på filmerna om nya administration och det ser mycket lovande ut!
Men varför inte fixa till användarvänligheten ytterligare ett snäpp?

Vad jag efterlyser är att man ska kunna sortera alla listor (i listläge) genom att klicka på rubriken. I exemplet nedan klickar jag på Verifikationsnummer, och får det sorterat stigande. Klickar jag en gång till på rubriken blir det fallande sortering. Klickar jag på Transaktionsdatum sorteras det efter denna rubrik.

Om du jämför med utforskaren i operativsystemet i mitt fall Windows, förstår du nog vad jag menar. Detta sätt att sortera i listor känns för mig mycket mer naturligt.

Jag vet att man kan sortera på annat sätt och jag har sett sorteringen i nya administration, men helt ärligt är det inte lite "mossigt" sätt att sortera?
Haha!

Snälla lägg lite krut på detta, jag har tänkt på det länge nu!
Ps. Om ni inför detta tar jag bara 1 kr per klick, i royalty. ;-)
Foto på Helene Struthers

Hej Ghostviper!

Tack för din input på nya versionen. Det här med sorteringsmöjligheterna diskuteras på flera håll här på forumet, ur lite olika vinklar. Spana gärna in kommentarerna i den här tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Jag hade verkligen önskat att vi kunde erbjuda sortering på varje kolumn, att just kunna klicka på kolumnrubriken som i många andra program. En sådan funktion innebär dock en större insats och ändring av hur produkten är uppbyggd. Vi har inte utrymme för att göra en så stor ändring just nu men kommer fortsätta utreda möjligheterna, för visst hade det varit smidigt. :)
Foto på Jannicke Henriksson

Jannicke Henriksson

• 1,252 poäng 1k badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Sortering av olika kolumnvyer, t ex Kundfakturor - Administration.

I varje listvy, t ex kundfakturor, önskar man kunna klicka på kolumnens titel för att sortera om, detta hade varit kanon när man söker eller analyserar saker. T ex om man vill ha obetalda kundfakturorna snabbt sorterade efter beloppsordning.
Foto på Anna Svensson

Hej!

Jag slår ihop din idé med en liknande som kommit tidigare. Tack för att du framför dina synpunkter till oss!
/Anna
Foto på jonasroslund

jonasroslund

• 306 poäng 250 badge 2x thumb
Sortera genom att klicka på kolumnrubrik - Administration.

Hej,

Jag saknar möjligheten att kunna sortera listor genom att klicka på kolumnrubrikerna. Det är det naturliga sättet att sortera tabeller i Windows, så det är synd att Administration inte stödjer det. Att sortera genom att välja i komboboxar används normalt inte idag. Dessutom tillåts endast sortering på vissa kolumner. Är en modernisering av detta på gång?

Hälsningar
Jonas Roslund
Foto på Anna Svensson

Hej!
Jag slår ihop ditt inlägg med denna tidigare tråden, på så vis får vi allt samlat på samma ställe!
/Anna
Foto på BrainStretching

BrainStretching

• 578 poäng 500 badge 2x thumb
Sortering på valfri kolumn.

När kommer möjligheten att sortera på valfri kolumn i de olika listlägena? Nu är det begränsat till bara vissa fält.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Jag slår ihop din tråd med denna nu. På så sätt får vi allt samlat på ett ställe.

/Annie
Foto på Bohlin Office

Bohlin Office

• 576 poäng 500 badge 2x thumb
Möjlighet att sortera listor på olika sätt.

Jag använder mig av Visma Administration sedan många år. Jag har vid upprepade tillfällen undrat varför man inte kan sortera listorna som man vill i t ex leverantörs- och kundreskontrorna? Om jag väljer att se alla leverantörsfakturor kan jag sortera efter löpnr, lev.nr, lev.namn eller förfallodatum. Men om jag bara vill se slutbetalda fakturor går det endast att sortera på leverantörsnummer. Och dessa har jag förstås inte i huvudet. Varför kan man inte välja samtliga sätt att sortera i alla listor? Det skulle underlätta mycket i det dagliga arbetet och jag har svårt att förstå att det skulle vara tekniskt besvärligt att få till det.
Foto på Sofie

Sofie

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Sortering.

Jag skulle vilja att det fanns en möjlighet att välja själv vad man vill ha som urval i listan för kunder, eller att rubrikerna vore klickbara så att sortering kan göras där.
Foto på Lena

Lena

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
Rubriksortering.

Hej.
I många program, både era kollegors, era samarbetsparters och i excel kan man klicka på rubrik och då sorteras allt i fallande eller stigande ordning i respektive kolumn.

EX; Leverantörsfakturor - listbilden; tänk om man kunde klicka direkt på rubrikerna när man har listbilden framme så skulle det vara mycket smidigare än att behöva ändra i den lilla rullistrutan. I den lilla rullistan finns för övrigt inte alla kolumner med. Jag vill ofta söka på fakturanummer och fakturadatum till ex.

Finns många andra ställen rubriksortering är användbart.
Hälsningar Lena
Foto på Helene Struthers

Officiellt svar
Hej på er, tack för ytterligare input i den här frågan. Vi bevakar alla kommentarer och tar era beskrivningar och önskemål med oss när vi planerar framåt. Som jag skrivit tidigare i den här tråden så krävs en hel del för att få till funktionen ni beskriver med sortering på kolumnrubrikerna men jag fortsätter hoppas att vi kan lösa det på längre sikt. 
Foto på Bohlin Office

Bohlin Office

• 576 poäng 500 badge 2x thumb
På längre sikt? Denna funktion har ju efterfrågats i många år redan!
Foto på Martin

Martin

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Order sortering.

Hej,

När man är under order och sorterar "ej levererade" och sedan "levdatum" så skulle jag vilja att alla order för samma kund lägger sig tillsammans. Går det att fixa det på något sätt? Nu så läggs alla order lite huller om buller som skall levereras samma dag. Det är skönt när man pratar med kunden att se hur många order som skall levereras till just dem på ett smidigt sätt. Det är lätt att missa någon om man t.ex skall leverera 100 order den dagen och de har 5st som ligger utspritt bland dem.

Med vänlig hälsning
Martin
Foto på Conny

Conny

• 544 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kolumnsortering - Administration.

Vi har länge önskat att tabellerna i Admin 2000 gick att sortera efter kolumn när man befinner sig i listläget (precis som i utforskaren i Windows) och undrar om detta är under utveckling för framtida versioner?

Tror många håller med mig att detta vore toppen...

/Conny

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.