Sorteringsgrupper - Administration

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej.
Vi är en grossist som jobbar med många olika produkter och produkt kategorier
Skulle vilja kunna sortera produkter på fler möjligheter som nuvarande artikelgrupp.
Exempel skulle jag vilja kunna sortera efter produkttyp och leverantör. (ett exempel är att jag vill kunna sortera alla sorters drycker och ha kampanj på alla drycker samtidigt så skulle det väldigt långt tid att lägga in dessa) så fler sorterings möjligheter skulle underlätta mycket jobb.
Foto på Charbel

Charbel

• 448 poäng 250 badge 2x thumb
  • tacksam

Publicerades för 5 år sedan

• 2
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Tack för synpunkten.

I Visma Administration 2000 har du flera fält som kan användas för att kategorisera eller benämna artiklar: Benämning, Annan benämning, Kortnamn, Sorteringsbegrepp och Artikelgrupp.

Artikelgrupp är lite mer avancerad än de andra fritextfälten och blir en hjälp när du arbetar med t.ex. Kundrabatter och Försäljningsprislistor. Jag antar att du lägger upp någon form av rabattavtal när du skapar dina kampanjer? När jag utgår ifrån ditt exempel ser jag att det skulle vara bra att se även de andra fälten i funktionen Kundrabatter, för ytterligare överblick och sorteringsmöjligheter.

Om du gör på något annat sätt när du har kampanjpriser under en period får du gärna beskriva det, så jag förstår var i programmet scenariot uppstår. Annars tror jag att jag förstår problemet.

Vore intressant att se hur andra användare hanterar liknande situationer idag eller hur stort behovet är av en utökad sorteringsmöjlighet. Hoppas på input här i tråden.
Foto på Charbel

Charbel

• 448 poäng 250 badge 2x thumb
Hej.
Jo det är precis det du säger Artikelgrupp är lite mer avancerad än de andra fritextfälten och det har underlättat väldigt mycket men räcker inte...

Jag ska dra ett exempel.

Vi har exempel Artikel grupp ”001” den tillhör Coca Cola, Fanta, Sprite 33cl burk och ”002” för 50cl osv. men om jag skulle vilja rabattera all läsk så måste jag lägga in alla artikel grupper eller enstaka artiklar och detta skulle väldigt lång tid.
Då kanske det skulle vara bra om man bara hade en kategori ”Läsk” 10% rabatt.

Ibland vill man kanske rabattera allt från en leverantör vilken man ser ofta hos många hos andra företag. Där också skriver man bara in ”leverantören” 25% rabatt

Nu nämnde jag två exempel men skulle kunna nämna fler.

Är det någon som vill ha bättre förklaring eller fler exempel?
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Tack för exemplen, nu blev det lite tydligare. Jag bevakar tråden för input från andra användare tillsvidare.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.