Spara bokföringsdatum vid arbete med tidigare år - eEkonomi

• 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Förbättringspotential på detaljnivå:-)

Gjorde precis årsredovisning för 2014. Vid arbetet behöver man vid många tillfällen komplettera med nya verifikat, ta ut rapporter, kolla balanser mm. och varje gång måste man då ändra datum från 2015 till 2014.
Det vore smidigt om man någonstans kunde ange vilket år man arbetar med så att man slipper byta datum hela tiden.

Men det gick ju riktigt, riktigt bra med årsredovisningen. Vilken bra modul, tack!!
Foto på Johan - konsultstockholm.se

Publicerades för 4 år sedan

• 5
Foto på Emelie Citron

Emelie Citron, UX Designer - Visma eEkonomi

• 7,226 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Johan!

Vad kul att du tyckte det gick bra med årsredovisningen - jag håller med dig, det är en riktigt bra funktion!

Jag förstår att det känns onödigt att behöva knappa in rätt datum gång efter annan just när man sitter med sitt årsavslut och arbetar parallellt i två bokföringsår. Jag ska ta upp det här för diskussion i teamet och se vad som kan göras inför framtiden. Skulle det ske en förändring i programmet så återkopplar jag till dig här.

Ha en fin dag!

//Emelie
Foto på Lars GM Lindgren

Lars GM Lindgren

• 126 poäng 100 badge 2x thumb
Johans besvär gäller även mig. Det vore mycket bra att kunna låsa till ett specifikt år.
Foto på KarinL

KarinL

• 3,278 poäng 3k badge 2x thumb
Jag har nu suttit med diverse bokslutsarbete i eEkonomi och sliter mitt hår i frustration över hanteringen av datum/bokföringsår.
Jag vet inte hur många gånger jag har fyllt i "2015-01-01 - 2015-12-31" i diverse skärmbilder. Främst är det i transaktionsanalysen och rapportbeställningarna ni måste hitta en smidigare lösning.

Transaktionsanalysen: Om jag har uppe balansräkningen för 2015 på skärmen och har bokfört transaktioner och vill se uppdaterade saldon så finns ingen "uppdatera"-knapp. Utan jag måste göra refresh på sidan och sedan söka fram med föregående års datum. En knapp som jag kan trycka på som uppdaterar sidans data med det år jag valt skulle underlätta mycket.

Rapportbeställningarna: Att hela tiden vara tvungen att fylla i datum från-till  är jobbigt. 

Det hade varit smidigt om man åtminstone kunde får en möjlighet att programmet kommer ihåg senast använda datumintervall...
Foto på Lars GM Lindgren

Lars GM Lindgren

• 126 poäng 100 badge 2x thumb
Instämmer till fullo!
Lasse  Lindgren
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,718 poäng 10k badge 2x thumb
Hej på er! 

Jag vill flika in med lite uppdateringar som vi har gjort den senaste tiden, förhoppningsvis underlättar någon av förbättringarna för er :) 

• På rapporter, i översikten för verifikationer och på transaktionsanalysen kan du nu välja ett helt räkenskapsår i Visa period
  • Skriver du ut flera rapporter så kommer programmet ihåg vad du har valt för datumintervall och föreslår samma datum på nästa rapport du skriver ut
Foto på KarinL

KarinL

• 3,278 poäng 3k badge 2x thumb
Äntligen!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.