Programmet optimerar och hänger sig - Administration

• 5
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
SPCS 500 säger att programmet inte var riktigt stängt, och vill optimera.
Klickat ja på det, sedan går den blå stapeln halvvägs och stannar.
Där står den sen och inget händer.

Jag fick en gång rådet att radera vissa filer i FTG-mappen, som sedan återskapades när man körde programmet, men nu minns jag inte vad de hette ?
Foto på Smetreco

Smetreco

• 402 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 5
  • 1
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

I detta läget vill vi att du avvaktar tills att optimeringen går igenom.

De filer som återskapas i ftg-mappen är de temporära filerna och de har filändelse tr och cdx. Du kan testa att manuellt ta bort dessa, men var i så fall noga med att du inte tar bort fel filer.

/Elin
Foto på Smetreco

Smetreco

Har gjort detta för ett av företagen, det första som hände var ju att programmet indeserade om vid start. Sedan hängde det sig innan det var färdigt. Startade om det igen och då funkade det. Håller tummarna... Men det är 20 företag till...
Foto på Thomas

Thomas, Champion

• 12,026 poäng 10k badge 2x thumb
Det brukar bara vara företaget som var öppet när programmet avslutades som behöver optimeras.
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 25,290 poäng 20k badge 2x thumb
Ha tålamod medan datorn jobbar. Det kan vara så att den behöver tänka en timme eller två medan det ser ut som att den hängt sig.

Testa att låta datorn köra över natten med optimeringar med jämna mellanrum så minimerar du risken för att den krånglar när man som mest behöver jobba i systemet.

Davor P
Foto på Smetreco

Smetreco

Det ska inte behövas vänta så lång tid.
Och jag har testat det, det gör ingen som helst skillnad, det hoppar inte igång om det så står på ett dygn.

Jag har gett programmets mappar fulla rättigheter
Jag kör det i kompabilitetsläge, eftersom det är en äldre version
Programmet startar oftast som det ska men när man är inne i ett företag och sedan ska tex skriva ut, eller byta år, det är då det hänger sig. Startar man sen om så hänger det sig även när man öppnar samma företag igen.

Om jag då följer rådet att ta bort alla *.cdx och *.tr så är allt arbete jag gjort precis innan, borta ?!?!?!? Och då får jag börja om igen. 
Dessutom kan det ändå hänga sig när det ska skapa nya cdx och tr filer.
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Svårt att säga vad detta beror på eftersom vi inte testar äldre versioner i kompatibilitetsläge. Har du möjlighet att testa programmet på en annan dator och se om det fungerar?

/Elin
Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Smetreco!

Kör ni i nätverk? I så fall kan ni testa att göra undantag i antivirus och brandvägg för .dbf, .tr och .cdx filer. Dessa skickas fram och tillbaks mellan arbetsplatsen och serverdatorn och då "stoppar" det upp nätverket om dessa ska kollas hela tiden. Eftersom du skriver att det hänger sig vid utskrift känns det som att antingen är det datorns prestanda eller att nätverket är segt. Så börja med att göra undantag för dessa filer och skulle inte det hjälpa får du ta kontakt med supporten så får vi kolla vidare på ditt ärende.

/Fredric 
Foto på Smetreco

Smetreco

Nej, det är lokalt installerat.
Foto på Smetreco

Smetreco

Testat att ta bort alla CDX och TR
Men Optimeringen hänger sig ändå.
Finns det inget externt program för att göra en optimering ?
Foto på Smetreco

Smetreco

Löste sig genom att flytta hela installationen till annan dator och optimera på den. Sedan flytta tillbaka till ursprungsdatorn. Problemet borta :)

SMETRECO IT