Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sponsorpengar - faktureringsmetoden - eEkonomi

Hej! Jag har en fråga. Mitt aktiebolag använder oss av faktureringsmetoden, och hade ett event under våren där vi fick pengar från externa företag som sponsrade eventet. 
Nu bokförde jag denna händelse som en kundfordring först datumet när vi fakturerade så som sig bör efter denna metod, men nu när jag ska bokföra när pengarna faktiskt kom in på vårt konto så är jag osäker på vilket kontonummer det ska in på. Någon som vet var det hör hemma? 
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tänk så här: när du fakturerade, skapades en fordran på en kund (i debet). Nu när pengarna kommit in, finns inte fordringen kvar längre och måste bort.

Således: pengar kommer in på bankkontot (1930) i debet (pengar in är alltid i debet) och  så tar du bort fodringen genom att sätta den inkomna summan i kredit på kundfordringarna (1510).

Då har du först lagt upp en fordran i debet (faktureringen)

Du har sedan fått in pengar och fordringen försvinner (man krediterar kundfordringarna)

Det blir då plus/minus noll på kundfodringarna men pengarna siter som en smäck på bankkontot!

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

SMART, tack snälla du för pedagogiskt svar till en nybörjare på bokföring! En sista fråga gällande det här då. Momsen la jag in på konto 2641 som utgående moms på bokföringen för den dagen fakturan  skickades, men för denna gång - ska jag bokföra det igen på 2641 eller bara jobba 1930 och 1510? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

okej nej jag förstår! Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

1510 - kundfordringarna är ett konto som innefattar momsen som kunden betalar till dig. När du får in pengarna, hoppar du över momsen helt, för den är redan ordnad med vid faktureringen.

Men har du lagt momsen på 2641, det "skall" vara 2611. 2641 är till för fakturor du får in till företaget, leverantörsfakturor.

Momsen på kundfakturor läggs på 2611
Momsen för leverantörsfakturor läggs på 2641

När du sedan gör momsrapporten, kvittar du ut dessa två konton mot varandra och lägger diffen på 2650. Det är den summan som ska betalas in sedan till Skatteverket. Ska du få pengar tillbaka, är det konto 1650 som gäller.

När du betalat momsen, går pengar ut från banken 1930 i kredit
I debet lägger du samtidigt 2650 så kontot blir noll.

Får du tillbaka momspengar från SKV, kommer pengarna in i debet på 1930
I kredit lägger du samtidigt samma summa på 1650 så kontot blir noll.

//L