Stämma av bankhändelser från fjol utan någon egentlig match - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 dagar sedan
  • (Redigerad)
Hur matchar jag under Kassa- och bankhändelser inbetalning av 1. Skatt* och 2. MOMS Q4 från föregående år och från en period innan jag började använda eEkonomi?

Kassa- och bankhändelserna i fråga är:

2018-02-05 Inbetalning av skatt*
2018-02-12 Inbetalning av moms Q4 (2017)

* Är inte helt säker på vilken skatt det här är. Slutskatt för 2017 kanske?

Jag sitter och städar mitt 2018 och upptäcker att jag helt glömt bort att matcha två händelser under Kassa- och bankhändelser från början av 2018. Dessa bankhändelser importerades genom en transaktionslogg från banken, men SIE-filen 2017 som jag importerade (som jag fick från personen som utförde min bokföring fram till när jag tog över den själv i april 2018) har så vitt jag kan se inget som matchar.

Ber ödmjukast om lite vägledning.
Foto på M Risberg

M Risberg

• 2,026 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 4 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på Jesper Lodén

Jesper Lodén, Moderator

• 1,478 poäng 1k badge 2x thumb
Hej M Risberg!

Om jag tolkar dig rätt är det två utbetalningar till ditt skattekonto som du har gjort? Om du inte har en matchande bokföringshändelse under Kassa- och bankhändelser så kan du välja knappen Matcha och sedan välja Övrigt uttag - Betalning till skattekontot så får du upp ett färdigt bokföringsförslag.

Med vänlig hälsning, Jesper
Foto på M Risberg

M Risberg

Hej Jesper.

Ja, det handlar om två betalningar till mitt skattekonto hos Skatteverket. (enskild firma)

Jag har själva bankhändelserna i mitt eEkonomi. Jag lyckas däremot inte matcha dessa bankhändelser mot de importerade verifikationerna från 2017.

(2017 bokfördes av en bokföringsfirma med ett annat program än mitt nuvarande eEkonomi. När denna firma lade ner så fick jag en SIE-fil som jag skulle importera i det bokföringsprogram som jag skulle skaffa. När jag sedan skaffade eEkonomi under 2018 så har jag svårt att matcha bankhändelserna som gjordes under 2018 mot bokföringen som gjordes 2017.)
Foto på Jesper Lodén

Jesper Lodén, Moderator

• 1,478 poäng 1k badge 2x thumb
Hej M Risberg!

Hur ser konteringen ut på de importerade verifikationerna?

Med vänlig hälsning, Jesper
Foto på M Risberg

M Risberg

Det jag har är två händelser under Kassa- och bankhändelser. De lyder:

2018-02-12, MOMS Q4, Belopp X, Ingen överensstämmande bokföringshändelse hittad, Knapp: Matcha
2018-02-05, SKATT, Belopp Y, Ingen överensstämmande bokföringshändelse hittad, Knapp: Matcha

Dessa poster vet jag inte hur jag ska matcha efter allt innan 2018 är importerat med SIE, utfört av en tidigare redovisningskonsult. Jag hittar ingen matchande momsredovisning eller skattedeklaration importerad via SIE att matcha händelserna emot.

Har pratat med supporten för eEkonomi och fått förslaget att ta bort dessa bankhändelser då de inte behövs pga av att de relaterar till ett tidigare år, importerat med SIE. Känner mig osäker på om det är rätt väg att gå.

EDIT:
Jag har nu bokfört dem 1930 och 2012. Ska se om jag behöver lägga in en manuell verifikation för att komplettera. Sen hoppas jag på att kunna avsluta år 2018.
(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 8,786 poäng 5k badge 2x thumb
Hej M Risberg,

Har detta löst sig för dig eller behöver du fortfarande hjälp för att få rätsida på det hela?

/Cecilia