Stämma av skattekontot, vinstskatt - 1630 - förvirring - vilka siffror ska jämföras?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 dagar sedan
  • Besvarad
Hej!

Under årsavstämning så ska man "Öppna och kontrollera Kontoanalysen för skattekontot. Kontrollera att årssaldot enligt Skatteverket stämmer med saldot på konto Avräkning för skatter och avgifter (1630) per 2018-12-31"

När jag gör det så förstår jag inte riktigt vilka siffror som ska stämma men försökt gräva i det.

Om jag kollar på 1630 så finns där några hundratusen plus. Jämför jag dock med skattekontot på skatteverkets hemsida (bokförda transaktioner "alla") så tkr de att utgående saldo 20181231 endast är +22k. Detta är rimligt och jag har dubbelkollat att skatteverket fått exakt alla inbetalningar de ska ha. Inget fel där alltså.

När jag försöker förstå varför 1630 har några hundratusen plus så inser jag att det inte är pga arbetsgivaravgifter eller moms. De nollas ut då de både debbas och kreddas till plus minus 0 för konto1630.

Dock så betalar jag varje månad in preliminär vinstskatt. Den hamnar hos mig bara på debet i 1630. Detta beror på att när jag betalar prelskatt varje månad så bokför jag det som 1930 kred och 1630deb. Thats it. Visst ska man göra så? 1630 kommer alltså ständigt växa. Samma händelse på skatteverket nollas dock ut: 
text från deras hemsida.
"2018-12-08 Inbetalning bokförd 181207 11133kr"
"2018-12-12 Debiterad preliminärskatt -11133kr"

Så vad jag gör jag för fel här? ska min prel.vinstskatt också kreddas i bokföringen på 1630 i nåt steg som jag totalt missat?

Tacksam för fylligt svar som är så enkelt och utförligt att tillomed jag förstår det. 

/S

Foto på Sam

Sam

• 250 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på Laila

Laila

• 11,934 poäng 10k badge 2x thumb
Du ska bokföra prel skatt som D 2510 t ex och K 1630. När du betalar blir det D 1630, K 1930, alltså ett nollsummespel där också.
Foto på Jonima

Jonima

• 302 poäng 250 badge 2x thumb
Exakt ut från skattekonto och in på prelskatt (2510) då finns inget överflöd på skattekontot

Foto på Sam

Sam

Ok. Två frågor:
Första:
Du menar att innan jag betalar in prelskatt nästa gång så ska jag göra en manuell verifikation som ser ut som följer:
2510 xkr debet
1630 xkr kredit

och sedan när jag betalat så ska jag köra som jag tidigare gjort
1930 xkr kredit
1630 xkr debet

Då nollas 1630 precis som du säger
Varför löser inte visma detta automatiskt och föreslår hela denna sväng automatiskt i programmet?

Andra frågan:
Enda gången jag ser konto2510 in action är när mina årsverifikationer samlat kredit där. Det har såklart byggt på i negativ riktning under 4 års tid. 

Om jag gjort fel nu i 4 år, kan jag räkna ihop alla prelskatter och göra 1st manuell verifikation för allt?
Alltså 
2510 stor summa kr kredit
1630 stor summa kr debet

Och sen är allt good old times?

Om svaret är ja, bör jag då lägga denna manuella monsterverifikation i slutet på 2018 så att det sedan kan bli dandy fine 2019. ?

Tack
/S

Brukar roa mig med att fråga dom som tycker att redovisningskonsulter är dyra vad det isf kostar. Med tanke på den kunskap som krävs för att göra en korrekt bokföring och hålla koll på alla nyheter och regler så får man väl vad man betalar för. Dom flesta som betalar mycket, betalar ofta för ren sortering då man inte håller ordning. Mitt råd till alla som startar företag är att man skall göra så mycket som möjligt själv, se till att allt är i ordning och att alla underlag finns. Gärna ange vad man använt det man köpt till då det är användningen som styr konteringen, inte vad det är eller var man köpt det. Vi i branschen gör rätt mycket på kort tid om allt är i ordning och då får men också ett filter som städar eventuella felaktigheter. Nu är jag medveten om att det även i vår bransch finns kreti och pleti men man bör även begära att få se byråns ansvarsförsäkring, då har man iallafall ett ekonomiskt skydd om dom skulle göra fel. Och man bör även se till att dom inte helt friskriver sig i eventuella avtal, något som är rätt populärt bland dom "stora"..... Men visst, man gör som man vill här i världen. 
Foto på Sam

Sam

Ja du har nog rätt men vill även lägga till att jag även (förutom det billigare priset) valt att bokföra själv för att lära mig. Om jag hade gett allt jobb till en redovisningskonsult hade jag fortfarande inte vetat vad dra momsen betyder eller vad en periodiseringsfond kan vara bra till eller varför man vill ta så mkt utdelning som möjligt istället för lön. Det är ett lärande för mig och jag har lärt mig massor senaste åren :)
Lika som mig då, har i år jobbat 30 år som redovisningskonsult och lär mig något nytt nästan varje dag. 
Tyvärr så är det väl så att man som "vanlig" företagare inte har en chans att hinna ha koll på allt och dom flesta lägger inte heller några pengar på kurser, informationstjänster och annat. Gjorde man det så skulle man åtminstone få ett inflöde av information och även någonstans som man kan fråga. Istället så vänder man sig ibland till olika forum med dom frågor man inte klarar av eller har upptäckt att man bör fråga om. Jag var med i en Facebookgrupp för egna företagare men jag orkade inte med nivån på frågorna då man blev rätt mörkrädd, gällde tyvärr även svaren av dom som minsann gjort på det viset i många år. Och när jag hänvisade till Skatteverk eller andra texter så tackade man hellre för dom andras svar som var roligare typ... 
Svårigheten är ju att fånga upp allt som är special eller undantag och hur man löser det i bokföringen så att det blir rätt redovisat. 
Vi prenumererar för närvarande på information från två tjänster och både skatt, moms och lön för att helt enkelt ha lite koll, vi går även löpande utbildningar. Detta är nog något som dom flesta "hempulare" inte alls håller på med, vilket är förståligt men synd...
Lycka till iaf...!
Foto på Sam

Sam

Tack!
Har du någon åsikt om hur man ska göra med gamla bokföringsfel på 1630. Bara korrigera med en manuell verifikation eller något mer avancerat?
Du borde kunna se vad som händer om du bokför och salderar så att t.ex. 1630 får rätt saldo, bokar upp eventuella räntor på skattekontot, bokar 2710,2731,2650,1650 så att dom har rätt saldon för perioden. Gör det i en bokföringsorder, helt manuellt och se om den balanserar. Den bör ju göra det om inga andra misstag/fel är gjorda. Prova så en gång och se hur det går. Rent balans- och resultatmässigt så bör det inte ha någon större betydelse om inga andra konton är inblandade... och blir det rätt så kan du ju göra en manuell verifikation. Lycka till så länge!
Foto på Sam

Sam

menade tvärtom där i slutet alltså:
2510 stor summa kr debet
1630 stor summa kr kredit
Foto på Malin W

Malin W

• 946 poäng 500 badge 2x thumb
Ok, vi ska se om jag förstår ditt dilemma rätt. 

När du fått F-skattebesked från skv så betalar du denna summa månatligen till skattekontot. Konteringen ser ut i stil med
1930K prelskattesumma
1630D prelskattesumma
Detta syns på ditt bankkonto som ett uttag och på ditt skattekonto som en insättning. Här har du gjort en förskottsbetalning på vad du bedömer kommer att bli din skatt för året. Bokningen betyder att uttag gjort från ditt bankkonto och in på ditt skattekonto.

I ditt skattekonto kommer det att dyka upp rader med "preliminärskatt" och dessa bokför du som 
1630K prelskattesumma
2510D prelskattesumma
Ser ut som uttag från skattekontot och betyder skatter som du redan betalat i förskott så att säga. Avser betalning från ditt skattekonto till skatteverket för att slippa betala hela din bolagsskatt för året i ett svep.

Under året byggs detta upp, och är en uppskattning av vad ditt bolag kommer att få för bolagsskatt för året. Vid årsbokslut och deklaration reder man ut hur stor skatten blev "på riktigt" och när det (står samma summa i slutskattebeskedet) i ditt skattekonto står "tillgodoförd debiterad preliminärskatt"
och slutskatt (eller ungefär så) så bokar du det som
1630D tillgodoförd preliminärskatt (skv betalar tillbaka det du under året prelbetalat)
2510K slutskatt redan betald (minskar din skuld i br)
Blir diffen här i debit får du tillbaka pengar. Blir diffen i kredit har du större skatteskuld än planerat (bra! eftersom då har ju bolaget gått bättre än uppskattat) så behöver du göra en extra inbetalning på detta.

Hoppas det klarnade lite?

/Malin
Foto på Sam

Sam

Tack för svar men nej tyvärr.
Foto på Sam

Sam

Hej!

Efter att ha läst de initiala svaren och därefter googlat lite mer så inser jag mitt fel. 
Felet är att jag trott att det räcker att bokföra alla händelser på mitt företagskonto. (det känns logiskt för mig) Jag har inte läst innan att man även behöver gå in på skatteverket och kolla hur de bokför saker och sedan göra samma sak på ens eget 1630konto. 

Detta har dock aldrig blivit ett problem gällande abg.avgift och moms då visma sköter detta automatiskt. Problemet blir bara vid inbetalning av preliminär vinstskatt (som jag beskrivit mer i min första post).

Det har lätt till att jag under 4 år har akumulerat en stor post plus på 1630 och en stor post minus på 2510 (detta eftersom jag aldrig vid inbetalning av preliminär vinstskatt kört steget 2510debet och 1630kredit utan bara bokfört 1930kredit 1630debet)

Alla inbetalningar till skattekontot är korrekt och alla årsredovisningar godkända. (detta belastar ju inte resultaträkningen så att säga)

Det enda som egentligen är fel är att jag nu har en stor summa plus på 1630 och en stor summa minus på 2510. (att 2510 har en stor summa minus trots att jag aldrig använt detta konto beror på att vismas automatiska årsavstämning kreddat detta konto en gång per år)

Nu vill jag bara lösa detta på enklaste sätt :)

Kan jag nu göra följande:

1630 kredit (summan av alla prel. vinstskattinbetalningar under 4års tid) (självklart kommer jag dubbelkolla så att alla händelser är med)
2510 debet (samma summa)

Och sista frågan. Om jag gör en manuell verifikation enligt ovan. Kan jag lägga den på 20181231 så att det sedan blir rätt under 2019.

Tacksam om någon som är 100 säker på sin sak svarar. 
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 88,832 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Har du redovisat slutskatten på något sätt?
Såhär brukar f-skatten (den preliminära skatten) och slutskatten hanteras:
Bokföra F-skatt och årets skattekostnad »
Är du osäker rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult som kan hjälpa dig.

I Visma eEkonomi kan du läsa in kontoupplysningen från Skatteverket och matcha händelser den vägen för att enklare hålla koll på transaktionerna. Du kan läsa mer om detta här: Skattekonto »Eller använda checklistan för att stämma av skattekontot: Månadsavstämning Skattekonto »
/Anna