Stänga ned AB med mindre än 50000 kvar i företag

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Besvarad
Vad händer om mina 50000 i startkapital är förbrukade när jag stänger ner företaget?
Foto på Zlatan

Zlatan

• 448 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 64,594 poäng 50k badge 2x thumb
Vad betyder stänga ned för dig?
M
Bra fråga av Mikael. Ett aktiebolag kan man bara "stänga ner" genom endera konkurs eller likvidation. Om du förbrukat eget kapital så påverkar det möjligen eventuella fordringsägares möjligheter att jaga dig. 
En konkurs kostar inget men konkurser i bolag utan pengar uppskattas inte av konkursförvaltarna. En likvidation kostar pengar och tar tid. Beroende på vad du gjort i bolaget så kan det gå att sälja men då gäller det att inte sälja till kreti och pleti...
Foto på Zlatan

Zlatan

hej!
tack för jättebra svar. Företaget har inga skulder. Och har inte använts på ett halvår. Så jag tänkte stänga det för att jag inte längre kommer att använda företaget. Avsluta företaget. Så jag slipper skicka in fler årsredovisningar mm.
Har för mig att du kan åka på böter om du förbrukar dina 50000 i ett AB men kan säkert vara fel ute när det gäller det?

mikael pettersson

Inga böter för att kapitalet är förbrukat. Likvidation verkar vara din väg. På bolagsverkets hemsida hittar du via  - självservice - blanketter och mallar - aktiebolag, blanketter en blankett som heter 832, 
frivillig likvidation. Ring och kolla med bolagsverket om de godtar att du själv som tidigare styrelseledamot och huvudägare även vill ta rollen som likvidator - annars finns det andra är advokater  som bolagsverket redan godkänt

Frivillig likvidation förutsätter att aktiekapitalet är återställt men när likvidationsförfarandet är klart får du tillbaka aktiekapitalet i din egenskap av ensam aktieägare.

MIkael
Foto på Zlatan

Zlatan

Jag gissar att anlita ngn för att likvidera företaget kommer att kosta en del. Och jag har ju redan kostnader för att anlita revisor för sista bokföringen mm.
Men jag vet inte om dom 50000 kommer att finnas kvar och det innebär att jag då måste anlita ngn låter det som?

Jag har inte gjort 2018 års bokföring än men tror att det kommer bli förlust i företaget då avdrag är gjorda. Men gissar att jag då kan välja att inte ta ut pengarna och därav låta dom vara kvar i företaget?
Men om det är så att företaget går med förlust och jag sedan har utgifter jag inte kan betala så går väl det i konkurs? hur blir det då med eventuell skatt som måste betalas i framtiden?

mikael pettersson

Om du får vara likvidator själv går kostnaden att begränsa men övervärdera inte kostnaden, det finns fortfarande än framtid bortom ditt bolags avveckling

Bokföringen måste naturligtvis vara ordnad fram till den dag du beslutar att göra något - oavsett vad, så börja där

Mokael
Foto på Zlatan

Zlatan

Förlåt om jag skrivier otydliga svar. Förstår knappt själv vad jag försöker säga :)
Och tack för jättebra svar, uppskattas verkligen!

Jag insåg precis innan jag läste ditt svar att det är bara att ta tag i bokföringen på en gång. Men jag hade tänkt fakturera mitt AB från min enskilda. Vilket jag förstått ska vara helt ok och som jag har gjort tidigare. Detta är för att få in pengar till min enskilda så jag kan lösa ut min bil som jag leasar. Du har även svarat i den tråden .
Du är överallt helt enkelt :)

Är det ok att jag fakturerar mig själv även om det i slutändan innebär att dom 50000 kanske inte finns kvar helt när det är dax att avsluta företaget?

mikael pettersson

Det är känsligt att du ska ta betalt av ditt bolag om det är på obestånd. Slutar det i konkurs ska en kk förvaltare ta ställning till om transaktioner som inneburit att tillgångar, oavsett vad, tagits ur boet eventuellt är återvinningsbara.

Svaret på din fråga om bilen blir inte lika självklart om du ska använda ditt bolags pengar - späda på obeståndet i bolaget - till att lösa ett leasingavtal i din e f för att senare göra gällande att bilen är din egen privata egendom. Det kan vara just det jag talar om ovan och inte 100 självklart ok.
Mikael
Foto på Zlatan

Zlatan

Pratade med bolagsverket idag. Så länge dom 50000 finns kvar så är det ok att likvidera företaget med hjälp av kunnig person. Och man kan själv tillsätta pengar om dom inte finnns när det är dax.

Så det borde väl vara ok att fakturera mellan mitt enskilda och ab så länge aktiekapitalet är kvar? 
Är dettta ngt du jobbar med Mikael? Är det ok att ragga revisionshjälp här på forumet :D ? 

mikael pettersson

Vad menar du med att du har aktiekapitalet kvar?
Det är resultatet i resultaträkningen i förhållande till eget kapital i balansräkningen som under årets gång Vidar om sktiekapitaletvär intakt eller förbrukat.
Om du har 50 000 i aktiekapital i balansräkning och förlust i resultsträkningen så börjar du förbruka ditt aktiekapital. Om du i det läget fakturerar ditt ab från din enskilda firma förbrukar du än mer av aktiekapitalet och det är inte självklart ok.

Mikael

mikael pettersson

Du kan lämna kontaktuppgifter till Anna Svensson som deltar i forumet. Hon kan vidarebefordra om du önskar det så kan vi fördjupa oss i din fråga.

Mikael
Foto på Zlatan

Zlatan

Så om jag efter gjord bokföring har en vinst i företaget som är större än det kapital jag har på banken. Då kan jag förbruka pengar som finns så länge det finns mer än 50000 kvar på kontot?

mikael pettersson

Ja
Så länge ditt bolag inte har några andra skulder

Mikael

mikael pettersson

......så länge bolagets aktiekapital inte är förbrukat av andra skäl.