Steg för att avsluta enskild firma - eEkonomi

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hallå,

Jag ska avsluta min enskilda firma och undrar hur jag ska göra.
Här är de stegen jag tänker att jag behöver göra.
Stämmer detta?

Jag har inga inventarier i företaget, inga lån, ingen personal.

Jag bokför alla händelser jag haft under året.
Sedan gör jag en momsredovisning.
Sedan gör jag en betalning av min momsskuld
Sedan bokför jag årets resultat
Sedan tar jag ut allt kapital jag har kvar i firman som ett eget uttag

Efter detta har jag 0 kvar på kontot och även 0 i balansräkningen.

När detta är gjort gör jag en deklaration.

Sedan avregistrerar jag firman, moms, f-skatt osv.

Är detta rätt uppfattat?
Det jag är osäker kring är hur bokföringen ska se ut? Alltså vilka poster ska bokföras?
Har jag tänkt rätt?

Mvh

Simon
Foto på simon86gustafsson

simon86gustafsson

• 420 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 3
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,628 poäng 20k badge 2x thumb
Nästan rätt iaf. Det du bör göra är att avregistrera firman hos Skatteverket. Då får du ett slutdatum som blir den dag Skatteverket hade tid att avregistrera vilket ibland tar lite tid. Sedan så bokför du till det datumet, om du nu har några transaktioner. Du kommer då att få en momsdeklaration t.o.m det datumet som du också skall redovisa. Kan mycket väl vara noll. Du nollar sedan eventuella saldon mot egna uttag/insättningar beroende på vilket saldo du har. 
Sedan får du deklarera för den tiden du drivit firman när du deklarerar för det inkomståret. Då bör du skriva rätt räkenskapsår (bör du även kunna ange i programmet antar jag) och även kryssa i att verksamheten lagts ner under året på NE-bilagan. 
Har du då ett överskott detta sista år så är det ett tips att använda funktionen som gör att man gör samma avdrag för egenavgifter som det som påförs. Då blir det ingen justering nästa år och det är liksom klart.
Har du ett underskott så kan du i nästa års deklaration (den första deklaration efter sista deklarationen för näringsverksamheten) dra av underskottet som förlust på kapital. Har du ett stort underskott och inte kan utnyttja hela så har du möjlighet att fördela underskottet under de 3 år som efterföljer avslutet. Är väl inte så mycket pengar direkt men bättre än inget i alla fall. Lycka till!

simon86gustafsson

Hallå,
Tack för svaret. Några små kompletterande frågor.
Jag har fått en momsdeklaration utskickad som är från januari till maj 2018. Måste jag skicka in den eller kan jag göra en elektronisk i Visma som jag skickar in? Och ska den ska den göras på helår då? Alltså kan min momsperiod vara januari - december? Eller ska jag göra om mitt räkensakpsår i visma till januari-maj 18?

Alltså jag tänker mig följande, rätta om jag tänker fel:

1. Jag har avregistrerat min firma, f-skatt, moms osv.
2. Jag bokför alla händelser fram tills 2018-05-03 då min firma avregistrerats
3. Jag gör en momsdeklaration (på helåret jan-dec 18, som jag skickar in till skatteverket)
4. Jag betalar in momsen och bokför (detta datum blir 2018-05-05 om jag gör det idag)
5. Jag tar ut allt egetkapital och bokför det (detta datum blir 2018-05-05 om jag gör det idag)
6. Jag gör ett förenklat bokslut
7. Jag gör en deklaration i Visma (NE-blankett som jag skickar in till skatteverket) 

Det jag tycker känns konstigt är att de på skatteverket vill att man ska göra momsen sist av allt efter att man gjort bokslutet? 
Samma sak verkar gälla med uttag av egetkapital?

Tacksam för svar, känner mig lite frågande.
(Redigerad)

Hejsan. Vi brukar göra som så att vi bokför först allting till avslutsdagen, i ditt fall 2018-05-03, även momsen då. Sedan gör vi en avslutsbokning där vi tar ut, eller sätter in, ägarens övertagande av värden eller av betalningsansvar. Betalning av moms eller erhållande bokför vi då alltså inte då det sker efter avslut. Resten stämmer så vitt jag kan se...

simon86gustafsson

Hallå,
Okej så jag tar ut alla pengar och sen betalar jag momsen från mitt eget privata bankkonto?
Mvh simon

Ja, typ. Bokför allt t.o.m slutdatum enligt avreg från skatteverket. Sedan nollar du kontona mot eget uttag/insättning så att det enda som finns i balansräkningen eget kapital fördelat på eget kapital, egna insättningar/uttag och årets resultat. Du får ju redovisa momsen på den sista perioden, betala eller få ut ev skulder/fordringar men det är ju då efter avslutet...Lycka till!
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Simon,

Då du redan har fått jättefin hjälp vill jag bara tipsa dig om att Skatteverket har en jättebra checklista med allt du behöver göra. Den hittar du här.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Writer

Writer

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sista bokföring och sista uttag från cash konto.

Hejsan, jag ska avsluta enskild firma. Hur ska jag göra sista bokföring och sista uttag av cash från konto?

Jag har skrivit ner min laptop och sålde till mig själv. Jag har cash kvar på företagskonto 1930. Är det mina pengar eller måste den också beskattas? 

Om den senare, hur skrivits det upp?

Mvh! 

När du "köper ut" inventarier från ditt företag så MÅSTE du betala marknadsvärde vilket då kan vara både högre och lägre än bokfört värde. En värdering från en oberoende handlare rekommenderas. Och glöm inte eventuell moms.
Pengarna du har kvar är ju typ dina. Skatten beror helt på om du har något resultat på sista raden vid avslutet och kan vara både mer och mindre än de faktiska pengar som du har kvar.Lycka till!
Foto på carl_j

carl_j

• 490 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Verifikation vid avslut enskild firma - eEkonomi.

Jag avregistrerade min enskilda firma och tog ut alla tillgångar (likvida medel) som eget uttag i mars i år. Jag har inget resultat att boka upp för detta år, räcker det med att nolla alla konton mot 2010 som avslutande verifikation?

Kan jag datera denna verifikation till den sista i samma månad (dvs 31/3-19) eller måste det göras en "årsavstämning" per den 31/12-19?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,996 poäng 50k badge 2x thumb
Ja det räcker
Och datumet 31/3 funkar bra

Mikael
Foto på carl_j

carl_j

• 490 poäng 250 badge 2x thumb
Toppen, tack Mikael!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.