Stoppad betalning vid bankkoppling -eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Har bankkoppling mot SHB via Visma Ekonomi. Registrerat leverantörsfaktura med helt felaktigt förfallodatum (ett par tusen år fram i tiden...) vilket innebar att utbetalningen stoppades av bankens system vid den automatiska överföringen från Visma till SHB. Felmeddelande i Vismas leverantörsreskontra typ "betalningen stoppad, kontakta din bank".
Har rättat och ändrat betalningsdatum i internetbankens system. Betalningen därmed skickad men nu har det gått en vecka men fortfarande samma felmeddelande och att fakturan står kvar som obetald i Vismas reskontra.
Hur gör jag nu??
Foto på Rodbackens Bygg AB

Rodbackens Bygg AB

  • 450 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Om jag tolkar dig rätt så är det enbart på banken du ändrat betalningsdatumet och inte på själva leverantörsfakturan i programmet?
Då du har bankkoppling förmodar jag att utbetalningen finns under Ej bokförda händelser under Kassa- och bankkonton.

Det du får göra är att ändra förfallodatumet även på leverantörsfakturan i programmet.
Gå in under Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor - markera leverantörsfakturan - Öppna - ändra Förfallodatum - Spara - då ska fakturan matchas mot utbetalningen du har under Kassa- och bankhändelser.

Dock kommer fakturan att gå över till banken ytterligare en gång och du får ta bort den inne på banken så den inte blir dubbelbetald.

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler funderingar

Ha en trevlig helg
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.