Stor ARTRAD.DBF - Administration

• 7
  • Problem
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Bekräftat
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi får varje år hjälp med att rensa våra databaser för att hålla nere filen ARTRAD.DBF eftersom den passerar 1 GB. Finns det några planer på att underlätta för oss som vill vara kvar i Visma Administration, men som snart inte kan eftersom sökningar och journalskrivande börjar ta ohållbart lång tid?
Foto på Pelle

Pelle

• 538 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 7
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Pelle, 

Det här är en väldigt intressant fråga och i utvecklingssammanhang är det alltid relevant att utvärdera alternativ för att ge programmet mer kapacitet och prestanda. Det enda jag kan meddela i dagsläget är att det finns en aktiv diskussion kring problemet men vi kan inte ge några garantier på hur en eventuell förändring skulle se ut eller inom vilka tidsramar. 
Foto på Karl Bryanton

Karl Bryanton

• 242 poäng 100 badge 2x thumb
DataPartner kan hjälpa dig Pelle med en större rensning av just ARTRAD.DBF filen. Kontakta mig för mer info

mvh
Karl Bryanton
042-450 11 15
Foto på Pelle

Pelle

Hej, vi rensar redan ARTRAD.DBF årligen med hjälp av en annan Visma-partner - men med ett års transaktioner blir det fullt igen. Problemet är att vi gillar Visma skarpt, men måste överväga att välja ett annat system eftersom det kan ta många timmar att köra t ex en lagerförändringsjournal. Med hjälp av RemoteApp har vi fått OK hastighet. Men det händer lite nu och då att man glömmer bort sig och skriver ut en journal lokalt... Samma sak gäller sökningar, eller vissa typer av rapporter.
Foto på Karl Bryanton

Karl Bryanton

Tack för ditt svar Pelle. En ordentlig rensning av ARTRAD.DBF borde ge dig ett snabbare system betydligt längre än bara ett år. Jag kan säga att i snitt rensar vi 66% av den filen! Jag vill gärna prata om det här med dig för att se om vårt Detox program kan hjälpa er. 

mvh
Karl Bryanton
042-450 11 15
Foto på Karl Bryanton

Karl Bryanton

Läs mer om vårt rensningsverktyg http://www.dpab.se/detox
Foto på Pelle

Pelle

Tänkte att jag skulle återkoppla efter vår förra rensning. Jag tror att detta är ett problem som måste prioriteras om ni ska fortsätta vara marknadsledare i ekonomisystem. Vi är en "sommarbutik" som har två kassor - en butik med "ganska normal" försäljning. Vi har gjort en rensning i mars och är redan uppe i 0,76 GB... Vill man som butik koppla ett kassasystem till Visma Administration kommer problemen med ARTRAD.DBF dyka upp förr eller senare. Vi skulle verkligen uppskatta om ni kunde vara lite tydligare om hur långt diskussionen med att kolla över databaserna har kommit.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Pelle, stort tack för återkopplingen. Jag förstår att du funderar över detta och jag önskar att jag kunde ge dig ett officiellt besked att förhålla dig till. I dagsläget ligger den här problemställningen högst upp på vår priolista men det är ännu för tidigt att ge några garantier eller en tidplan på en lösning. Först i början av nästa år tror jag att vi kan ge tydligare besked.  
Foto på Pelle

Pelle

Tack Helene,

om det ligger högst upp på er priolista hänger vi kvar ett tag till och håller tummarna!
Foto på Kenneth

Kenneth

• 180 poäng 100 badge 2x thumb
Hur går det med prioriteringen av detta problem?
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Kenneth,

Gällande prioriteten så har ingenting förändrats, det är fortfarande en väldigt viktigt fråga för oss och i synnerhet för er användare. Så fort jag har en mer definitiv tidsplan så kommer jag att dela med mig av den till er användare, jag hoppas att du hänger med oss till dess!
Foto på Kenneth

Kenneth

• 180 poäng 100 badge 2x thumb
Problemet är ganska akut. Artrad.dbf blir inte mindre dag för dag s.a.s.
Hur ser den odefinerade tidsplanen ut idag? Är det inom någon vecka/månad eller kvartal detta kommer att lösas?
(Redigerad)
Foto på Karl Bryanton

Karl Bryanton

Vi på DataPartner har ett verktyg för att utföra en ordentlig rensning av ARTRAD.DBF. Jag kan säga att i snitt rensar vi 66% av den filen! 
Jag vill gärna prata om det här med dig för att se om vi kan hjälpa till. 

mvh
Karl Bryanton
042-450 11 15
(Redigerad)
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

Hej Kenneth,

Jag förstår att du är angelägen om att få en tidsplan, men jag kan inte ge dig mer information än att vi arbetar på det och återkommer när vi har kan ge en tidpunkt när en lösning kommer finnas på plats. Jag kommer dock ta kontakt med dig utanför detta forum för att se om vi kan hjälpa dig fram till att vi har kan erbjuda en mer långsiktig lösning.
Foto på Pelle

Pelle

Hej, då skulle även TS vilja ha kontakt. Vi utför rensningar kontinuerligt med bland annat DataPartner, vilka vi kan rekommendera. En rensning hjälper för stunden, men ARTRAD.DBF fylls snabbt på i storlek om man har en kassa kopplad till Visma.
Foto på Joanna Norlander

Hej Pelle,

Jag tar en kontakt med dig också!
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

• 3,506 poäng 3k badge 2x thumb
Vi har inte så stor art.rad som ovanstående, men prestanda i systemet vill vi gärna att ni jobbar på eftersom programmet säckar och hänger när alla db-filer tillsammans blir stora och tunga.
Foto på Joanna Norlander

Hej A,

Det är absolut något som vi ser över. Har du några exempel på situationer där du upplever att det är extra långsamt? Är det vid några speciella utskrifter eller arbetsmoment?

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.