Styrelsearvode som lön (FA-skatt) - Visma Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Ska börja betala ut styrelsearvode som lön och undrar hur detta ska behandlas för en styrelseledamot som innehar FA-skatt? Enligt den information man kan hitta på Skatteverkets hemsida så verkar det som om att man varken ska dra skatt eller betala arbetsgivaravgifter, utan att personen själv ska göra detta. Tycker dock att det är en aning oklart. Skatteverket skriver också om anställningsförhållande och om ett sådant finns eller ej. Hur definierar man anställningsförhållande? Hur klassas ett styrelseuppdrag?

Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut detta. Har försökt få kontakt med Skatteverket utan framgång och lönen måste ut!

Tack på förhand,
Lisa
Foto på Lisa_92

Lisa_92

• 748 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Christel

Christel

• 6,230 poäng 5k badge 2x thumb
Har man inte bara F-skatt utan FA så skulle jag ge det som lön, dra skatt och betala arbetsgivaravgift. Annars måste personen skriva en faktura med hänvisning till sin F-skatt, annars ser jag det som lön. Min uppfattning.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Jag är enig med Christel. Om man inte har en faktura betalar man ut lön och drar skatt och

arb giv avg.

//Tina

Foto på Ulrika

Ulrika

• 594 poäng 500 badge 2x thumb
Jag är också enig med ovanstående, har gjort så på vår externa styrelseledamot i tre år. Betrakta det som lön, arbetsgivaravgift och tabellskatt./Ulrika